Ja, maar voordat we 'm gaan testen gaat dat plakband natuurlijk weg! We hebben er hoeken voor, om 2 fans met elkaar te verbinden/aan elkaar vast te maken.
Ik heb een stukje onder de sec weggezaagd. Zodat nu de secundaire spoel ter hoogte is van de primaire spoel maar dit gaf geen beter resultaat.
Ik denk dat ik nu maar de sparkgap ga vervangen voor een hele simpele met maar 2 elektrodes en kijken of het daar aan ligt. Als dat ook niet werkt dan weet ik het echt niet meer.
De enige optie is dan overal meten of er wel een stroom loopt. Alleen weet ik dan niet waar ik een meter vandaan ga halen die hoog voltage kan meten.
Of zou het met een ampère meter wel kunnen lukken?
In de primaire spoel lopen zeer grote stromen dus dat moet je echt met een stroomtransformator meten. Heb je al je primaire helemaal getuned? Als je tuning helemaal verkeerd is zal je namelijk ook helemaal niks zien op de doorslag van je sparkgap na.
volgens JavaTC zou ik 5,6 turns moeten hebben en dat heb ik ook ongeveer aangehouden, dus ik zou toch wel überhaupt iets moeten zien. Ook al is het maar een paar centimeter.
Maar het is inderdaad wel het proberen waard.
Nou uit ervaring kan ik je vertellen dat wat er uit JavaTC komt niet overeenkomt met de werkelijkheid. Het is een start maar mijn coil deed op de uitgerekende plaats op de primaire spoel ook helemaal niks. Ik moest 1,5 winding naar buiten voordat ik wat zag en 2,5 winding naar buiten voordat ik rond resonantie zat. Deze onnauwkeurigheid wordt veroorzaakt door zeer veel factoren die JavaTC niet nauwkeurig kan bepalen (zoals is je spoel wel 100% vlak, hebben de draden tussen MMC, sparkgap en primaire bochten (wat dat zijn dan ook allemaal spoelen) enz).
Huhhh, daar heb ik dus totaal geen last van gehad. Ik heb JavaTc als het uitgangspunt gebruikt voor alle afmetingen en bij mijn eerste test deed de TC het uitermate goed. Maar wat ik me dan afvraag, hebben jullie wel de verhoudingen goed tussen de dikte:lengte van de secundaire spoel, primaire spoel circa 10 windingen, secundaire spoel circa 1000 windingen, capaciteit secundaire spoel kleiner als de helft van de capaciteit van de torus, en de magnetische koppeling tussen de primaire en secundaire spoel niet groter dan circa 0.20k bij kleine TC's? Dit zijn allemaal dingen die nergens concreet beschreven staan, maar wel degelijk veel invloed hebben over de kwaliteit van je TC.
Ja uitgaande van JavaTC heb ik ook mijn tesla coil gebouwd maar ik kwam dus niet perfect uit op wat het had moeten zijn, nou maakte dit niet zo heel veel uit alleen de primaire spoel moest even getuned worden en hij deed het. Op de verhouding lengte:dikte(5:1) natuurlijk gelet ook op het coupling coefficient(0.13), secundaire heeft 852 windingen wat ruim binnen het aangeraadde van 800-1000 valt. capaciteit van de torus/secundaire heb ik totaal niet opgelet en de primaire spoel op +- 10 windingen ook niet. Al vind ik die laatste een beetje vreemd omdat je je primaire spoel gebruikt om op resonantie te tunen (aangezien MMC vrij vast staat).
Dit weekend nog maar eens een keer wezen kloten met de TC.
Na een een paar windingen verder zoals lethalshot zei kregen we opeens een geluid uit de toroid. En na nog wat meer geschuif kregen we uiteindelijk vonken!
We hebben, als we de vonken uit 1 punt laten komen, tot 40cm vonken gekregen!
Het enige wat ik nu dus nog niet snap is: Als ik niet met een stok sparks ga trekken of de sparks uit 1 punt laat komen, dan werkt de TC niet. Iemand daar een verklaring voor?
P.S.: Bedankt allemaal voor alle hulp!
Dit kan worden veroorzaakt door een te grote toroide, echter met je huidige toroide zal je wel de langste vonken kunnen trekken. Dit heeft te maken met de elektische veldsterkte die de toroide kan behouden, door een stok met een groundpunt dichtbij te brengen of een punt erop zet breng je een zwakke plek in het veld aan waardoor er vonken uit kunnen komen.
Dank je 
Uiteindelijk vermogen weet ik nog niet, maar ik wil in ieder geval proberen om hem zo ver mogelijk richting de 1 kW te pushen. Hoogste dat ik tot nu toe voor een paar sec. heb gedraaid is 420 W.
Maar voordat ik het vermogen verder op ga schroeven moeten er eerst wat dingetjes opgelost worden mbt. opwarming van de FETs (eentje wordt veel warmer dan de ander, waarschijnlijk omdat de duty cycle van het feedback signaal niet 50% is) en de waveform op de gate is nou niet bepaald een nette blokgolf (ga zometeen even een testopstelling maken om te kijken of ik een betere GDT kan fixen).
In ieder geval wel fijn dat ik door m'n scheidingstrafo nu tenminste kan meten wat er gebeurt aan de primaire kant in plaats van te moeten gokken. 
aangezien de sticky gesloten is stel ik hier maar de vraag. ik bouw ook een tesla spoel en oa deze grafiek voorgelegd toen ze over veiligheid praatte.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/14242
het is de grafiek bij titel 2 over stroom met frequentie tussen 15 en 400 Hz. kan iemand mij zegge waarvoor C1, C2 en C3 staan en wat de betekenis van de volle zwarte lijn is.
en wat die codes BB1, BB2 en BB3 betekenen?
en = spanning met rimpel?
ik weet dat bij het gelijkmaken van wisselspanning m.b.v enkelzijdige of dubbelzijdige gelijkrichting men over een 'rimpel' spreekt die vaak zo klein mogelijk gemaakt wordt, maar kan dat zo een groot verschil hebben tenopzichte van = spanning zonder rimpel?
[Bericht gewijzigd door Fabio_B op (26%)]
@Fabio_B: op die pagina staat ook een tabel met de BB codes. Kijk maar eens onder het kopje "3. Conventionele grensspanningen".
Waar de C1 C2 C3 voor staan is me niet helemaal duidelijk.
Gelijkspanning met rimpel is gelijkspanning die een beetje fluctueert. Bijvoorbeeld een wisselspanning die gelijk is gericht. (het resultaat is gelijkspanning, maar de spanning wisselt wel degelijk). Verbeter me als ik iets fout zeg.
---
Over onze TC:
We hebben 'm afgemaakt en weer getest. Nieuwe sparkgap (static, maar met koperbuizen en twee fans). Een filmpje komt binnenkort. Voor een foto, zie http://tesla-coil.hyves.nl
Ik ben van plan een rotary spark gap te gaan maken, alleen dan eentje die niet vonkt. Dat door in een houten ronde plaat iets van drie plaatjes koper oid te doen, met aan de onder en bovenkant een electrode die tegen de plaat aan zit. Op het moment dat zo'n electrode dan langskomt krijg je je stroomoverdracht, maar zonder verlies van energie door sparks.
Nu heb ik alleen een paar vragen voordat ik het ga maken, nl.:
Is het een levensvatbaar idee, of zie ik iets gigantisch over het hoofd?
Het is toch het beste een synchronous rsg te maken? Zo ja, moet ie dan 3000 rpm draaien, of kan ik daarvan af wijken?
Je idee lijkt me goed maar volgens mij zie je 1 ding over het hoofd, namelijk het feit dat de sparkgap al af zal gaan voordat het koperen stuk op de positie is waarop jij hem eigenlijk wil laten afgaan. Oftewel ik denk dat de vonk naar de plaat toe zal springen en nog een stukje meegaan als hij weer weg gaat. Als je een synchronous rsg wilt maken moet hij echt 3000 rpm draaien, de condensatoren hebben 50 keer per seconde hun maximale lading, als je dus afwijkt van 3000 rpm zullen je condensatoren steeds op een andere lading zitten en dus het effect van de synchronous rsg kwijt raken.
Ja, dat dacht ik ook al, dus ik ga denk ik dan ook plaatjes hout aan de zijkant van de electrodes plaatsen. In ieder geval bedankt voor de info.
@zuluuun Grappig, ik heb net de spullen binnengekregen voor een RSG met synchrone motor (via teslastuff.com). Ik heb niet de spullen om zo'n ding zelf helemaal uitgebalanceerd te maken, dus ik heb maar een complete set laten komen, die alleen op een plank hoeft te worden gemaakt.
Zie: http://www.flickr.com/photos/sitelab/3469399270/
Ik ben erg benieuwd wat of het een spectaculair verschil zal zijn tussen de statische gap en de RSG.
Fragaria
[Bericht gewijzigd door 20kilovolt op 3 januari 2006 25:23:11]
@zuluuun
een rotory sparkgap word heel heet
dat is ook de reden dat ze de sparkgap van wolfraam maken ipv koper
dus als je RSG van hout maakt heb je kans dat het in de brand vliegt.
@Sonic
Laat me het weten wat je bevindingen zijn tussen een static en rotary gap ben benieuwd.
@Zuluuun
Naast het punt van Fragaria moet je er denk ik ook rekening mee houden dat hout geen goede isolator is. Daarnaast moet je ook rekening houden dat een vonk makkelijk om een isolator heen kan buigen, zolang de afstand maar niet te groot wordt. Ben benieuwd of het je lukt om een efficientere sparkgap te maken, zeker een leuk streven om te experimenteren.
Dank voor de info, maar hoe komt het dat het heet wordt? Want als alles goed werkt maak ik natuurlijk geen vonken. Is het dan gewoon de snelheid waarmee het gaat?
Fragaria
[Bericht gewijzigd door 20kilovolt op 3 januari 2006 25:23:11]
Ik weet niet hoe je je rotory sparkgap gaat maken maar volgens mij ontkom je er niet aan dat je rsg vonkt.
meschien als je het onder vaciuum zet dat het dan werkt.
en je kan beter lexaan of tufnol gebruiken ipv hout
Vacuum heeft bijna dezelfde doorslagspanning als lucht dacht ik dus dat zal niet veel helpen. Voor de rest de hitte wordt vooral veroorzaakt door de overslag, maar zelfs als je de vonk veel kleiner weet te maken (wat al een hele verbetering is) zal er nog steeds een behoorlijke hitte overdracht zijn. Vervolgens zit je dan nog met het probleem van koeling. Een rsg raakt zijn warmte snel kwijt doordat hij zo snel ronddraait en er daardoor veel lucht langs de elektrode komt, als je vervolgens isolatoren om de elektrodes heen gaat zetten omdat je dan de overslagafstand vermindert maar nog niet helemaal weghaalt heb je een probleem omdat isolatoren bijna altijd warmte ook zeer goed isoleren.
@lethalshot
Ik zal zeker weer filmpjes posten als de boel werkt. Ik heb alle spullen die ik nodig heb voor de RSG besteld, dus het is even afwachten tot ik hem kan bouwen.
Dan twee vragen voor wie het weet.
1. Zie: http://www.flickr.com/photos/sitelab/3476916347/
In de cirkel zie je heldere plekken in de vonken. Dit was een run met een statische gap. Het komt niet door de camera, want in het echt kon je die heldere plekken ook zien. Weet iemand waar dat door komt?
2. Waarom is de secundaire spoel altijd een enkele winding? Ik heb hier naar gezocht op internet, maar ik kan er niets over vinden. Het enige wat ik kan bedenken is ter voorkoming van doorslag tussen 2 lagen wikkelingen oid, maar weet iemand of hier een andere reden voor is misschien?
Die heldere plekken kunnen worden veroorzaakt door gas want in de lucht rondzweeft. Het komt vaak voor dat er kleine wolkjes gas (kan vanalles zijn hoeft niet perse aardgas te zijn) in de lucht ronddwarrelen. Dit gas kan een andere doorslagspanning hebben waardoor de vonk van uiterlijk of helderheid verandert. Maar als het regelmatig gebeurt zal er waarschijnelijk een andere verklaring voor zijn.
Wat bedoel je precies met die 2de vraag? Het lijkt me niet dat je het aantal windingen bedoelt want dat zijn er toch echt honderden. Als je bedoelt waarom er niet 2 aparte draaden worden gebruikt ipv 1 draad dan komt dat onderandere door de doorslagspanning. 2 aparte draden kunnen een heel ander potentiaal hebben waardoor ze kunnen doorslaan. Verder krijg je met 2 aparte spoelen 2 magnetische velden en dus flux. Flux gaat de oorzaak van zijn bestaan tegen dus zullen de spoelen elkaar gaan tegenwerken. Daarnaast krijgt elke spoel een veel groter lekveld waardoor de transformatorwerking en de spoelwerking afneemt en dit zorgt weer voor een lagere uitgangsspanning en dus kortere streamers.