Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Je moet natuurlijk nooit de creatie van de schrijver in twijfel trekken 
Het getal dat volgt uit equ. 16 (Urms) is iets heel anders dan dat volgt uit equ: 5 (Ugem).
Vergelijking 16 berekend een spanningswaarde uit een gemiddeld vermogen in een zekere weerstand. Dat dit een gemiddeld vermogen betreft heeft te maken met de energie die in de weerstand wordt gepropt gedeeld door de tijd: P=E/t. Voor de warmteontwikkeling in een weerstand maakt het niet uit hoe de vorm van het vermogensverloop eruit ziet (pulserend, continu of wat dan ook), van belang is de gemiddelde waarde.
De definitie van de RMS (of effectieve) waarde is dat deze gelijk is aan een gelijkspanning (of stroom) die eenzelfde vermogen ontwikkeld in dezelfde weerstand. Dit is nu hetgeen vergelijking 16 berekend. Het vinden van het equivalente gelijkspanning.
Wat zou je ervan vinden dat jou energieleverancier de rekening baseerd op het RMS-vermogen in plaats van het gemiddelde vermogen? Ik wil jou energieleverancier wel zijn!
Speciaal voor jou maak de rekening op op basis van de RMS-energie (daar wordt ik helemaal rijk van).
Met die nutteloze controleberekeningen doel je waarschijnlijk op fig. 5. Dit is er neergezet wegens het hardnekkige geloof in RMS-vermogen, je kunt het niet vaak genoeg herhalen.
De waarde 1,11 heeft betrekking op spanning en stroom waarden, niet op vermogen.
joopv
Golden Member
Ik heb een Bruel&Kjaer 2206 Precision Sound Level Meter, die gaat helaas "maar" tot 140dB. Maar wat wel interessant is, zijn de boekjes en documentatie die B&K met deze meetapparatuur meelevert.
Hierin wordt veel verteld over het meten van geluid. Het is eigenlijk verplichte kost voor iedereen die serieus wil meten aan geluidsbronnen.
Een kleine quote ("Het meten van geluid",pag 6):
======================================
De tweede belangrijke grootheid voor de beschrijving van geluid is de eenheid voor de grootte of amplitude van de drukvariaties. Het zwakste geluid dat een mens kan horen heeft een sterkte van een 20 miljoenste van een Pascal (20 µPa) - ongeveer 5.000.000.000 maal minder dan de normale atmosferische druk. Een drukverandering van 20µPa is zo klein dat het trommelvlies een verplaatsing ondergaat die kleiner is dan de diameter van een waterstof molecuul. Het is verbazingwekkend dat het oor tevens een geluidsdruk verwerken kan die meer dan een miljoenmaal zo groot is. Zouden we geluid meten in Pa, dan krijgen we te maken met onhanteerbare gestallen. Om dit te voorkomen gebruiken we de decibel of dB schaal.
De decibel is geen absolute meeteenheid. Het geeft de verhouding weer tussen een gemeten grootheid en een afgesproken referentieniveau. De dB schaal is logaritmisch en gebruikt als referentieniveau de gehoordrempel van 20 µPa. Dat is 0 dB. Vermenigvuldigen we geluiddruk in Pa met 10 dan tellen we 20 dB op bij het dB niveau. Zo komt 200 µPa overeen met 20 dB (re 20 µPa), 2000 µPa met 40 dB enzovoorts. De dB schaal perst dus een bereik van een miljoen samen in een ruimte van slechts 120 dB. De tekening laat de geluiddrukniveaus (SPL's) van verschillende bekende geluiden zien, zowel weergegeven in Pa als in dB.
De dB schaal is eenvoudiger te gebruiken dan de Pascal schaal omdat deze beter de menselijke waarneming van relatieve luidheid benadert. Het oor reageert namelijk op een logaritmische verandering in niveau. De decibel schaal komt hiermee overeen.
Een verschuiving van 1 dB geeft overal op de schaal steeds dezelfde relatieve verandering aan.
=========================================
Overigens leidt dit tot de min of meer interessante conclusie dat er een absoluut maximum is aan de geluidssterkte van 20*log(100.000/0,00002) = 194dB.
Bij die sterkte varieert de luchtdruk tussen 0 (vacuum) en 2 * de normale luchtdruk. Meer herrie is theoretisch onmogelijk. Lijkt me een mooi streven om te proberen te halen, al heb je denk ik een nucleaire atoomkop nodig.
Op 13 maart 2007 22:55:30 schreef DE OLDE:
160 dB ??? ik denk hetzelfde als de auto haalt 250 Km/u , maar niet heus.
Ja 160 ,dit is wel zowat het maximum dat er gespeeld wordt, maar met de 155 wordt regelmatig geflirt dus beetje reserve kan geen kwaad.
Ik zal eens wat opzoeken over die druksensoren.
Dank voor de hulp totnogtoe!
Op 13 maart 2007 22:55:30 schreef DE OLDE:
160 dB ??? ik denk hetzelfde als de auto haalt 250 Km/u , maar niet heus.
177.6 db !
http://www.cnn.com/2003/TECH/ptech/07/02/popsci.stereo.kill/
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
De magische grens van 180dB is nog niet gehaald maar kwestie van tijd. Competitie SPL ligt helaas een beetje op z'n gat in Nederland maar er zijn er wel een aantal die over de 160dB gaan, geen probleem. Dus degene die roepen "kan niet" etc, verdiep je eerst eens in de materie ajb.
Voor de wereldrecords in de verschillende klasses:
http://www.termpro.com/
Rob.
[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op ]
tja 160 dB... je moet het mar willen in je auto: met 120 dB ben je al in no time stokdoof.......
er blijft dan volgens mij ook geen spaander heel van je hele autootje.... als je ziet hoe zo'n dstukkie blik uitzet en inkrimpt.... En bekijk die blaas bakken is goed, dan zie je echt dat ze al half uit elkaar gerammeld zijn... Ik zie de lol er neit van in eigenlijk om het zelf te hebben. Het aanleggen en technisch vernuft erachter vind ik natuurlijk wel leuk
Op 14 maart 2007 08:43:57 schreef High met Henk:
tja 160 dB... je moet het mar willen in je auto: met 120 dB ben je al in no time stokdoof.......er blijft dan volgens mij ook geen spaander heel van je hele autootje.... als je ziet hoe zo'n dstukkie blik uitzet en inkrimpt.... En bekijk die blaas bakken is goed, dan zie je echt dat ze al half uit elkaar gerammeld zijn... Ik zie de lol er neit van in eigenlijk om het zelf te hebben. Het aanleggen en technisch vernuft erachter vind ik natuurlijk wel leuk
Conrad had ooit(misschien nog wel) een soort trillinggever die je onder autostoel kon plaatsen , deze gaf met bas een dreun in je achterste, je hoefde dan het geluid niet zo hard te zetten om toch de kick van meetrillen te beleven.
Op 14 maart 2007 08:50:05 schreef DE OLDE:
[...]
Conrad had ooit(misschien nog wel) een soort trillinggever die je onder autostoel kon plaatsen , deze gaf met bas een dreun in je achterste, je hoefde dan het geluid niet zo hard te zetten om toch de kick van meetrillen te beleven.
die basspump
, zo kern die telkens tegen je stoel geklapt werd
linkje:
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTI0NDUzMTQ…
[Bericht gewijzigd door NICKB op ]
bass pump heete dat ding volgens mij, [edit] Nick, niet stiekem je post edittens als ik zeg dat hij basspump heette ipv basskick zoals jij schreef ik kon hem trouwens niet vinden ...
ik kan me idd herinneren dat ik hem heb zien staan ind e catalogus jaren terug en toen zoiets had van: "wat is daar het nut nou weer van?" je wilt nl helemaal niet dat je auto meetrilt, die moet zo stijf mogelijk blijven!
[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]
leuk voor in de bios oid bij elke filmexplosie tril je lekker mee
maar 160 db is ziek
hoe snel zijn je batterijen dan leeg(en hoe lukt je dat op 12 volt)
12V HiFi
Tja wat is de lol van een hobby...de één is gek op cavia's de ander bouwt rechtuit ontvangertjes uit het jaar nul en weer een ander wil zo hard mogelijk geluid in een auto. Lekker belangrijk wie wat leuk vind, toch?
Bij de dB-wedstrijden spelen ze sinustoontje 40-70Hz, zit je zelf natuurlijk niet in de auto of anders met gehoorbescherming op. Heeft dus niks met muziekweergave te maken. Maar ik dwaal weer 's af...
Rob.
tja ieder zijn lol, maar dat wil nog niet zeggen dat IK er de lol van inzie? En dat was dan dus ook exact wat ik zei....
Op 14 maart 2007 09:51:20 schreef riktw:
leuk voor in de bios oid bij elke filmexplosie tril je lekker mee
maar 160 db is ziek
hoe snel zijn je batterijen dan leeg(en hoe lukt je dat op 12 volt)
De versterker heeft een step-up schakeling (of hoe noemt dat nu weer , zo'n DC-converter). En er wordt nogal vaak met de 1 ohm belasting geflirt, wat dit soort vermogens en SPL's mogelijk maakt. Die battery is trouwens van groot belang. Een wedstryd met of zonder de motor aan kan gauw dB's schelen. Het is vaak ook een kwestie van 'hoe ver durf je gaan' met je materiaal, want daar kruipt enorm veel geld in by de hogere klassen.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
dB draggen is inderdaad al langer bestaande en neemt nu blijkbaar extreme vormen aan, als ik dat bovenstaande artikel uit de USA (van DDVELZEN) lees.
Ging vroeger ook wel eens beurzen af, niewsgierig.
Jaren geleden. Het luidste wat ik ooit beluisterd heb was een demo van Lanzar, een boomvan die er 155dB uitperste, schuifdeur aan de zijkant open, maar daar steek je je kop toch niet in zonder gehoorbescherming. En het wordt je wazig voor de ogen van de trillingen.
Op die beurs waren we getuige van een (destijds) nieuw record van 162.4dB door ACA team. Ingebouwd in een oude NSU
En bij de meting was het rondom de auto gewoon stil.
Maar als je dan zag wat voor isolatiemaatregelen er genomen waren.
Over 180dB wordt wel gesproken, maar of dit technisch haalbaar zal worden, ik vindt dat zeer twijfelachtig.
Ja, misschien met 200kg TNT in je auto.
- - big bang - -
12V HiFi
Je hoeft met de nieuw- oudjaars wisseling i.i.g. geen vuurwerk te kopen... Je download gewoon de laatste vuurwerk filmpjes zet deze als MP3 (of audio cd
) op een CD-R... raampjes, deuren open en knallen met die subs.
Eventueel nog een beetje goed midden en hoog (voor de vuurpijlen).
Siervuurwerk wordt lastiger 
Maar ruim 180dB is gewoon niet normaal.
Ik had (lees: had) een aardige Rockford Fosgate sub in de achterbak en als ik zo'n bass-test CD'tje opzetten (op vol vermogen) zag je alles wazig.
12V HiFi, 179,6dB (meer informatie... linkje?)
Maar de originele vraag? Hoe maak je 'zelf' een dB meter die tussen de 115 en 160dB kan meten...
12V HiFi
Op http://www.termpro.com/asp/worldrecords1.asp staan de wereldrecords en je ziet dat de Belgen en Nederlanders het niet slecht gedaan hebben.
Rob.
Op 15 maart 2007 08:10:33 schreef High met Henk:
leukere vraag: hoe ijk je die?
Zoals ik reeds zei: een relatieve meting is ook al voldoende, we weten dan wel niet hoeveel dB we halen, maar kunnen wel tests vergelijken en zo aanpassingen doen aan het systeem.
Dus het is kwestie van een mic/druksensor die tot 160 dB lineair meet te implementeren in een deugdlijk schema
[Bericht gewijzigd door fredze op ]
joopv
Golden Member
Bij dit soort geluidsnivo's is het misschien handiger om te denken in termen van luchtdruk verschillen dan in dB's.
Nou heb je opeens alleen nog maar een luchtdruk sensor nodig met voldoende resolutie en bandbreedte...
Met een sensor die van 0 - 2 atmosfeer gaat kun je tot 194dB geluidsdruk meten - mits de bandbreedte goed genoeg is.
[Bericht gewijzigd door joopv op ]
hmm das dan een NOG leukere vraag: Wat is snel genoeg?
Ik heb ooit eens een ontwerpfoutje in mijn luidsprekerkasten gemaakt waarbij mijn tweeters per ongeluk een rendement van 102 db/w/m hadden en de woofer slechts 89 db/w/m.
Ofwel: hoe hoger de tonen hoe meer geluidsdruk. Das trouwens een leuke tip voor DB dragging: Tweeters zijn makkelijker om een hoog rendement te halen! Dus ipv altijd die basstones eens hoge tonen gaan jassen als dat toegestaan is...
Overigens met die tip: als dat dus mag en iemand doet dat, moet jij een druksensor hebben die "free to air" een druk verschil kan meten wat met een snelheid van 10 kHz omgekeerd kan worden........ Dolle pret.... Bovendien is het druk verschil minimaal door de minimale uitwijking van de tweeter...
ik ken de regels niet, zie alleen een optie om dus meer druk te creeeren. Er zijn nl wel tweeters van 110 db/w/m en woofers heb ik nog nooit meer dan 106 db/w/m zien produceren.... scheelt je de helft in je vermogen!
12V HiFi
Henk, wel eerst even de regels gaan lezen, want een tweeter gaan gebruiken zou natuurlijk te makkelijk zijn...en die regeltjes zijn streng.
"Competitors must use the officially approved dB Drag Racing competition CD (dB Jams Volume 9) at all multi-point events. If an event takes place prior to the release of the official CD, then the previous year’s CD (Volume 8) may be used in the interim. (Please visit www.termpro.com/dbdrag/rules for more information regarding the current season’s officially approved CD.)
Competitors are limited to playing frequencies between 20 and 80 Hz at all multi-point events. If a competitor's highest SPL is achieved at a frequency below 20 Hz or above 80 Hz, then that competitor’s score will be disallowed"