Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Op 27 mei 2003 16:25:16 schreef ·°*teslaman*°·:
Vraag: waar vind je in hemelsnaam een gelijkrichter die 9000Volt en 30 to 60mA aan kan? En zit er in een NST al een gelijkrichter?bedankt:).
P.S. M.jegerings82 hoe gaat het met je transformers
Zelf maken... met diodes he
je zet ze zo:
+ | k--a AC k--a | -
+ | k--a AC k--a | - ik heb 2 mooie travo's een van ca. 15x15 en een van 10x7,5
ik kan foto's hier zetten maar ik wee nie hoe
anders kan teslaman misschien eens komen kijken?
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
hier nog iets met een bobine en veel links naar HV website's http://users.pandora.be/yourico/links.htm
[Bericht gewijzigd door Gerwin op ]
Met een bobine zou je makkelijk 15kV op kunnen wekken op die manier. Zo gebeurt het ook ongeveer in een ontsteking van een auto (heb ik nu op school), daar vragen ze soms om 40kV.
Ik snap de tekening van de reactie hierboven niet maar je kunt zelf een gelijkrichter maken met of diodes die 9kV aankunnen of diodes in serie.
Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als teslaman.
Je kunt een condensator 1/4 golf van wisselspanning opladen en die energie dan vrijgeven via de sparkgap. Maar je kunt ook de condensator opladen met gelijkspanning en dan die energie vrijgeven als ie vol is. Maar ik weet niet of de vonk bij de sparkgap zal doven, omdat er dan 9kV op de sparkgap blijft staan door de gelijkspanning.
Het schema van hierboven is bijna hetzelfde als die van mij alleen heb ik de maximale spanning over de transistor begrenst tot 360V en hier wordt de blokspanning opgewekt door een 555.
PS. Ik ben niet zo met ic's bezig, daarom doe ik alles nog met torren.
[Bericht gewijzigd door Lampie op ]
Valt jullie trouwens niet iets op aan het schema met de bobijn? De emitter van een NPN aan de min? En +15 (plus van contactslot) aan de min?
Ik snap de tekening van aedolon eigenlijk ook niet... Ik zie de anode en cathode maar verder kan ik er niet veel van maken... Kun je het misschien even uitleggen?
Ledlover: langs komen kan maar waar ergens woon je? Ik heb alleen een fiets tot mijn beschikking. En kan je anders niet ff gewoon naar me toe sturen?
Lampie: Waar vind ik diodes die 9KV aan kunnen? En trouwens kan ik geen 30KV opwekken met die schakeling met een beetje hoge frequentie? En ik wou de astabiele multiviberator van deze site gebruiken, kan dat? En maakt het amperage van de 12V transformator wat uit? En met de TC moet ik denk ik gewoon maar wat experimenteren, komt wel goed:). Bedankt.
Gerwin: bedankt voor de site maar die staat bij me favorieten hoor;).
Die 9kV diodes weet ik niet eens of die er zijn. Het was gewoon voor de uitleg, maar ze zullen er vast wel zijn dacht je niet. FF googlen. 30kV kun je wel opwekken, maar dan wordt de spanning over de transistor ook dubbel zo hoog als bij 15kV. De Astabiele multivibrator van deze site kun je wel gebruiken alleen moeten C1 en C2 wel veel kleiner.
Het amperage (stroomsterkte) is afhankelijk van de frequentie, de weerstand van de spoel en de zelfinductie coefficient. Hoe hoger de frequentie des te lager de stroom. En een hogere stroomsterkte is een groter vermogen.
Met de TC moet ik zelf ook nog wat mee experimenteren hoor
. Zo ver ben ik zelf ook nou weer niet met electronica. Maar dat komt nog wel hoop ik.
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Aedolon
http://www.semiconductors.philips.com/pip/BY724.html kijk eens hier, kijk eens hier 
Ik neem 1µf is dat goed? En is zo'n hoogspannings diode niet ontiegelijk duur? En kan iemand me vertellen hoeveel ik er nodig heb? Kan ik dan gewoon dat ruitje maken van diodes? Wat je ook altijd in andere apparaten ziet?
Aedolon
oh gelukkig! Ja dat dacht ik al:). Opgesteld in een ruitjes vorm, dan is iedere zijde een diode en aan iedere punt komt een draad + en - input komen tegenover elkaar en de geljikspanning ouput komt ook tegenover elkaar net als hier
En kan ik die diodes gewoon bij de elektroboer halen?
Aedolon
Op 27 mei 2003 17:10:16 schreef GeRwIn:
hier nog iets met een bobine en veel links naar HV website's http://users.pandora.be/yourico/links.htm
bedankt voor de links 
Hallo mensen:).
Ik ben bezig met de astabiele multivibrator en ik heb geen potmetertje van 100K? dus vroeg ik me af kan het ook met lager? Het hoogste dat ik heb is 20K?. En omdat de frequentie toch flink omhoog moet vroeg ik me af of het schema sneller of langzamer gaat werken met een lagere waarde potmeter. Verder heb ik voor C1 en C2 1µf gekozen, is dat goed?
Martijn Berntsen
pe4mb
Op 28 mei 2003 15:41:00 schreef ·°*teslaman*°·:
Hallo mensen:).Ik ben bezig met de astabiele multivibrator en ik heb geen potmetertje van 100K? dus vroeg ik me af kan het ook met lager? Het hoogste dat ik heb is 20K?. En omdat de frequentie toch flink omhoog moet vroeg ik me af of het schema sneller of langzamer gaat werken met een lagere waarde potmeter. Verder heb ik voor C1 en C2 1µf gekozen, is dat goed?
bij een lagere weerstand laad iets sneller op door de grotere stroom dus gaan amv sneller.
Na wat geprutst met die amv, viel me op dat de amv op hogere frequenties het best deed als R2 en R3 de weerstand hadden van R1 of R4 maal de helft van hFE van T1 of T2.
Voorbeeld:
hFE is 100
R1=R4=1k
R2=R3=1000*(100/2)=50k
Je zou die 20k kunnen gebruiken alleen dan is het verschil tussen freq. maximaal en minimaal veel kleiner.
Wil je de freq. toch hoger hebben dan zou ik kleinere C's nemen.
Hier staat trouwens uitgelegd hoe het kan dat de toroid vrij in de lucht kan ontladen, dus zonder tweede elektrode.
Tis me gelukt om 2 trafo's in serie te zetten en dan parralel
dus 2 trafo's in serie
dit heb ik 2 keer en dan deze 2 setjes parralel
dus in totaal 4 trafo's gebruikt.
resultaat:
15000 Volt / 50 mA
vlamboog van 3 cm!!!
Dus het is het beste als ik alleen de waarde's van de elco's lager maak als de waardes van de weerstanden en/of het potmetertje? Dat zou niet zo'n probleem zijn want k heb net een 100K? potmeter gehaald:) en een stukje oefenprint waar ik het op ga maken dus het komt wel goed.
Iemand had mij verteld geloof ik dat bij een jacob's ladderr de bovenste uiteinden 10 keer breder moeten zijn als aan het begin geloof ik.... Kan iemand mij iets meer vertellen over het precies opstellen voor die 2 dikke draden en de frequentie die ik moet hebben?
En hoe kan ik de waarde van mijn zelfbouw condensatoren doormeten?
En stel ik heb een 1µf/600V condensator hebben maar ik heb alleen 1µf/400V... Ik dacht dat het mogelijk was 2 condensatoren in serie te schakelen om te zorgen dat ze een hoger voltage aan kunnen maar dat de capaciteit dan halveert.... Is het dan mogelijk om inplaats van 1 condensator 1µf/600V 2 condensatoren van 2µf/400V in serie te zetten?
dat kan ik je helaas ook niet vertellen...
Maar dat van die astabiele multivibrater klopt toch? Dat het het beste is alleen de elco's te verkleinen en niet de weerstanden en de potmeter?
Op 28 mei 2003 17:31:03 schreef m.jegerings82:
Tis me gelukt om 2 trafo's in serie te zetten en dan parraleldus 2 trafo's in serie
dit heb ik 2 keer en dan deze 2 setjes parralel
dus in totaal 4 trafo's gebruikt.resultaat:
15000 Volt / 50 mA
vlamboog van 3 cm!!!
Wow vet man!! Dat wil ik ook:'(!!!!! Mag ik er 1?
En wat ga je er nu eigenlijk mee doen? Ga je ook een teslacoil maken?:) En hoeveel weegt het hele zooitje eigenlijk allemaal bij elkaar? En hoe groot is het wel niet?
Aedolon
Wow dus bij elkaar iets rond de 80 kilo>:)! Kijk maar uit voor je rug;). En als je wat berijkt vertel je het dan wel? En je berekeningen enzo? Een aantal hier willen er ook 1 maken... En jij hebt echt zo'n mazzel, je transformers zijn ideaal. ALs je die dingen zo mee kan nemen kan je een winkeltje beginnen:+ Dan loop je binnen! Die dingen zijn vet duur bij een neon licht handelaar.
In wat voor bedrijf werk je nou eigenlijk?
Kan iemand me nog wat vertellen over de frequentie van een Jacob's ladder? Of over hoe die 2 pennen gebogen moeten worden voor optimaal effect?
[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op ]
Op het werk bij ons worden ze gebruikt in grote droogkoersen de branders te ontsteken
Maar die machine is gesloopt en daar kwamen er 0ngeveer 15 uit
maar ik kan ze moeilijk meenemen omdat ze nog gebruikt gaan worden.
ow ja en de trafo's wegen geen 20 kilo per stuk maar 5 kilo en dat is samen 20 en geen 80