Op 28 mei 2003 21:53:07 schreef ·°*teslaman*°·:
Kan iemand me nog wat vertellen over de frequentie van een Jacob's ladder? Of over hoe die 2 pennen gebogen moeten worden voor optimaal effect?
voor de freq. moet je op sites kijken
de pennen moeten in een V staan maar mogen elkaar aan de onderkant NIET raken.
laat voordat je de pennen gaat verbeteren ze eerst afkoelen!
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
http://users.pandora.be/yourico/caps12.jpg waarom zijn die draden zo dik ?? er gaat echt geen 200A door....
Als zo'n condensator met 10kV wordt opgeladen en dan over 25mOhm wordt ontladen dan loopt er volgens mij met gemak 200A misschien wel het tienvoudige.
Ik had ergens gelezen dat de toroid ongeveer met 20A wordt ontladen.
Op 29 mei 2003 12:09:40 schreef ledlover:
[...]
voor de freq. moet je op sites kijken
de pennen moeten in een V staan maar mogen elkaar aan de onderkant NIET raken.
laat voordat je de pennen gaat verbeteren ze eerst afkoelen!
Ja zo ver was ik al... Ik weet dat aan de onderkant de draden zo ver uitelkaar moeten dat er nog net een mooie vonk tussen kan springen... Dus dat is zo tussen de 2 en 3cm maar dat is niet alles volgens mij, er zijn vast berekeningen bij zoals bij alles het is vast niet zo dat je die 2 pennen gewoon in een V buigt en dat hij het dan doet, dat is veel te simpel... En ik kan nog niet echt een site vinden waar ze dat allemaal hebben staan, ik ben een beetje aan het zoeken op google maar ben nog geen perfecte site tegen gekomen... mar ik ga lekker verder:)
Aedolon
Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Op 29 mei 2003 15:38:51 schreef Lampie:
Als zo'n condensator met 10kV wordt opgeladen en dan over 25mOhm wordt ontladen dan loopt er volgens mij met gemak 200A misschien wel het tienvoudige.Ik had ergens gelezen dat de toroid ongeveer met 20A wordt ontladen.
volgens mij neem je niet de weerstand van de spoel maar de impedantie om te ontladen... kom je toch nooit op 200A ?!
mauritzzz
Hello, I'm a signature virus. Copy me into your signature to help me spread.
Op 29 mei 2003 12:39:07 schreef Aedolon:
http://users.pandora.be/yourico/caps12.jpg waarom zijn die draden zo dik ?? er gaat echt geen 200A door....
6.03 staat op die multimeter....
Op 30 mei 2003 13:23:30 schreef mauritzzz:
[...]
6.03 staat op die multimeter....
misschien 6.03 KA
Aedolon
kA ?? ben je gek ?? ! dat zou een kabel met diameter van 20 cm moeten zijn... 6A kan een 1.5mm² kabeltje zijn wel wat beter geisoleerd..
Ik gebruik dus de astabiele multivibrater om een auto bobine te laten werken... Nu snap ik 1 ding niet... IS het nu de bedoeling dat ik daarmee een wisselspanning maak? Of is het de bedoeling dat ik een pulserende gelijkspanning maak? Dus kortom... is het de bedoeling dat ik inplaats van 1 van de ledjes de bobine er tussen zet of moet ik op de 1 of andere manier daar een wisselspanning van maken?
Kan iemand mij dat vertellen?
volges mij moet je de bobine tussen de aansluiting van een led doen
en dan de knipperfreq. ophogen (als je geen doorlopende puls wil)
die kabels zyn d8 ik startkabels??
je ziet onderaan bij de klem ook nog een klein draadje, dus de dikke kabels kunnen ook gewoon handig zijn om iets wat verweg staat te voeden
het is nogal moeilijk om vijftig kroko's te gebruiken 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]
Je moet een blokspanning hebben met een bobine, want als er spanning op de prim. staat wordt er een veld opgewekt.
Wordt de spanning uitgeschakeld, dan wordt er in de prim. een inductie spanning opgewekt die veel groter is dan de aangelegde 12V. In theorie is de inductiespanning bij een blokspanning oneindig hoog, omdat het tijdsverschil tussen aan en uit ook in theorie nul is. Wisselspanning daarin tegen gaat vloeiend van aan naar uit, dus zal de inductiespanning dan ook lager zijn (maximaal 12V).
De reden waarvan ik denk dat de stroom wel 2000A kan zijn in de prim. van een tesla coil is, dat hij werkt op de resonantiefreq. van de LC-kring en de impedantie dus gelijk is aan de draadweerstand. Die 6.03A zal wel het gemiddelde stroom zijn. Het laden van de condensator duurt veel langer dan het ontladen, dus een lagere stroom bij het laden.
Teslaman heb je het schema niet gekregen, dit is bijna hetzelfde als Astabiele multivibrator alleen met de extra's om de bobine aan te sturen (deze kan trouwens zo'n 5A gaan trekken).
Aedolon
Op 30 mei 2003 18:47:33 schreef ledlover:
en dan de knipperfreq. ophogen (als je geen doorlopende puls wil)
die kabels zyn d8 ik startkabels??
je ziet onderaan bij de klem ook nog een klein draadje, dus de dikke kabels kunnen ook gewoon handig zijn om iets wat verweg staat te voeden
het is nogal moeilijk om vijftig kroko's te gebruiken
die kleine draden zijn om naar zijn multimeter te gaan voor capaciteitsmeting...
Op 30 mei 2003 18:47:33 schreef ledlover:
en dan de knipperfreq. ophogen (als je geen doorlopende puls wil) (
Dus van de ene LED de - aan sluiten op de bobine en van de andere de +? Ik vat het niet helemaal... Dan heb je een pulserende gelijkspanning en geen wissel... en als je dan van de ene de + en de - aansluit aan de bobine en van de andere LED ook maar dan andersom, dan heb je op 2 kanten van de bobine een + lopen en omstebeurt aan de polen een -. En dat gaat niet.. Misschien ligt het aan mij, ik ben nog niet echt wakker;).
Je moet een blokspanning hebben met een bobine, want als er spanning op de prim. staat wordt er een veld opgewekt.
Wordt de spanning uitgeschakeld, dan wordt er in de prim. een inductie spanning opgewekt die veel groter is dan de aangelegde 12V. In theorie is de inductiespanning bij een blokspanning oneindig hoog, omdat het tijdsverschil tussen aan en uit ook in theorie nul is. Wisselspanning daarin tegen gaat vloeiend van aan naar uit, dus zal de inductiespanning dan ook lager zijn (maximaal 12V).Teslaman heb je het schema niet gekregen, dit is bijna hetzelfde als Astabiele multivibrator alleen met de extra's om de bobine aan te sturen (deze kan trouwens zo'n 5A gaan trekken).
[/qoute]Ja ik heb dat schema gehad maar ik ga eerst even wat makkelijkers proberen. Ik had je wat terug gestuurd maar dat zal dan wel verkeerd gegaan zijn.
Ik ga het zeker proberen nog hoor dat schema. Ik vertel je nog wel hoe het gegaan is dan.
En hoe maak ik dan een blokspanning en wat is het eigenlijk precies? Ik zat eerst te denken aan een diode maar dat kan natuurlijk niet bij wisselspanning|:(.
Bedankt.
je kan ook beginnen met een motortje in serie te zetten met de bobine en dan de batterij erop
zo heb ik et
jongens ik ga geen tesla coil maken dus ik heb voor de liefhebbers 4 hoogspanningstrafo's te koop
specificaties:
primair: 230 V ~
Secundair: 7500 V~
vermogen: 188 VA
prijs vechten jullie onderling wel uit.
Wel bieden vanaf 45 euro per trafo
mauritzzz
wat is een bobine ?
[Bericht gewijzigd door mauritzzz op ]
JA IK WIL DER 1!!!! 30 EURO!! Is goed doen we waar woon je ergens? Dan weet ik of ik vast uit moet vechten met me pa dat we hem opkomen halen of dat ik op de fiets kom:). Ik wil er heel graag 1!! Hoe groot is tie?
Op 31 mei 2003 11:36:04 schreef mauritzzz:
wat is een bobine ?
die zorgt voor de hoorspanning voor de bougies van een auto/boot/brommer/motor enz
mauritzzz
Aedolon
FlipFlop ????????????????????????????????? zelfs al sluit je em erop aan neem een dikke transistor (2N3055) ofzo en zet bobine in collector
Dus die astabiele multivibrater is geen flipflop??? En kun je dat over die tor misschien iets duidelijker uit leggen? 1 van de polen van de bobine moet dus aan de collector van die grote 2N3055... toch? En de rest? Waar moeten de andere pennetjes van de transistor aan?
En kan iemand me misschien vertellen hoe ik uit die auto bobine 50 tot 60 Hz krijg? Dat heb je nodig voor een jacob's ladder... Dus kan iemand me vertellen hoe ik die astabiele multivibrater 60 keer per seconde kan laten wisselen? Hoe ik dat kan uitrekenen ofzo of anders meten?
[Bericht gewijzigd door ·°*teslaman*°· op ]
Aedolon
met een 555 kan je een AMV maken
een FlipFlop is een sequentiele schakeling kan maw een bit opslaan dus basis met weerstand aan de uitgang (zonder weerstand als je bobine in de emitor zet) en dan de emitor aan de gnd en ene kant van de bobine aan de Vcc en andere kant aan collector, done.