Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Hallo,
Ik heb al tijden het idee om eens een leuk cnc apparaat te bouwen maar nooit echt verder mee gegaan. Heb wel een plotter staan maar daar kan ik niks mee beginnen.
Nou vraag ik mij ook al tijden af hoe het calibreren nou gaat van zo'n machine. Dus dan bedoel ik. "Alle" machines hebben andere eigenschappen zoals het aantal stappen per 360 graden rotatie, hoeveel stappen per minuut en welke afstand word overbrugt met 1 omwenteling( dat hangt dus bijvoorbeeld van de spoed van je schroefdraad af en of je moet zo'n princiepe werkt natuurlijk). En de snelheid waarmee gefreesd mag worden ( ene materiaal kan je sneller frezen als de andere ).
Word dit allemaal softwarematig in het cnc programma op de computer ingesteld of komt er ook enige calibratie zoals bovenstaand in het apparaat voor.
Ps. Ik heb het over een stappenmotorkaart die rechtstreeks aan de computer word gehangen. Dus niet zoals bijv. plotters die een eigen systeem IN de plotter hebben zitten en die je dus rechtstreeks met hpgl commando's of een andere taal aanstuurd.
Groeten,
Erik
Dit kan meestal in de aanstuur software ingesteld worden.
Je laadt je ontwerp in, en het programma stuurt met pulsen/stapjes je motoren aan.
Als je direct HPGL commando's door wil sturen, zal er toch een stuk elektronica tussen je PC en je motor drivers moeten zitten.
Kijk ook eens op www.cnczone.nl
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Ja dat bedoelde ik ook, dat je pc rechtstreeks de controller aanstuurt en in de computer de hpgl al word vertaald. Maar ik bedoelde meer van de software zal toch moeten weten hoeveel pulsjes 1 volle draai is. Dat moet je dan wel kunnen instellen in die software
Je kunt ook meestal het aantal stappen per unit opgeven.
Unit = mm of inch.
Waarbij je bij een spindel met een spoed van 1 mm, en een stappenmotor die aangestuurd wordt in halfstap dus 400 steps/unit hebt.
Erik