-Geslaagd project- Hoofdtelefoon versterker met buizen

ik lees net hugo's edit.

(en zie sine's post).
Nog meer dingen die jullie graag gemeten zien?
Of what's next to test?

[flauw modus]
Trek de stekker er eens uit, en duw hem er dan weer in....
[/flauw modus]

Fluke 110 of 112 is geen gekke keus, alhoewel ik het betreur dat ze weer zo'n vervelende draaiknop hebben toegepast ipv. die blind te bedienen schuif zoals op de 10/11/12 zit.
Ik hoop dat ze de "voltcheck" functie hebben behouden......

Gelukkig zit er op die dingetjes WEL een stroom meting.

Ik nooit begrepen dat iemand bv een fluke 10 koopt

Da's een discussie op zich waard, maar laat ik het erop houden dat ik de stroommeetfunctie zelden of nooit gebruik.
Het vereist nl. een ingrijpen in de schakeling, stroommeting moet *in serie* met een weerstand of verbruiker plaatsvinden, een spanningsmeting gaat *over een component heen*.

Althans in audio mis ik het niet, er is altijd wel ergens een weerstand waar je de spanning over kan meten, met de weerstandswaarde en de wet van ohm ben je er zo klaar mee.

Een stroommeter op een voeding, ja, da's handig.

Maar goed, we gaan weer danig offtopic, alhoewel het Boudewijn wel argumenten pro of contra een bepaalde meteraankoop kan geven.

mja ik vind die draaiknop prima werken.
ik moet wel eens wat aan pc's meten (heb eigen ICT bedrijfje) en dat soort dingen.

ik zoek gewoon een degelijke niet te dure multimeter zonder toeters en bellen.
Over C2 staat trouwens ook 60.8 volt.

Wat ik vreemd vind is het feit dat aan beide kanten van R5 gewoon hetzelfde voltage te meten is (anders gezegd: er staat geen spanning over).

Maar goed, dat zal wel zo ontworpen zijn.
Klopt nu alles wat ik heb gemeten met de situatie zoals hij zou moeten zijn?

Dat van R5 klopt, je hebt de buizen er niet in, er is dus verder niets waar DC stroom weg kan lekken (behalve de lek van de elco's, maar dat zou verwaarloosbaar moeten zijn, en is het dan ook in jouw geval).

Nog even over de meters: kies er een met autoranging, da's net zoiets als een auto met automaat.
Eenmaal ervan geproefd, wil je niets anders meer.
Trust me on this.

kan ik het feit dat ik geen "meet dit eens" meer hoor interpreteren als :

pak je cd-speler en hoofdtelefoon en ga eens testen?

Steek de buisjes erin, laat ze opwarmen, kijk of er niets aan staat te branden voor ca. 5 minuten.

Daarna lekker gaan luisteren.

- edit -
Huh, Hendrix? Van je pa geleerd? >:-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

will do.

even electric ladyland opdiepen ;)

Meet voor de zekerheid eventjes of je geen DC op je uitgang hebt, daar zijn de meeste koptelefoons niet zo blij mee.

Op 26 juli 2006 23:50:33 schreef Sine:
Meet voor de zekerheid eventjes of je geen DC op je uitgang hebt, daar zijn de meeste koptelefoons niet zo blij mee.

Moet niet kunnen, zit een elko in. Maar voor de zekerheid even meten.

staat er niet op.

komt alleen nog steeds geen geluid uit.
heb het wel even met mijn el cheapo PC-150 (sennheiser, meen 30Ohm) geprobeerd.... en er is nog steeds geen geluid.

Spijtig.

ik vraag me nu af hoe ik de pinning van wat dingen heb: ik hoorde van een vriend van me (heeft ooit in ver verleden zijn P electro behaald) dat die pot met aansluiting 1 naar R1 moet, en dan 2 aan line in, en 3 aan aarde.

Het 1/4" chassis deel tenslotte:

heb de buitenste mantel aan de aarde gehangen, en toen de middelste aan het rechterkanaal gehangen (dat is de enige die nu opgebouwd is btw, links is nog totaal niet af).

Hmmm.......niet eens een brommetje?
Wat meet je nu op de diverse buispennen aan DC-spanningen?
Houd je vinger eens op het rooster van de eerste triode, bromt de boel dan?

geen brom

ik ga nu meten.
ook vinger erop levert geen brom op.

zit die pot wel goed aangesloten vraag ik me dan af?

komen ze:

buis 1:

R 1v
A 8.4v
K 1v

2a:

R 24.5
A 59.5
K 30.4

2b:

R 0.6
A 30
K 0

Alles is in volts en tov de aarde (en DC natuurlijk)

Op 27 juli 2006 00:51:59 schreef BoudewijnEctor:
komen ze:

buis 1:

R 1v
A 8.4v Veel te weinig, R3 wel goed?
K 1v

2a:

R 24.5
A 59.5
K 30.4

2b:

R 0.6
A 30
K 0

Verder ok

* BoudewijnEctor loopt weer naar beneden ;)

is inderdaad 12kiloOhm.

Echter gewoon op de print gemeten; niet de weerstand losgehaald.

Op 27 juli 2006 00:51:59 schreef BoudewijnEctor:
komen ze:

buis 1:

R 1v moet 0V zijn, of ten opzichte van de kathode -1V
A 8.4v inderdaad veel de laag
K 1v

2a:

R 24.5
A 59.5
K 30.4

2b:

R 0.6 moet 0V zijn, of ten opzichte van de kathode van V2b -0,6V
A 30
K 0 moet ±0,5V zijn

wat doen we eraan?

ik ga zo even die solderingen checken... eens kijken of ik nog meer bugjes heb gecreeerd. Nog componenten die verdacht zijn?

Je vroeg me waarom je solderingen niet in orde zijn; kijk eens naar die groene draad bij http://gentoo-forum.nl/boudewijn/amp/amp_stuk/P1010011.JPG. Die buizen kunnen wel wat hebben, en de rest eromheen is ook niet zo snel stuk te krijgen. Maar goed, het werkt nog steeds niet, en aangezien je niet zo heel snel opgeeft, wens ik je veel suc6. Het zal wel een keer voorbij gekomen zijn, maar ik weet zo even niet waar ik foto's kan posten. Als je wil, kan ik je ook mijn foto's mailen.

Ritsjie

wat is er mis met die groene draden?
draad is vrij stug (is btw de filaments-spanning)...

opgeven: doe ik niet 1-2-3 aan, zeker niet omdat ik het leuk vind een beetje te spelen met dit soort spul. Sowieso: van debuggen leer je het meeste.

@Ritsjie: voortaan geen punt direct achter een URL zetten, de parser pakt hem ook als linkje ;)

Mail mij die foto's maar: boudewijn <AT> boudewijnector,nl (let op de comma)
Iemand nog een idee wat die verkeerde spanning kan veroorzaken?

Ik zie het echt niet (weet ook niet waarop te letten).

die draad is niets mis mee, de soldering wel. Zeker als het de gloeispanning is, hier loopt toch in verhouding een flinke stroom (ongeveer 350 mA). Foto's zijn onderweg.
Die punt is bij het copy paste gebeuren eringeslopen. Ik zal het nooit weer doen.....

okay ik zal die solderingen netjes maken.
maar goed, het feit van die te lage spanningen blijft.