Marcel,
klopt wat jij zegt, maar uit een JK-flip flop kun je een T-flipflop (T staat voor toggle) maken door deze in de toggle stand te zetten. Sorry, ik kan er nix aan doen, maar in de digitale techniek het dit ding zo.
Deze toggle stand is vermeld in het datasheet van de flipflop.
Dus dan moet eruit te komen zijn. de knop wordt gedaan via de klokpuls. elke klokpuls wisselen de uitgangen.
Simpel toch????
Bij een JK flip flop waarbij J en K positief actief zijn koppel je beide aan het hoge signaal. je sluit de voedingsspanning aan en klaar is kees. De klok komt aan de schakelende knop te staan en je hebt een keuze uit Q of Q niet.
Houd wel rekening met een inschakelpuls, waardoor je mogelijkerwijs ff wat moet resetten voor je begint, maar met RC tijden kun je een hoop doen 
Groetjes
Sven
4013
Hoi Erik,
Ik heb een schakeling van de c-mos 4013 dat is 1 IC waar 2 monoflops in zitten.
Dan kun je dus 2 lampjes bedienen en je hebt er alleen 1 extra weerstandje van 10 K ohm voor nodig.(dus lekker compact) mischien kun je hier iets mee, trouwens het werkt ook op 12 volt.
Groeten Danny
[Bericht gewijzigd door Danny op ]
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op wo 06-03-2002 14:21:36 schreef Danny:
Dan kun je dus 2 lampjes bedienen en je hebt er alleen 1 extra weerstandje van 10 K ohm voor nodig.(dus lekker compact) mischien kun je hier iets mee, trouwens het werkt ook op 12 volt.
Dat IC kan je zeker gebruiken. Alleen is het geen dual-monoflop, maar een dual d-flipflop.
Marcel
Koert
pff.....
...En zeggen dat het ook best lukt met één enkele schmitt-trigger, een regelweerstandje, een weerstand en een elco. En uiteraard een drukknopje!
Dit schema werkt, het doet bij mij al meermaals dienst. Als je wil teken ik het bijna verwaarloosbare schema en mail het door....?
K
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Op za 04-05-2002 19:34:03 schreef Koert:
...En zeggen dat het ook best lukt met één enkele schmitt-trigger, een regelweerstandje, een weerstand en een elco. En uiteraard een drukknopje!
Dit schema werkt, het doet bij mij al meermaals dienst. Als je wil teken ik het bijna verwaarloosbare schema en mail het door....?
K
is goed! stuur maar
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Op za 04-05-2002 20:11:21 schreef Erik:
[...]
is goed! stuur maar
Eigenlijk zou Koert je een mailtje moeten sturen maar dat heb ik ook gedaan 
2 soorten schakelingen 1 met een ICtje en een tor als schakelaar voor relais, en een die alles met een IC doet.
Suc6
Michaël
I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone
Op zo 05-05-2002 06:40:44 schreef Stefan:
[...]
2 soorten schakelingen 1 met een ICtje en een tor als schakelaar voor relais, en een die alles met een IC doet.
Suc6
Kunnen jullie die ook eens naar mij sturen, het lijkt me wel iets interessant
michyhome2@yahoo.com
Koert
pff.....
Michaël, zal dat bij deze doen...
Heb BTW nog een schakelingetje met een OA, en die doet hetzelfde. Nadeel: je hebt een symmetrische voeding nodig om je OA te voeden, redelijk omslachtig dus als je het in een toestel/schakeling wil toepassen waar nog geen symm. voeding voor handen is. Als je ze ook moest nodig hebben, let me know 
Op 6 maart 2002 14:21:36 schreef Danny:
4013Hoi Erik,
Dan kun je dus 2 lampjes bedienen en je hebt er alleen 1 extra weerstandje van 10 K ohm voor nodig.(dus lekker compact) mischien kun je hier iets mee, trouwens het werkt ook op 12 volt.Groeten Danny
zeg erik, ik weet dat het al een jaar geleden is dat ik het schema gegeven heb maar heb je het nog??
ik ben hem zelf namelijk kwijt.
bvd Danny
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 5 mei 2002 06:40:44 schreef MADdie:
[...]
Suc6
't is al 2,5 jaar geleden
, maar zou ik deze schemaatjes ook kunnen krijgen?
ik zit namelijk ongelovelijk te klooien zonder success...aaargh
greetz, andreas.
Dit is wel een antiek topic, maar het is meer voorbij gekomen en daarom verzon ik enige tijd terug de volgende schakeling:
LINK.
Hmmm... Mischien een antieke oplossing maar ik heb van die APEM druk-schakelaartjes met houd contact.
Ze zijn er in enkelpolig wissel en dubbelpolig wisselcontact.
Werkt goed en ruimte besparend.
elektron_
beetje gek
Aart, ik vind je relais oplossing zeer interessant
maar hij zoekt een elektronische oplossing denk ik: http://www.ptitrain.com/electronique/meccano/pages2002/bstbp1.htm en ik vind het hier mooi voorgesteld.
@Aart, mijn studenten vonden vandaag jouw site toen ze zochten naar een ompoolbeveiliging, maar welk nut heeft het om de zerkeing te laten knallen als je hem verkeerd ompoolt?
ik snapte de logica niet helemaal. wat is er mis met een diode in doorlaat opnemen in serie met het apparaat? (komt natuurlijk wel ff wat meer bij kijken, maar in essentie dus)
Dat je geen spanningsverlies over je diode hebt. Het verlies daarvan kan bij lage voedingsspanningen en hoge stromen een probleem zijn, of als je voedingsspanning al gestabiliseerd is etc.
Buiten dat vind ik strikt persoonlijk dat het alleen een beveiliging is, men kijkt de volgende keer maar beter uit met aansluiten ! 
Maar dit is geheel offtopic, zie de topics die verder over dit onderwerp geweest zijn.
[edit 2]
Het staat er trouwens netjes bij beschreven hoor ..
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
Op 10 januari 2005 17:52:59 schreef High met Henk:
@Aart, mijn studenten vonden vandaag jouw site toen ze zochten naar een ompoolbeveiliging, maar welk nut heeft het om de zerkeing te laten knallen als je hem verkeerd ompoolt?
Is al eens eerder discussie over geweest.
Deze oplossing gebruik je wanneer de 0,7 volt spannings val slecht uitkomt.
Op deze manier heb je geen spanningsval en heb je een ompool beveiliging terwijl je de volle spanning nog in gebruik hebt.
Trouwens zou je je mail kunnen checken?
vonkevanger
shocking!!!!
Zeg elektron heb je zoiets ook niet in het nederlands?
En is het niet iets voor om bij de schakelingen op deze site te zetten?
elektron_
beetje gek
Op 10 januari 2005 18:02:24 schreef vonkevanger:
Zeg elektron heb je zoiets ook niet in het nederlands?
En is het niet iets voor om bij de schakelingen op deze site te zetten?
Ik vond het toevallig en vond het didactisch.
Ik heb er geen probleem meer op dit op de site te zetten want die vraag komt steeds terug. ( één knop, 2 toestanden)
En een copyricht zal geen probleem zijn want dit is een
standaard schakeling.
Dus de vraag is voor de MODERATORS.
rubenrijst2
en ik ben de kerstman
ik weet het niet zeker hoor maar ik heb gewoon een schakelaartje die als ik een keer drukt aan gaat en de tweede keer drukt uit gewoon gekocht bij de ad schilpenoort in een van die bakies.
Het enige naddel is dat die knopjes duurder zijn.
Maar ik gebruik ze ook zonder problemen.
Alleen is het schijnbaar in mijn vorige post niet opgevallen
Op 10 januari 2005 17:56:59 schreef Johan v. Althuis:
[...]Is al eens eerder discussie over geweest.
Deze oplossing gebruik je wanneer de 0,7 volt spannings val slecht uitkomt.
Op deze manier heb je geen spanningsval en heb je een ompool beveiliging terwijl je de volle spanning nog in gebruik hebt.Trouwens zou je je mail kunnen checken?
[sorry mods, nog 1x off topic]
aha, ik zie de point nu ineens. Enfin johan, ik heb je mail gezien, maar is ale en tijdje geleden dat ik met dat bijltje gehakt heb, ga het even voor je uitpluizen hoe dat zat
EDIT, heb de oplossing
[/off topic]
Op 10 januari 2005 17:20:14 schreef elektron_:
Aart, ik vind je relais oplossing zeer interessant
maar hij zoekt een elektronische oplossing denk ik: http://www.ptitrain.com/electronique/meccano/pages2002/bstbp1.htm en ik vind het hier mooi voorgesteld.
had ik dus niet aan gedacht, met een condensator, slim.
op zich ging ik voor de flip-flop variant, maar deze alleen misschien dan wel solid-state kan natuurlijk ook.
elektron_
beetje gek