4 witte leds op 1,5 V??

ik moet voor school een maquette maken van mijn slaap kamer...
ik wil het licht gaan maken van 4 witte leds...
ik heb een mooi schematje gevonden van een witte led op 1,5V.
mijn vraag is nu of ik dit schema kan gebruiken maar dan i.p.v. 1 witte led 4 witte leds in parallel te zetten???
als dit zou kunnen zou dat fantastisch zijn want ik wil het zo compact mogelijk houden.

alvast bedankt...

Even proberen he
Om de leds dezelfde helderheid te geven kun je ook proberen om ze is serie te zetten.
Zoek anders ook even op inet naar joule thief.

/edit
Deze dus
http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/joule.htm
minder componentjes en makkelijk te maken.
Let wel op dat je de zelfgemaakte spoeltje correct aansluit. Deze werkt ook op bijna lege batterijen.
Zijn je 'lege' batterijen toch nog ergens goed voor.

/edit2
Heb het hier nu opgebouwd op een breadboard met 4 blauwe leds in serie. Werkt gewoon.

[Bericht gewijzigd door chipje op zaterdag 10 maart 2007 09:58:49

Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
High met Henk

Special Member

dat ding werkte bij mij niet goed
had iets te weinig secundaire windingen spanning was te laag

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Ik denk dat 4 parallel teveel van het goeie is. 4 in serie lukt ook niet.

De Joulethief werkt bij mij prima, trekt de batterij leeg tot 0,4V :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb ook nog een joule thief variant in mijn breadboard voor 9 rode LEDs in serie die het op 3V doet. Interesse?

In beide gevallen denk ik dat men voor de Elco best een low ERS Condensatortje gaat halen.

beetje gek

ik denk dat ik deze
ga maken... is dan wel met 3 leds ma da is ook wel goed:p

kan ik niet miss gewoon deze dan maken met 2 witte leds in parallel en dan gewoon 2 keer maken en dan op 2 battarijen???

http://www.uploadarchief.net/files/download/licht%20voor%20maquette.JPG
dit zal wel werken... 2 in parallel ?? ik probeer het gewoon eens:p

Henry S.

Moderator

Twee leds parallel, dat is een afrader.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Dat wel, als de spanning maar hoog genoeg is.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De truuk is hier dus dat je met het schematje de spanning omhoogtransformeert (zonder trafo, maar MET spoel). Dus twee in serie kan in theorie. Of je dan nog wat aan de weerstand/condensator waarden moet knutselen om hem efficienter te maken weet ik niet.

Ik snap nog niet precies hoe het ding werkt, maar hij moet dus met een bepaalde frequentie T2 een tijdje laagtrekken. Om hogere uitgangsspanning bij dezelfde stroom te maken, moet je T2 mischien langer in geleiding houden (als je spoel dan niet verzadigd). Anders moet je de freqentie omhoog doen. Dan krijg je weer te maken met de schakelsnelheden van de torren. De frequentie zal wel iets met C1*R2 te maken hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/