ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Om de spoel te wikkelen voor EMM++ zijn we een dag bezig geweest om een motor aangedreven wikkelinrichting te maken. De volgende dag hebben we de 2,5km draad er in een uur op gewikkeld.
Voor een normale spoel kun je zo'n opstelling in een uurtje in elkaar flansen. Het lastige was dat de hele spoel van EMM++ met draad en al zo'n 150 kg weegt. Dat lukt dan niet meer met een boormachine of iets dergelijks.
mister electric
i am the one who invented radio (not)
ik heb geen opstelling gebruikt voor het winden 
was wel verrek handig geweest, als ik dat had bedacht voor ik er aan begon 
ik had een opstelling maar zo eentje dat ik had gemaakt met de middelen die ik toen maar had dus was het niet zo fantastisch.
hoe heb je hem dan gewonden ? zonder opstelling ?
mister electric
nou mijn tesla is niet echt groot,
ik hield de buis vast, boven aan vast maken met een plakbandje.(draad)
en dan de buis maar draaien (op mijn schoot)
heb wel een paar keer kramp gehad,
maar dat was het allemaal echt allemaal wel waard 
mister electric
de afmetingen zijn zeker niet mis het geeft gewoon een andere resonante frequentie dat is al 
ik heb vandaag een paar fouten ontdekt in mijn SSTC(mosfet drivers kapot, verkeerde koppelings condensator). ik krijg donderdag de nieuwe componenten binnen ik hoop dat ik nu betere spark lengtes behaal 
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Ik bedenk me juist iets i.v.m. de EMM+ van Fry en DIY toen ik de filmpjes van de EMM+ nogmaals aan het bekijken was, je zou het spectakel nog kunnen vergroten door gebruik van bvb. Argon. Droge lucht ïoniseert niet makkelijk, bij CO² en zeker argon ligt dat anders, das mij al dikwijls opgevallen bij de ontsteekboog (de hoogfrequent) van een Tiglasapparaat op test. Daar raak je bij lucht zo'n 5...6mm ver, terwijl dat in argon tot zeker 20mm kan.
Het is te duur om je hele omgeving rond een draaiende grote TC te voorzien van argon, maar een lange, doorzichtige tuinslang gevuld met argon zou wel eens een héél lange streamer kunnen opleveren in de slang...
- - big bang - -
mister electric
srry dat ik het vraag:
is argon brandbaar?
of aleen als er zuurstof is?
dus niet wanneer er bijv..
alleen echt alleen argon in de slang zit?
(srry als ik het verkeer heb, zeg hé je leert van je fouten vooral op co)
[Bericht gewijzigd door mister electric op (21%)]
Volgens mij is argon een edelgas en dus niet brandbaar. Zoek het even op op wikipedia als je je antwoord snel wilt.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
klein is fijn
Moderator
Op 3 januari 2009 18:38:50 schreef big bang:
Het is te duur om je hele omgeving rond een draaiende grote TC te voorzien van argon, maar een lange, doorzichtige tuinslang gevuld met argon zou wel eens een héél lange streamer kunnen opleveren in de slang...
Dat heb ik een keer gezien, maar dan met neon. Gaf genoeg licht om een collegezaal rood te verlichten. Zeker weten spectaculair.
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Nou maar even proberen dan.
weliswaar maar een paar Kv en enkele mA uit een halfopgerookte nst
Men neme een grote fles boort er een gaatje onderin voor de elektrode (wat best lastig is met glas)
nst erbij slang erin argon erop en gaan met die banaan
Zonder argon is de afstand tussen de elektroden veel te groot circa 4 cm
als je argon begint toe te voegen zie je eerst blauwe gloed rond de elektroden dan wat kleine vonkjes en dan wordt het een jacobsladder.
ik denk dat als je de vonken die in de fles onstaan plat zou uitrollen je wel aan ruim 40 cm komt
Is best wel een mooi gezicht van die oranje blauwe krullende en krioelende vonken.
nog een linkje naar een lage kwaliteit filmpje op 123 video
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=435940
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 4 januari 2009 12:33:53 schreef Ledlover:
Volgens mij is argon een edelgas en dus niet brandbaar.
Tis een edelgas, zoals helium, neon, krypton,
xenon en randon (dat laatste is volgens mij licht radio-aktief). Zie op wikipedia welke inerte gassen welke kleur produceren bij ionisatie. Dus je hebt keuze. Helium en argon wordt gebruikt in de lassector en bij plasmasnijden. Dat is in flessen. Neon is denkelijk duurder, en krypton en xenon (stroboscopen) waarschijnlijk nog duurder.
Maar argon is hier ech wel geschikt vanwege zijn blauwe/groene gloed, voor vonkentrekkers althans!
Op 4 januari 2009 14:14:27 schreef klein is fijn:
[...]Dat heb ik een keer gezien, maar dan met neon. Gaf genoeg licht om een collegezaal rood te verlichten. Zeker weten spectaculair.
Yes! Spectakel. Het was een beetje het idee van de toch al wel zeer lange streamers op te voeren tot verbijsterende lengte.
@Sparks: schitterend man! De daad bij het woord. Ik sta te kijken van de lengte... Je mag gestrekte vonklengte van een jacobsladder wel niet verwachten point to point, want daar speelt convectie ook nog mee. Maar het is toch wel zeer lang. Mooi.
Het zal vlammentrekkers wel inspireren voor meer. Wie weet hebben we binnenkort een nieuwe benaming: AFTC Argon Fueled TeslaCoil ...
- - big bang - -
edit: ik heb ook ondervonden dat wanneer er wat meer stroom beschikbaar is (zoals bij die test die ik had bij een Tig lasapparaat) stroom ingesteld op 10A, ik een mooie blauwe ontlading kon trekken van zo'n 20mm, een mooie rechte straal van 1...2mm dik.
Fragaria
[Bericht gewijzigd door 20kilovolt op 3 januari 2006 25:23:11]
"kVA effects" heeft een argon kanon gemaakt hier mee kan je de vonken van een TC naar een object schieten.
ArjanEmm
Wow dat werkt wel erg goed.
Ik heb wel eens maxiemm in een wolk van argon gezet maar dat deed niks.
Een fles argon (100bar) flink opengedraait en de (gigantische) straal gas over de coil en de streamers gespoten. Op een meter of 8 van de fles zag je nog overal stof opwaaien. Toch was de concentratie blijkbaar niet hoog genoeg voor een duidelijk effect.
Een tent bouwen voor EMM++ wordt een beetje lastig, om het nog maar niet te hebben over de hoeveelheid argon die daar voor nodig is
30 bij 30 bij 15 meter ofzo. 13500m^3 argon, auw.
big bang
Dan misschien toch maar slangen, die hebben veel minder inhoud.
Hier nog een filmpje gevonden van die gigantische Siberische hoogspanningsinstallatie waarvan al eens foto's van gepost zijn in dit topic.
- - big bang - -
ArjanEmm
Ik vind dat argon cannon ding ontzettend tegenvallen trouwens. Op pupman brachten ze dat ding met veel poeha.
Op deze foto zie je wat beter hoe de opstelling in elkaar zit:
http://www.teslacoil.com/files/ArgonCannon-PostCard.jpg
De donut zit met een directe verbinding aan het "kanon". Het doel staat nauwelijks verder van het kanon als de grond. Argon wordt door het kanon naar het doel gespoten en toch slaat de streamer nog geregeld naar de grond, soms zelfs achteruit het kanon. Volgens mij kun je het zelfde effect met een kleine metalen bol krijgen met een punt richting het doel.
Het iedee is wel leuk. De kunst is een zo strak mogeliijke straal argon te krijgen die zich niet met lucht mengt onderweg. Het lijkt me dat dat wel beter moet kunnen eigenlijk.
big bang
Om de straal argon te bundelen: ik heb vroeger voor het werk wel eens gewerkt met fijne sproeiers. Ze moesten dienen om nevel te produceren. Maar ze bestaan in tal van varianten, bvb. ook puntstraal. Het waren wel vloeistofsproeiers, ik weet niet of gassen zich op exact dezelfde manier gedragen in zoiets. Alle maten, van zeer fijn en klein debiet tot groot. Ze kwamen van SpayingSystems.
- - big bang - -
Weet iemand nog een goed adres in NL waar ik porceleinen isolators kan bestellen? Meestal haal ik dit spul uit de VS, maar dat duurt doorgaans een week of 2. Ik zoek gewone porceleinen afstandsbussen voor de bouw van een overspanningsfilter (terry filter).
Sommige mensen zie ik weerstanden parallel plaatsen aan hun condensatoren in de mmc. Volgens mij is dit alleen maar nodig zodat de condensatoren altijd leeglopen, zodat je geen schok krijgt na gebruik of lange tijd. Klopt dit vermoeden en is het wel/niet handig om dit te doen?
Op 15 januari 2009 14:18:53 schreef Zuluuun:
Sommige mensen zie ik weerstanden parallel plaatsen aan hun condensatoren in de mmc. Volgens mij is dit alleen maar nodig zodat de condensatoren altijd leeglopen, zodat je geen schok krijgt na gebruik of lange tijd. Klopt dit vermoeden en is het wel/niet handig om dit te doen?
Ja, dat klopt. Dat zijn bleeder weerstanden, want anders houden de caps hun lading en dus spanning op de aansluitklemmen. Via die weerstanden en de secundaire wikkeling van je trafo kunnen ze zich ontladen als de hele coil spanningsloos is gemaakt.