Hoeveel mag de cap ong. afwijken van de LTR waarde gegeven in JavaTC?
Wat is het forum dood zeg! Er is al dik een week niks gepost. Gelukkig heeft mijn co-bouwer een tesla-hyves aangemaakt
(http://tesla-coil.hyves.nl)
Eerste post hier van mijn tesla coil project. Tot nu toe veel opbouw werk van de spoel zelf en een regelbare voeding. Binnenkort hoop ik hem aan de praat te krijgen nu alle componenten voor o.a. de MMC binnen zijn.
Zie: http://www.flickr.com/photos/sitelab/sets/72157605931875044/
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 28 november 2008 22:42:32 schreef Zuluuun: Wat is het forum dood zeg!
Misschien teveel aan de Teslacoil gehangen? 
Op 28 november 2008 22:42:32 schreef Zuluuun:
Wat is het forum dood zeg!
Dit topic zal je bedoelen... Er is meer CO dan Teslacoils.
Op 10 december 2008 00:04:49 schreef Tidak Ada:
[...] Misschien teveel aan de Teslacoil gehangen?
Zou je kunnen zeggen, maar hoop het niet. 
@ Sonic
Ziet er goed uit! Mag ik weten waar jij je MMC's koopt en je wikkeldraad voor de secundaire? En wat je daarvoor betaalt?
Op 10 december 2008 10:32:54 schreef lethalshot:
Nette coil ben je aan het bouwen Sonic, op welk vermogen komt deze coil te draaien?
De HV trafo is een NST van 12kV/60mA, dus dat komt dan neer op een ca 800W als ik me niet vergis? Ik heb de NSt uit de USA laten komen van teslastuff.com. Dat was even slikken, want dat ding is loodzwaar 
Op 10 december 2008 12:31:22 schreef Zuluuun:
@ Sonic
Ziet er goed uit! Mag ik weten waar jij je MMC's koopt en je wikkeldraad voor de secundaire? En wat je daarvoor betaalt?
Dank voor het compliment. De MMC's komen (net als de NST) van Teslastuff.com. Het gaat hier om 12 Cornell Dubillier Capacitors 942C20P15K-F voor us$60. (ca 45 Euro). Ik heb op diverse plekken gelezen dat dit goede caps zijn en goed geschikt om te mishandelen in een coil. We gaan het beleven.
Het koperdraad was echt een probleem; ik kon bij zaken als Farnell, Conrad en nog een aantal anderen alleen klosjes van of 10 of 30 meter vinden, maar ik had rond de 400m nodig. En dan ging het bij groothandels ineens alleen in km lengtes.
Uiteindelijk kwam ik terecht op www.elosal.de. Je kunt daar per meter(!) en on-line bestellen, met creditcard betalen en 2 dagen later had ik een net kartonnen haspeltje met 450m 0.53mm ge-emailleerd koperdraad in huis. Kosten: Eur 34.-
De link waar je hun koperdraad vindt is:
http://www.elosal.de/waren/wickeltechnik/wickeldraht/index.php.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Hou even in de gaten dat dat een amerikaanse nst is, dus bedoeld voor 60Hz. Bij 50Hz zou je hem maar met 90 volt mogen voeden als je binnen de specs wilt blijven.
Ik zou de volledig onbelaste stroom eens bij 90 en 115 volt meten of daar geen eng groot verschil in zit in verband met verzadgings verschijnselen.
Ziet er verder erg goed uit allemaal !
Betere caps ga je niet vinden idd
Ik heb ze hier liggen waar een streamer dwars door heen is gegaan, gat in de zijkant, maar werkt nog prima met nauwelijks capaciteits verschil.
edit:
Ik bedenk me net iets, hoe wil je de caps gaan aansluiten?
12 in serie geeft 12,5 nf wat erg dicht bij de resonante cap van 16nf ligt, beetje tricky. twee keer 6 in serie is veel teveel, 50nF bij te lage spanning. 24 caps zou ideaal zijn voor deze trafo. 25 nF
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op (20%)]
Dit is de datasheet van de NST: http://www.franceformer.com/pdffiles/pandpc.pdf. Het gaat dan om de 12060P. Ik stuur die trafo aan met een variac die 230 in krijgt en die ik tot max 50% opendraai.
Wat die caps betreft is de bedoeling om er 12 in serie te plaatsen en zo de maximale spanning op 24kV (DC) te krijgen. Ik lees her en der dat veel coilers de DC spanning van de caps aanhouden voor AC spanningen.
Volgens de berekeningen gebaseerd op de afmetingen van de diverse coil componenten en de formules op deepfriedneon.com heb ik een tank cap nodig van 15.9nF. Gebruikmakend van de de MMC berekeningspagina daar kom ik dan het dichtstbij door er 10 in serie te zetten, maar dan is de spanning maar 20kV. Ik heb 12 van die dingen liggen, dus ik wil ze nu alle 12 in serie zetten en dan rommel ik wel wat met het primaire spoel aftakpunt.
Wat is die resonante cap van 16nF en welk effect is daarvan te verwachten dat je het tricky noemt?
Ik heb een keer ongeveer hetzelfde gevraagd, en toen kreeg ik als antwoord dat je NST het makkelijk kan begeven bij die resonante cap.
Ik heb twee NST's die elk 11000 V bij 50 mA leveren, die ik parallel wil zetten, dus 11000 V bij 100 mA. 43.4 nF wordt gegeven in JavaTC bij deze voeding. Klopt het dan dat ik 18 van die caps in serie moet zetten (36000 V), en dan dus 5 parallel (krijg ik 41 2/3 nF uit).
[Bericht gewijzigd door Zuluuun op (18%)]
Fragaria
[Bericht gewijzigd door 20kilovolt op 3 januari 2006 25:23:11]
Dit zijn magnetron condensatoren dit is helaas niet bruikbaar voor een TC
op pagina 15 vertelt fry er meer over.
@ fry hebben jullie de DVD al binnen?
Op 12 december 2008 15:00:35 schreef Sonic:
Wat die caps betreft is de bedoeling om er 12 in serie te plaatsen en zo de maximale spanning op 24kV (DC) te krijgen. Ik lees her en der dat veel coilers de DC spanning van de caps aanhouden voor AC spanningen.
Ja, hier ben ik nou ook benieuwd naar. Overal lees ik weer andere dingen, dus ik ben nogal in de war. Want de piekspanning bij 11000 VAC is ong. 15500 VAC. Betekent dit dat die cap in principe maar 15.5 kV aan hoeft te kunnen, of nog eens een vermenigvuldiging daarvan ivm AC?
[Bericht gewijzigd door Zuluuun op (100%)]
Fragaria
Het probleem is dat de spanning die de condensator aan kan zeer snel afneemt bij hogere frequenties.
hier is een mooi voorbeeld van een 20Kvdc condensator deze kan nog maar 10 volt hebben bij 300KHz
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ik heb de dvd binnen. Geweldig mooie filmpjes !! Vooral die van de kodak. Volgens mij staan echt alle runs erop of niet?
Het was inderdaad die variac die je in de foto aangaf die het begeven had.
Die liep altijd een fractie over het loop vlak heen wat een klein vonkje gaf. Na de vele keren was een winding doorgebrand op die plek.
Dus bij het inschaken van de hvtrafo werden slechts 2 van de 3 fasen ge-softstart. Gevolg, enorme inschakel stroom, 150kva generator op zijn knieen waardoor het hoofdrelay ging klapperen. Zo werden alle stoppem eruit gebeukt door herhalende inschakel stromen.
Ik ben blij dat we nooit geprobeerd hebben dat beest van een trafo direct in te schakelen. het is nu wel duidelijk dat dat nooit gewerkt zou hebben.
Maar goed variacje is gefixed, EMM++ werkt weer 
Sonic:
Een nst is stroom gelimiteerd. Die kun je vrolijk kortsluiten en er zal niks meer lopen als de max stroom die op de trafo aangegeven staat.
De stroom wordt voor het grootste gedeelte gelimiteerd door de zelfinductie van de trafo. Een normale trafo heeft dat bijna niet maar een nst moet je zien als trafo met een spoel in serie. Het is dus een inductieve impedantie die de stroom limiteerd, bij jouw dus 12000/0,06=200KOhm. En dan ga ik er even vauit dat je een 50hz trafo hebt. Als je in de formules duikt zul je zien dat een condensator van 15,9 nF bij 50Hz ook een impedantie heeft van 200KOhm maar dan capacitief. De grap is dat deze elkaar opheffen. Sluit je deze condensator direct aan op de nst krijg dus eigenlijk het zelfde als je een normale transformtor kortsluit, maar dan met nog wat nare bij effecten. Deze condensator resoneerd op 50Hz met de zelfinductie van jouw transformator.
Een veilige waarde is ongeveer 1,5 keer de resonante waarde. In de meeste calculator op inet zie je vaak LTR cap. Larger Then Resonant. Dat wil je dus. Eerst de resonante waarde uitrekenen en dan ruim er boven zitten om je NST heel te houden.
[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op (42%)]
Hallo NL coilers 
ben erg blij met deze site, anders had ik nooit mn eerste TC kunnen bouwen. Hij was begin deze week af en deed het ook. Helaas komen de stralen maar 1.5 cm ver... zelfs de spark-gap is nog interessanter. misschien dat jullie kunnen helpen... het is tenslotte een forum. dus alvast wat specs:
de transformator: 3KV,35mA NST, C=37.14 nF (http://i139.photobucket.com/albums/q314/Strikeattack/P1010531.jpg je ziet hier ook de spark-gap)
de condensator: 10 wijnflessen, elk zo'n 3,6 nF (http://i139.photobucket.com/albums/q314/Strikeattack/P1010529.jpg)
dit is de de rest: Primair=6 windingen,12mm. Secundair=900 windingen, 0.51mm. torus=120mm http://i139.photobucket.com/albums/q314/Strikeattack/P1010544.jpg (wel op z'n kant)
en de doorslag waar ik nog wel trots op ben
: http://i139.photobucket.com/albums/q314/Strikeattack/P1010602.jpg
als jullie meer info/foto's nodig hebben, zeg het maar
@ Zegmaarclau
Vul je specs anders in in JavaTC (google er naar) en experimenteer daarna wat om te kijken wat je kan veranderen om hem te verbeteren. Dat is alles wat ik je mee kan geven 
Fragaria
ik wil graag de ampere meten van mijn meettrafo's.(10Kv)
zelf zat ik er aan te denken om dit met een amperetang te gaan meten maar ik weet niet of die daar voor geschikt is.
Aan de 230 V kant trekt het iig 16 Amp dus ik hoop er iets van 300 mA er uit te kunnen halen
@ fry
Volgens mij hebben wij er 1 gemist toen je de tc aan zetten voor b.n.r. nieuws radio.
En een keer de aiptek camera vergeten aan te zetten. De kodak is idd heel goed gelukt deze is best snel in fps.
wij zijn gestopt met filmen toen de hoofdrelay ging klapperen.
mister electric
i am the one who invented radio (not)
zouden jullie meschien mij tesla coil willen zien?
ik weet. kan nog veel verbeterd worden 
ne555 die een flyback aandrijft die dan een cap oplaad.
[Bericht gewijzigd door mister electric op (15%)]
mister electric
geloof me het betert wel na een eindje 
ik had in het begin helemaal niks van vonken en dan uiteindelijk lichte vonkjes van een millimeter maar naarmate je meer dingen gaat veranderen en gaat expirimenteren komen ze wel langer.
maar als ik jou was dan zou ik een NST nemen die levert meer vermogen aan je tesla coil dan zo'n flyback. nog iets dat je mischien kan proberen (als het al zo niet is) een wicu buis primaire. En dan nog eventueel een betere tank cap erop.
deze dingen zouden de vonken drastisch moeten verbeteren 
mister electric
als ik zou mogen vragen,
hoelang heb je er over gedaan om de
secundare te winden?
was wel een keer van plan om met een nst tewerken.
of een mot,
maar ik hou het voorlopig nog even bij een flyback 
maar ben erg blij met alle tips 
ik heb er 4 uur over gedaan over mijn secundaire ik heb hem hand gewonden
, en dan nog een paar uur vernissen.
met 1 mot kom je niet toe die leveren maar rond de 2kV maar indien je geen MOT vind of een NST probeer dan je flyback met een ZVS driver aan te sturen zo krijg je meer vermogen en meer stroom uit je flyback.maar zet dan wel je sparkgap in parallel met je flyback en je cap in serie voor de veiligheid van de driver. ook heb je voor de ZVS een spanningsbron nodig die toch wel een 5 a 10 amperes kan leveren.
hoeveel uren heb jij erover gedaan ??
mister electric
iets minder dan 4 uur 
maar mijn koper draad raakte op (ergens op de helft)
en moest ik weer een nieuwe transformator vinden voor koper.
komt neer op 2 tot 3 uur wind werk,
en twee dagen zoeken naar een transformator.
heb ergens een artikel gelezen over hoe een man,
van maar 1 magnetron een komplete tc maakte. (kompleet met streamers)
dat is knap want hij had alleen onderdelen van de magnetron gebruikt.
op wat soldeer een lijm na.