[IA] FPGA development board

Heb in andere topics ook nog wat ontwikkelboards (wel de duurdere:P) met allerlei andere dingen. Ik herinner me LAN, VGA, ps2, USB en nog veel andere dingen. Mss een idee om het daarmee dus íetsjes uit te breiden (niet teveel, want de prijs staat me wel aan:)) maar alleen i/o en wat displays is misschien net wat weinig?

VGA is niet moeilijk, simpel weerstand netwerkje en je hebt al een 4-bits R-2R DACje. LAN zal niet makkelijk worden. Bij USB bedoel je zo'n FTDI chippie zodat je er serieel data naar kan sturen?

Ik noemde maar even wat in een zucht, zeg niet dat alles erop moest komen. Ik weet niet precies wat ik gezien heb. Meen dat het ergens in een topic van fotoopa was waarin het ging over wat universiteiten in huis hadden. Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat handig is op een ontwikkelboard, wat haalbaar is met FPGA en hoe je dat zou moeten realiseren om eerlijk te zijn. Wat zou voor anderen de eerste beste uitbreiding zijn als ze deze opsomming zagen van wat er nu op het lijstje staat dan?

Voor PS2 is de connector het grootste element ( wat oppervlakte betreft). Verder 2 I/O pinnen enkele beveiligings dioden BAT548 als 3V3 to 5V translator en 2 serie weerstandjes van 120 ohm.

Ik heb vandaag wat gewerkt aan het ontwerp van mijn batterij tester. Vanwege het intern geheugen zou ook daar een cycloneII aan te bevelen zijn. Uw boardje zou dit heel gemakkelijk aankunnen. Boardje en batterijtester moeten toch gescheiden opgesteld worden.

Ik ga binnenkort enkele schema's weergeven. Maar nu al voorzie ik een 20P flatkabel om alle signalen naar de tester te brengen. het spreekt vanzelf dat ik voor deze tester geen afzonderlijke FPGA module ga gaan bouwen maar gewoon gebruik ga maken van een bestaande board.

Ik ga geen ADC converters kopen maar via PWM en comparator de resultaten binnen nemen. Zo kan ik hoge precisie behouden en moet ik geen extra ADC's kopen. Oplossing volgt wel binnenkort.

3M connector zijn niet nodig maar als je extra beschikbare I/O pinnen op 2.54 raster dubbelrijig voorziet kun je er ook flatkabel oppluggen vb 20 polig of 26 polig. GND, 3V3 en 5V op de uiterste pinnen en je kunt alle kanten op.

[Bericht gewijzigd door fotoopa op maandag 5 maart 2007 21:13:41

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/adc.html

Zo doe je dat ADC converteren zeker?

en dan als DAC die PWM dinges inzetten en een laag door laat filter?

Dat is best een pientere oplossing :)

[Edit] hoe hoog is de preciesie van je ADC dan? zo hoog als de teller (PWM DAC) toe laat in je FPGA of tot aan je offset van je comperator?

[Bericht gewijzigd door surge_me op maandag 5 maart 2007 21:30:33

Ik heb zopas mijn schema ( voorlopig) online geplaatst van 1 batterij deel Het moeten er 4 of 6 worden.

Zoals je kunt zien kan ik dan via de PWM zowel de ontlaad stroom instellen, zelfs een bepaalde duty cycle met meer power en het terug lezen van de batterij spanning doe ik met een ook PWM die voor alle batterijen dezelfde zal zijn. Ik zou dan de PWM breedte aftellen en kijken wanneer het level omschakeld.

De nauwkeurigheid hangt af van de PWM resolutie vb 10 bit maar ook van de voeding omdat de uitgang van de I/O pin als referentie gebruikt wordt. Maar het is een relatieve waarde en dat blijft vrijwel stabiel, absoluut is het minder maar omdat het om vergelijkingen gaat speeld dat minder rol. Moet je preciser dan kun je nog andere referentie middelen gebruiken. Ik werk ook altijd met een enable signaal want als de flatcable los is mag er niets gebeuren. Voor mij komt het op geen weerstand als het maar betrouwbaar is.

De 20 polige connector zou dan naar het boardje van xantus kunnen gaan!

Ik heb de gegevens ook bij mijn batterij tester topic geplaatst zodat reacties over de tester zelf daar kunnen verder gezet worden zodat deze topic blijft voor xantus zijn FPGA module.

Even een kleine kick, want ik ben toch wel behoorlijk geinteresseerd in zo'n bordje. Veel animo is er niet, maar is het eventueel mogelijk zelf zoiets te maken?

Op 11 maart 2007 22:41:09 schreef Berend:
Even een kleine kick, want ik ben toch wel behoorlijk geinteresseerd in zo'n bordje. Veel animo is er niet, maar is het eventueel mogelijk zelf zoiets te maken?

Als het idee wat vastere vorm krijgt,(beter gezegd "definitieve vorm" ) komt er echt wel meer animo.

Ik zal dit draardje in de gaten houden want ik heb ook wel intersse, mits er een redelijk FPGA op zit

mvg

ST

High met Henk

Special Member

wat is de status van dit ding inmiddels.... Ik heb zeer veel interesse daar ik hem op mijn werk in wil zetten en als er een DEV bordje is, is dit interressant......

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik zal vanavond of morgen avond een schema posten. Zit nog even te kijken naar de programmer.

Op 12 maart 2007 08:07:23 schreef xantus:
ik zal vanavond of morgen avond een schema posten. Zit nog even te kijken naar de programmer.

Laat maar komen ! :)

slimme mensen vinden oplossingen, genieën vinden problemen.

Op 12 maart 2007 08:07:23 schreef xantus:
Zit nog even te kijken naar de programmer.

Als dat een byteblaster is dan is dat een paar weerstanden en een buffer chipje...

Post die schema's maar die programmer komt wel :)

zat te kijken naar wel of geen programmer op het board zelf en naar byteblaster of usb blaster. Van deze laatste kan ik geen schema's vinden en chineese namaak kost al €30, dus zal wel iets duurs in zitten.

Tis een usb naar paralel converter en een kleine cpld

Ik geloof dat madwizzard ooit iets in die richting gemaakt heeft (was zonder CPLD)

of je gebruikt een FT2232C of D

http://www.ftdichip.com/Documents/DataSheets/DS_FT2232D.pdf

Bij voti kun je hem kopen

http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?IC-FT2232C-SMD

Zit standaard al USB naar JTAG op en er zijn voorbeelden voor een helehoop talen te vinden...

http://www.ftdichip.com/Projects/MPSSE/FTCJTAG.htm

succes!

[Bericht gewijzigd door surge_me op maandag 12 maart 2007 14:59:05

Inderdaad, ik heb het eens met een FT232R gemaakt, de synchronous bitbang daarvan is erg snel en een MAX II zet ie 5 keer sneller vol dan m'n USB blaster kloon. Maar het is geen USB blaster, het is niet compatible met Quartus, je kunt er niet mee debuggen en je moet er nog software voor maken. Wel is het heel goedkoop, een FT232R kost 4 euro en voor de rest zijn het wat weerstandjes e.d. FT2232C heeft idd een speciale mode voor JTAG maar je moet je afvragen of dat de meerprijs waard is. Synchronous bitbang en JTAG gaan ook heel goed samen en dan kan je misschien beter een 232R of 245R nemen.

Als je een config memory gebruikt zul je die trouwens weer met een ander protocol moeten programmeren, maar ook dat zou via de FT232R kunnen, eigenlijk kan je bijna elk synchroon serieel protocol er wel mee uitvoeren. Ik heb er ook AVRs mee geprogrammeerd.

free_electron

Silicon Member

ik heb ene ontwerpje klaar voor een programmer die compatible is met quartus en die AS mode ondersteund ( iets wat een normale byteblaster niet kan , je hebt een byteblaster - II nodig en die is haast niet na te bouwen. dat ding is met 30 dransitoren en 10 diodes gemaakt. das ene spaghetti tot en met.)

ding wordt door quartus herkend als ene byteblaster-II

De enige beperking bij mij is dattie niet lager dan 3.3 volt gaat ( wat een bb-II WEL kan )

ik post straks ( als het goed gaat ) het ontwerpje voor mijn bordje. der is nog 1 stuk wat ik moet doen.

gegevens :
- eurokaart formaat . breekbaar in 3 stukken ( het is de bedoeling de print te laten 'scoren' door de fabrikant. zo kraak je dat makkelijk van elkaar.

- dubbelzijdig ( gene multilayer nodig .. oef ... )

stuk 1 : EPM1270 of EPM570 ( naar keuze , ze zijn pin compatible ) in tqfp144 verpakking , ontkoppel cpaaciteiten , 1.8 volt regulator (voor de core). 10 pins Altera-standaard JTAg connector. Crystal oscillator
ALLE io pinnen komen op pinheader naar buiten ( 2.54 mm rastermaat ) zo kan de boel direct op gaatjesprint geprikt worden om verder te spelen.

Stuk 2 : Cyclone EP1C3 if EP1C6 in tqfp144 , ontkoppel , 1V8 regulator , jtag connector ( in AS mode ) Serial config memory aan boord , crystal oscillator
Alle ios komen naar buiten.
bord is pin compatible met stuk 1.

Stuk3 :
- BB-II compatible programmer ( printerpoort ). ondersteunt AS mode. Werkt direct vanuit quartus.
- 4x4 matrix keyboard
- 8 digit led display ( multiplexed )
- 3v3 regulator voor io spanning
- 5 volt ingangsspanning
- 32 user leds
- user usb poort ( dmv FTDI232 of FTDI245 )

ik heb lang getwijfeld om iets gelijkaardig te doen zoals madwizard voor usb programming , maar het probleem is dat dat niet direct kan werken vanuit quartus. das via omwegen dingen doen. en het AS protocol is niet echt gedocumenteerd ...

de FPGA of CPLD module 'prikt' op het baseboard ( stuk 3 )
met 1 rij pins. de 'overkant' is dan bruikbaar voor user applicaties.

de kost is heel laag. ( op de fpga en cpld na ben je gezet voor 15 euro ... )

Gans de boel is 'bouwbaar gehouden'
niks kleiner dan 0805.

ALLE componentne zijn beschikbaar bij digikey ( vele ook bij farnell of ander leveranciers. de displays weet ik niet. het izjn 4 digit muxed led displays van lite-on. die dingen kosten 2 dollar. das goedkoper dan losse 7 segment displays )

dus als er iemand een inkoopactie houd kan de prijs omlaag. en als er bereidwilligen zijn om de tqfp's te solderen is ook dat gene probleem. ( voor de mensen die dat niet aandurven/kunnen. de rest is gene probleme om te solderen )

ik moet nog juist het gedeelte voor de cyclone layouten. ik ga dan bordjes laten maken hier en de boel uitproberen. als alles werkt post ik volledige docuemtnatie. ( gerber , sourcemateriaal , pdf files , BOM , etc ) gans Design wordt dan 'public domain'.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 12 maart 2007 17:03:41 schreef free_electron:
en het AS protocol is niet echt gedocumenteerd ...

Is dat niet het "Serial Configuration Device Memory Access" hoofdstukje uit de datasheets van de config roms? Of mis je dan iets belangrijks?

ALLE componentne zijn beschikbaar bij digikey

Ook bij digikey NL? Want dat is voor Nederlanders een stuk praktischer en in verzendkosten veel goedkoper.

[Bericht gewijzigd door madwizard op maandag 12 maart 2007 17:17:10

free_electron

Silicon Member

tzou kunnen... kzal dat eens moeten lezen. de vraag is of dat niet het protocol is als je ze standalone programmeert ( dus zonder dat de fpga eraan hangt ... )

enfin.

jep ook beschikbaar bij digikey.nl.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Zoals eerder gezegd, ik ben wel bereid om een IA van deze bordjes te houden. :)

High met Henk

Special Member

hmm ik snap nog niet heel veel van je verhaal omdat deze wereld volledig nieuw voor me is. Maar ik wil er wel graag eme spelen....

Is er evt ook ergens een handleiding als dit uitkomt? (ik begrijp dat er nl van een bepaald standaard spul uitgegaan word...)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 12 maart 2007 20:30:53 schreef High met Henk:

Is er evt ook ergens een handleiding als dit uitkomt? (ik begrijp dat er nl van een bepaald standaard spul uitgegaan word...)

Google stuk?, UTFS : nee ff serieus,

www.fpga4fun.com is een goede start, succes :D

onder het kopje FPGA information

Op 12 maart 2007 20:30:53 schreef High met Henk:
Is er evt ook ergens een handleiding als dit uitkomt? (ik begrijp dat er nl van een bepaald standaard spul uitgegaan word...)

Eens er een printje beschikbaar komt zal de rest vanzelf gaan. Dan komen er voorbeelden en vragen. Zelfde voor een IA zoals Mr GAmba voorsteld, maar eerst moet het geheel vastliggen.

Ik ben ook bereid mee te doen zodat ik over dezelfde hardware beschik wat het eenvoudiger maakt voor uitwisselen van voorbeelden en problemen.

Voor mij hoeft zelfs geen enkele programmer want ik heb al byteblaster en byteblaster-II en daarvan moet je maar 1 stuk hebben. USB heb ik niet echt nodig maar ik begrijp dat er gebruikers zijn met de nieuwe labtops die niets anders kunnen gebruiken.

Maar eigenlijk heb je maar 1 programmer nodig, welke speeld geen rol. Dus als je 2 of meer printen koopt zoals F_E zijn voorstel heb je dat eigenlijk over. Maar waarschijndelijk is dit stukje print minder belangrijk in de totaalprijs, je kunt het dan gewoon wegwerpen of niet bestukken. Met mijn byteblaster-II heb ik eigenlijk geen enkele programmer meer nodig.

Het idee van FPGA en CPLD op afbreekprintjes is wel prima. Voor kleinere toepassingen kun je de CPLD gebruiken en die is heel lowcost, voor iets grotere de cyclone. Gebruik je een specifieke toepassing dan kun je nog gemakkelijk een basisprint maken ala gaatjes print zoals ik bijna altijd maak.

Het grootste probleem is de tijd, hoe vroeger de printgegevens beschikbaar zijn voor produktie, hoe vroeger nieuwe gebruikers hier massaal zullen bijkomen.

High met Henk

Special Member

hmm ik ben dus helemaal nieuw in deze wereld en wil me stakjes dus niet in een groot zwart gat storten. Ben dat nu ook op mijn werk aan het doen en de documentatie van de fabrikant is ZO gebrekkig... Wordt je niet blij van.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???