Ik heb in het verleden wel eens met kleine luidsprekertjes een drukpulsgenerator gebouwd voor het bedrijf waar ik werk, zie ook hier, en ik krijg nu de vraag om er nog één of twee te bouwen, maar het liefst moeten die aanzienlijk meer druk leveren. De huidige generator (met Visaton FRS-5 speakers) levert eigenlijk maar net detecteerbare pulsen. Ik dacht erover om gewoon grotere luidsprekers te gebruiken, maar ik denk dat die alleen meer lucht zullen verplaatsen en geen aanzienlijk hogere druk zullen leveren. Tenzij ik stevige professionele luidsprekers neem (met een hoge BL-factor), maar dat wordt veel te duur.

Voedingsstroom is geen probleem. Ik heb 6 en 12 volt tot m'n beschikking bij enkele tientallen ampères.

Ik zoek dus naar ideeën om redelijk goedkoop (onder de 25 euro p/st) korte (bv. 10 ms), krachtige (bv. 2 bar) luchtpulsen op te wekken. Misschien weet iemand pneumatische balgjes, cylindertjes of membranen o.i.d. te vinden die met een elektromagneet ingedrukt kunnen worden.

Hoe groot is die ruimte waar je die drukpuls in op wilt wekken? Dat maakt nogal wat verschil. Hoe steil moet die druk puls zijn? in hoeveel ms moet die druk opgebouwd zijn?

Het lijkt me bij luidsprekers de kunst de dode ruimte zo klein mogelijk te houden.

Met twee snelle pneumatische venielen en een compressor moet echter gemakkelijk een veel grotere puls te maken zijn. Mogelijk weet GJ daar meer van.

Misschien iets met een Buttkicker aanvangen?Dit zijn apparaatjes die je onde bv een tafel kan monteren zodat doven de basstonen kunnen voelen.
Of je kijkt naar actuatoren die je ergens kan opplakken zodat dat oppervlak een luidspreker word, helaas weet ik niet hoe dat heet.

Een grotere speaker heeft een groter oppervlak. Dit betekend dat je voornamelijk meer lucht gaat verplaatsen maar de druk niet veel groter zal worden. Kijk eens of je 2 speakers
achter elkaar kunt monteren zodat ze samenwerken.
http://www.billkatz.com/images/ces_pics/ces_subwoofers.jpg
Hier zijn telkens 2 woofers met de conus tegen elkaar gemonteerd(de 2e woofer zie je niet zitten, neem maar aan dat die er zit). Je kunt je voorstellen dat in de baskist de verschildruk 2x zo groot kan worden.

Die Buttkicker is inderdaad niet zo'n gek idee maar zal vrij groot zijn.

[Bericht gewijzigd door No_Brain op ]

@Aart: Ik zou inderdaad met een compressor en en ventielen kunnen werken, in de werkplaats is zelfs binnenkort een luchtaansluiting, maar het zou mooi zijn als het zaakje draagbaar was, en niet groter dan pakweg een schoenendoos.

@No_Brain en headhunter: Het gaat om 4 kanalen, dus 8 subwoofer speakers wordt te prijzig en te groot. Ik wil echt af van luidsprekers. Alleen hele dure kunnen echt druk opbouwen.

@floppy: Hooguit 20 cm^3

Mischien een idee om eens naar het slag mechaniek van een pneumatische boorhamer te kijken?

Op 27 maart 2007 15:58:07 schreef Fuzzbass:...die met een elektromagneet ingedrukt kunnen worden.

Vergis je niet in de prijzen van serieuze solenoids. Maar als balgje zou je vacuumnappen kunnen gebruiken die je tegen een gladde zitting aandrukt. Die zijn iig niet al te duur en het is het proberen waard.
http://www.acerubberproducts.com/images/vacuum_cups.jpg

kun je ons meer vertellen over de toepassing? mischien zit er in een andere hoek een oplossing.

waar word het voor gebruikt of wat is de bedoeling er van?

niet uit nieuwsgierigheid, maar om het probleem helder te krijgen

Op 27 maart 2007 20:45:56 schreef Fuzzbass:
@Aart: Ik zou inderdaad met een compressor en en ventielen kunnen werken, in de werkplaats is zelfs binnenkort een luchtaansluiting, maar het zou mooi zijn als het zaakje draagbaar was, en niet groter dan pakweg een schoenendoos.

Das spijtig, want met perslucht is dat zeker te bouwen, en ongecompliceerd. Ik dacht meteen aan de firma Airchoque (hoop dat ik het goed spel) die persluchtkanonnen produceren voor betoncentrales e.d. Die kanonnen worden gebruikt voor bvb. bepaalde soorten zand die nogal blijven plakken in silo's met een knal door de uitloopopening onderaan te duwen.

Het zijn gewoon persluchtbuffervaatjes met een drukregeling aan de input, en een speciaal ventiel aan de uitgang met een zeer groot debiet zodat al de opgestapelde lucht zich met een drukschot verwijderd.

Dat zou je in het klein kunnen nabouwen.

- - big bang - -

Over de toepassing: het is een testsysteem voor verkeerstellers die met rubber slangen over het wegdek werken. De rubber slang wordt door de banden van een voertuig ingedrukt en aan het eind komt er een drukpuls uit. Een piëzo-element detecteert en conditioneert dat zodat de teller daar mee verder kan werken. Om nu de werkelijkheid zo veel mogelijk na te bootsen wil ik de zelfde druk kunnen opbouwen als door een vrachtwagen wordt gegenereerd. Die is namelijk behoorlijk. Af en toe soms breken zelf de piëzo's.

@big bang: als ik het niet voor elkaar krijg om het draagbaar te houden, dan zal ik wel perslucht moeten gebruiken. Maar ik denk dat een persluchtventiel dat 10.000 keer per dag moet kunnen schakelen meer kost dan een flinke luidspreker.

wat is de maximum frequentie?

en die maat is dat echt 20 x 3 of moet dat 20 x 30 zijn ?

maximaal zo'n 2x per seconde met tussenpozen van een paar seconden.

Als je bedoelt de luchtinhoud van het systeem, dan is dat hooguit 20 kubieke centimeter, de inhoud van de toevoerslang. Verder zit nergens noemenswaardig lucht in.

Ik heb het vermoeden dat die "zuignapjes" iets te zacht zijn voor de drukken die Fuzzbass wil maken. Ik denk eerder aan een zuiger/cylinder combinatie die je met een electromagneet bekrachtigd. Met zoiets (laatste pagina) is 3.5 bar toch wel te halen. (als ik geen rekenfouten heb gemaakt, 190N met een as diameter van 8 mm)

waarom stuur je niet met een lineaire motor a la coilgun?

De "loop" zal redelijk prijzig zijn, maar is evt zelf te maken natuurlijk.....

je kan het simpel houden met een lange holle spoel en een magneet erin. misshcien is zoiets goedkoop te krijgen?

Of gewoon een luchtdrukpistool? Da's niet ernstig, natuurlijk, maar er bestaan wedstrijdmodellen die met een busje vloeibare lucht werken. Als je daar een passend ventiel voor kan vinden, dat ook nog eens elektrisch aanstuurbaar is, kan het geheel klein (en misschien ook goedkoop) blijven.

Op 28 maart 2007 09:18:28 schreef LaStei:
Ik heb het vermoeden dat die "zuignapjes" iets te zacht zijn voor de drukken die Fuzzbass wil maken. Ik denk eerder aan een zuiger/cylinder combinatie die je met een electromagneet bekrachtigd. )

Die nappen zijn er wel in vele soorten en kwaliteiten. Een nap om een zakje waar wat poeder in gedoseerd gaat worden opentrekken is een hele andere als eentje waar een doos van 25kg mee word opgetild. Het is natuurlijk wel zo dat deze bedoeld zijn voor vacuum en niet voor druk, en dat is nogal een onderscheid.

Een serieuze solenoid is echter ook nogal een duur ding. Om een cylinder snel in te drukken heb je een behoorlijk stevig model nodig. Die 190N die je had berekend zou wel eens in de buurt kunnen komen van de minimale eis. De industriele solenoids die ik hier in de boeken heb die zo'n hefkracht hebben kosten echter minimaal 250 euro.

Die solenoid met 190N is van RS en £60,- Mee eens, waarschijnlijk heb je wat meer power nodig...

Dat is wel een idee, Sven!

Zelf 4 stevige spoelen wikkelen om een buis, en dan 4 cylindermagneten (evt. Neodymium) als anker/plunjer gebruiken. Dat is veel werk, maar er hoeven maar hooguit 2 testers gemaakt te worden.

Ben benieuwd wat je gaat bakken: 't zal wel weer iets moois zijn...

waarom niet een 12V auto compressortje (10 euro gamma)? die kosten geen drol, evt vooraadtankje erbij maken, en een paar simpele sollenoids.

houd je het mooi compact en draagbaar

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]

Hmm, nee's niks. Zo'n compressortje heeft een levensduur van een paar uur. Het moet bij wijze van spreken 5 jaar onafgebroken kunnen werken.

Koelkastkompressor en een omvormer? Die zijn evt ook te koop zonder koelkast voor gewoon compressorgebruik.

Op 28 maart 2007 15:05:29 schreef GJ_:
Koelkastkompressor en een omvormer? Die zijn evt ook te koop zonder koelkast voor gewoon compressorgebruik.

Dan krijg je problemen met de smering (en koeling)

de olie word normaal meegepompt met het koelmiddel mee en komt zo weer in de compressor terecht, hoe los je dit op ?

het terug kerende gas vanaf de verdamper koel ook de compressor, is niet veel maar als het een duur test moet worden, die compressoren mogen ook niet te lang lopen en moeten zogoed als drukloos opstarten

omvormer is niet nodig , die compressoren zijn er ook op 12 en 24 V (kijk eens bij WEACO, die zijn leverancier van dat spul, vraag maar naar Thery Batenburg)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]

Nee, die olie blijft in de compressor. Ik heb er hier eentje staan met drukvat, zelfde bouwvorm als die koelkastkompressor. Deze is gewoon voor stand-alone gebruik. De opbrengst is niet gigantisch maar daar staat weer tegenover dat ie fluisterstil is.
http://www.jamiltonupholstery.co.uk/products/Compressor-BB24V.jpg

Op 28 maart 2007 15:37:29 schreef shiptronic:...omvormer is niet nodig , die compressoren zijn er ook op 12 en 24 V ...

Ja, waarom ook niet. Helemaal chique.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]