Hallo iedereen.
Ik ben laatstejaarsstudent in het vht-i in kortrijk en zal komend jaar afstuderen als bachelor in de autotechnologie. Ik heb de opdracht gekregen om als GPR project samen met enkele andere personen een studie te maken over scantools om het CAN netwerk sae j1939 uit te lezen.
Hierbij zoeken wij toestellen om de berichten te kunnen lezen die over de bus gaan (zoals vb de gekende CANALYZER, Vector). Als deze studie beindigd is moeten wij met een diagnosetoestel de CAN-berichten ontcijferen. Kent iemand enkele goede toestellen om op dit netwerk te diagnoseren?
Met vriendelijke groet.
Misschien is bij vrachtwagens anders, maar in de auto industrie is de CAN bus verre van gestandariseerd.
Elke merk heeft zijn eigen CAN-codes (wat bij de één de stand van het gaspedaal is, is bij een ander de achterlichten aan of uit). Zelfs binnen één merk kunnen er verschillen zijn. Het protocol is wel het zelfde.
Een stagiar bij mijn broer doet een gelijksoortig project www.beekautoracing.nl en heeft zelf een CAN-analyzer op basis van een AVR ontwikkeld.
Misschien eens een mailtje aan wagen.
J1939
Dit protocol is ontwikkeld door SAE (Society of Automotive Engineers) en is eigenlijk de opvolger van eerdere ontwikkelingen, vastgelegd in J1708, J1587 en J1922. Om met CANbus te kunnen werken, hebben zij ervoor gezorgd, dat er een extended versie (29 bit identifier) kwam.
Het protocol is standaard in de Truck en Bus industrie. Hier wordt op een geheel andere manier gewerkt, als in de personenwagenindustrie. Een tiental bedrijven over de hele wereld maken z.g. ECU’s (Elec-tronic Control Units), die door de vrachtwagenbouwers geïntegreerd worden binnen hun totale besturing. Het J1939 protocol zorgt ervoor, dat alle units zonder probleem op elkaar aangesloten kunnen worden en elkaar ook begrijpen.
Ik heb dit gevonden op internet en heb het eventjes gekopieerd :d