hallo,
Ik ben op zoek naar een simpel lad fade schakeling voor eerste jaars vmbo elektrotechniek studentjes.
met simpel bedoel ik geen IC, Opamps, PIC etc.
heeft iemand toevallig een schema of idee voor dit onderwerp?
alvast bedankt
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Een flipflop oid? Dat is (standaard) met 2 "led`s", maar je moet dat msschien ook wel uit kunnen breiden naar meerdere kanelen...
http://www.talkingelectronics.com/FreeProjects/5-Projects/Page16.html
hi, een flipflop is niet iets wat ik gedachte heb, het gaat eigenlijk om een schakeling met 1 led en andere componenten. maar niet teveel componenten.
ik heb dit gezien maar is het nou een fade in fade out schakeling?
http://www.uploadarchief.net/files/download/fade%20in%20fade%20out.JPG
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Dat is een schakling die niet zelfstandig werkt. Dat is gewoon een transistortrapje om met een klein stroompje een grotere stroom te laten lopen.
Mocht je die ooit willen gebruiken dan zou ik voor de bovenste uitvoering gaan.
Kijk even verder op de site die ik gaf, daar staan nog meer simpele projectjes.
Als ik vragen mag, ben je leraar of leerling? En hoe/waarom/waarnaar ben je precies op zoek?
Ik ben een leerling die voor een "proef dag" voor toekomstige mbo studenten een proefje solderen wil laten plaats vinden.
Nu dacht ik aan een fading led schakeling maar die moet niet te ingewikkeld zijn en niet met teveel componenten want de leerlingen hebben niet een halfe middag om te solderen.
nu wil ik graag een schakeling dat niet meer bestaat uit een aantal weerstanden, condensatoren, 1 of 2 transistoren en eventueel nog 1 of 2 andere componenten.
hoop dat ik nu wat duidelijker ben geweest!
je kan in plaats van een fade schakeling de knipperled schakeling van deze site (http://www.circuitsonline.net/circuits/view/12) gebruiken.
ik heb deze gedaan met een paar groep 8 ers. heeft niet een boel onderdelen, is niet duur (minder dan een euro per schakeling) en is vrij makkelijk (maar dat verschilt erg per persoon, sommige kunnen het, andere niet).
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Die flipflop:
2 transistors (inkoopprijs 5ct)
2 condensators (inkoopprijs 20ct)
4 weerstanden (inkoopprijs 2ct)
2 ledjes (inkoopprijs 10ct)
Kom ik op 10 onderdelen, 78cent.
Lijkt me niet te moeilijk toch?
Dat is een schakling die niet zelfstandig werkt. Dat is gewoon een transistortrapje om met een klein stroompje een grotere stroom te laten lopen.
Bedoel je mijn schakeling ? Het is een stroombron, met een R/C netwerkje er voor om lankzaam te faden. Werkt best redelijk.
Maar gaat het hier nu om alleen knipperen of om faden ?
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Ik had het over deze, je was me iets te snel met posten 
http://www.uploadarchief.net/files/download/fade%20in%20fade%20out.JPG
Ik denk dat de TS bedoeld dat het an en uit moet faden, continu.
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
deze dan.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/38
lekker simpel en goedkoop/leuk
