Op 24 januari 2011 23:30:34 schreef Tim Blanckaert:
is dat reclame voor je eigen foto's in die 12V link?normaal werken al die apparaten die je noemt op een usb lader denk ik, en dat is 5V
Van 6V naar 5V usb lader gaan lijkt me gemakkelijkeren voor de fietsreis, denk ook eens aan zonnepanelen;)
Zonnepanelen zinnen me niet vanwege voornamelijk geld, gewicht en onbetrouwbaarheid van de energiebron. Een dynamo-oplossing is licht, altijd voorhanden en voor mij geen bron van irritatie.
Volgens mij moet USB softwarematig 'negotiaten' om meer als 100mA te mogen gebruiken. Ik zie op mijn accu-usb lader ook dat mijn telefoon er stukken langer over doet om vol te raken dan op zijn eigen lader. Terwijl mijn accu-usb met gemak 1A leverd bij 5V, mits gevraagd.
Op 24 januari 2011 23:10:37 schreef yellow_feet:
....welke 4 onderdelen zou ik nog moeten toevoegen aan de lader om deze op een 6V 3W AXA HR dynamo (test) te laten werken? En heeft het zin om de condensator die op de printplaat zit (100µF, 35V) te vervangen voor een meer vermogend exemplaar zodat eventuele spanningsvallen langer opgevangen kunnen worden?
Ik heb in de hals van dat apparaatje alles weggehaald, dus de zekering,de spiraalveer en de massaveren aan de buitenkant.
Je houdt daar dan 3 kanaaltjes over. In het middelste kanaal heb ik een elco van 100uf gestopt, dat was de grootste die er in paste. Die staat elektrisch parallel aan de elco die er al zit.
In de buitenste kanalen zitten 4 diodes (1N4004) in brugschakeling.
Aan de wisselspanningskant van die brug zit een snoertje dat door de opening aan het eind naar buiten komt, en dat gaat naar de dynamo.
Het type dynamo doet er eigenlijk niet toe. De meeste fietsdynamos zijn 6V bij 0,5A. Vanwege de ledverlichting zijn er tegenwoordig ook dynamo's met een lagere stroomwaarde. Daar zal het ook mee gaan, maar dan zal het opladen langer duren.
Ik heb zelf sinds een jaar een naafdynamo en daar ben ik zeer tevreden over. Geen last van slippende dynamowieltjes, geen gezoem aan je kop en een veel hoger rendement dan welke flesdynamo ook. Je merkt het nauwelijks als je licht aan staat. Dat zie je overdag ook. Dan zie je veel mensen met licht aan rijden, en die hebben allemaal een naafdynamo. Ze hebben zelf niet eens in de gaten dat hun licht aan staat.
Das wel een beetje het wiel opnieuw uitvinden:
http://www.vego.nl/kemo/25/kemo-m172.htm
Kemo heeft er gewoon een module voor. En daar zitten bijna altijd schema's bij 
HANDIG !!!
Op 25 januari 2011 13:11:09 schreef Mrtn1988:
Das wel een beetje het wiel opnieuw uitvinden:
Dat wel natuurlijk, maar het wiel dat ik heb uitgevonden is wel een pak goeiekoper.
Op 25 januari 2011 12:26:00 schreef KlaasZ:
[...]Ik heb in de hals van dat apparaatje alles weggehaald, dus de zekering,de spiraalveer en de massaveren aan de buitenkant.
Je houdt daar dan 3 kanaaltjes over. In het middelste kanaal heb ik een elco van 100uf gestopt, dat was de grootste die er in paste. Die staat elektrisch parallel aan de elco die er al zit.
In de buitenste kanalen zitten 4 diodes (1N4004) in brugschakeling.
Aan de wisselspanningskant van die brug zit een snoertje dat door de opening aan het eind naar buiten komt, en dat gaat naar de dynamo.
Dank, hier ga ik eens mee experimenteren! Heeft het voordeel om het apparaat zo te verbouwen dat deze elco nog groter uitvalt? Ben ik op dat moment bijvoorbeeld langer van een constante 5v voorzien bij stilstand bijvoorbeeld? En verder - ik zie je geen verwijzing maken naar het voltage, maar dit moet neem ik aan gewoon diezelfde 35V zijn?
Op 25 januari 2011 13:52:53 schreef KlaasZ:
[...]Dat wel natuurlijk, maar het wiel dat ik heb uitgevonden is wel een pak goeiekoper.
En ik ben er zeker van dat het werkt met mijn iPod, van die Kemo M172 weet ik dat niet zeker.
Op 25 januari 2011 13:11:09 schreef Mrtn1988:
Das wel een beetje het wiel opnieuw uitvinden:http://www.vego.nl/kemo/25/kemo-m172.htm
Kemo heeft er gewoon een module voor. En daar zitten bijna altijd schema's bij
HANDIG !!!
De Kemo zal door een partner in crime gebruikt gaan worden, dus we gokken op meerdere paarden.
Heeft er iemand hier een idee of de combinatie van bovengenoemd apparaat met deze of deze varta lader een vruchtbare oplossing biedt voor het opladen van batterijen? Gezien de 6V 2A die de dynamo op 22-26km/u zou moeten spuwen neem ik aan dat het gewoon laden van 4 batterijen op een usb poort (5V 1A max) geen probleem mag vormen, al duurt het dan misschien een uur of 10.
Op 25 januari 2011 15:13:45 schreef yellow_feet:
Heeft het voordeel om het apparaat zo te verbouwen dat deze elco nog groter uitvalt? Ben ik op dat moment bijvoorbeeld langer van een constante 5v voorzien bij stilstand bijvoorbeeld?
Als je bij stilstand ook nog wil doorladen dan moet die elco wel heel groot zijn. Daar heb je op je fioets geen ruimte voor. Je moet er vanuit gaan dat het laden vrijwel direct stopt als je stilstaat. Maar dat vind ik geen probleem.
En verder - ik zie je geen verwijzing maken naar het voltage, maar dit moet neem ik aan gewoon diezelfde 35V zijn?
Hoe kom je aan 35 volt? Die iPod vraagt bij het laden bijna 0,5A, tenminste bij mijn mp3-speler is dat zo. Dat is ongeveer het maximum wat je dynamo kan leveren, en de wisselspanning is dan ongeveer 6 volt.
Er is alleen iets anders waar je op moet letten. Als je iPod vol is, dan zal het laden stoppen en zal de dynamospanning oplopen. Dat convertertje is geschikt voor een ingangsspanning van maximaal 24V, en daar kan je boven komen. Ik heb daarom voor de zekerheid de dynamospanning afgezenerd met 2 zenerdiodes van 13V tegengesteld in serie.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Maxim heeft daar waarschijnlijk wel kant en klare ic's voor
Zowel om van variabele ingangspanning een constante 5V te maken, en erna om met die 5V AA Ni-MH batterijen te laden(of andere)
Mijn kennis van elektrotechniek beperkt zich tot het zeer basale, dus als jij het hebt over een dergelijk IC, kun je me dan misschien nog inzicht geven in waar ik dit moet zoeken? Mijn bron van materiaal is voornamelijk Conrad.
De 35V had betrekking op dat wat er naast het 100µF op de elco terug te vinden is. Maar schijnbaar is dit niet relevant?
KlaasZ, kun je mij uitleggen in een notendop hoe 'af te zeneren'? Waar worden deze diodes in de schakeling geplaatst? En tegengesteld in serie plaatsen is voor mij ook een nieuwe term.
Dank voor jullie input!
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Op 25 januari 2011 17:21:27 schreef yellow_feet:
Mijn kennis van elektrotechniek beperkt zich tot het zeer basale, dus als jij het hebt over een dergelijk IC, kun je me dan misschien nog inzicht geven in waar ik dit moet zoeken? Mijn bron van materiaal is voornamelijk Conrad.
bij conrad hebben ze die jammergenoeg niet...
ik had het voor 5V output op de MAX1659(mag 2,7V - 16VDC als input hebben)
en voor het laden van 2 AA batterijen op de DS2711
http://www.maxim-ic.com/datasheet/index.mvp/id/4511
http://www.maxim-ic.com/datasheet/index.mvp/id/1755
Net binnen:
Ik heb inmiddels de 12v iPod USB-adapter (zie post pagina 1) dusdanig gemodificeerd met de genoemde brugschakeling dat deze inderdaad mijn iPod oplaadt mbv de dynamo. Ik snap echter niet hoe ik de tegengestelde zenerdiodes in de vergelijking moet plaatsen zodat een oplopende dynamospanning mijn circuitje niet frituurt.
Ik heb nu van het type 13V zenerdiode er twee die tot 1,3 Watt verdragen, en twee die 500mW verdragen. Ik neem aan dat ik hier gewoon voor de 1,3 Watt varianten kan kiezen?
Is het verder zo eenvoudig dat ik de diodes met de positieve polen aan elkaar soldeer en dat de negatieve einden aan weerszijden doorverbonden worden? En deze sluit dan aan op de de positieve input van het ladercircuit? En plaats ik deze dan voor de brugschakeling of erachter?
Wederom dank!
Die twee zenerdiodes soldeer je inderdaad met de positieve polen aan elkaar (of beide negatieve aan elkaar, dat maakt niet uit).
De beide overgebleven draden zet je ieder op een pool van de dynamo, dus op de wisselspanning vóór de bruggelijkrichter.
Ik zou inderdaad de 1,3W uitvoering kiezen.