Ik maak gebruik van de Atmel AT91SAM7x256 microcontroller. Graag wil ik zowel RS232 als RS485 kunnen communiceren over de comport. (DB9 connector).
Om dit beiden mogelijk te maken wil ik gebruik maken van de MAX3160, deze is zowel geschikt voor spanningen van RS232 als RS485. Deze transceiver heeft een pin waar het protocol geselecteerd kan worden.
Met een dipswitch wil ik selecteren of ik RS232 of RS485 communiceer.

Nu alleen de aansluiting op de DB9 connector, dit geeft problemen:

RS232
Pin 8 = CTS
Pin 5 = GND

RS485 (Full duplex)
Pin 8 = TxD+
Pin 5 = RxD-

Hoe kan ik dit zo simpel mogelijk oplossen?

1:2 mux lijkt me netter idee hoef je ook niet meer te kloten met jumpertjes en zo. gewoon de lijnen waarmee je uitgang 1 of schakelt aan de pin van de transceiver waarmee je het protocol mee selecteert knopen.
of als je rs232 en rs485 verbinding niet op dezelfde pinnetjes van je microcontroller zit een 2:2 mux pakken

Met het toepassen van een mux, moet deze de voltages van RS232 en RS485 aankunnen.
Jumpers is een optie, dit is makkelijk toe te passen, alleen voor de minder technische gebruiker onhandiger in te stellen, hierbij kunnen ook fouten gemaakt worden.

Zijn er nog meer mogelijkheden?

Minder technische gebruikers moeten mi. toch met hun fikken van techniek afblijven... Maar goed...
Nog lomper dan jumpers... Relais?

In navolging van dit onderwerp,

Als ik zo naar de datasheet kijk is de Max3161 is een geschikter component voor deze toepassing.

Heeft iemand al eens hiermee zitten spelen ? En heeft er iets werkend mee gemaakt ?

Het is niet echt handig om met een dergelijke vraag een topic uit 2007 op te rakelen, open liever een nieuw topic.