Hallo mensen,
Ik ben benieuwd of hier iemand is die mij kan helpen. Ik ben geen groot electronica expert, maar ik vroeg me af of het makkelijk/niet al te moeilijk/mogelijk is om een computer voor een automotor te ontwikkelen.
Voor de gene die weinig van auto's af weten: de computer van de auto meet bepaalde dingen bij de motor (bijv. toerental, luchthoeveelheid, verschillende tempraturen, uitlaatgassen) om aan de hand van deze gegevens de inspuiting (de injectie) die op pulsen werkt te regelen.
Is hier iets stand alone voor te maken op 12v dat met de pc in te stellen is aan een willekeurig motorblok?
Ik weet wel dat mijn autocomputer bijvoorbeeld werkt met een eprom (die ook te programmeren is).
Als iets niet helemaal duidelijk is hoor ik het graag.
Alvast bedankt.
setsunakaede
broem, broem, broem....
Das behoorlijk lastig, je moet erg veel van je motor afweten (vervroeging, inspuitmomenten en -tijden, etc. etc. etc.)
Wat je wel kan doen is een monitor systeem maken mbv. microcontrollers. Daar zijn momenteel ook meerdere mensen (onder wie ik, alleen niet zo succesvol) mee bezig.
Wat bedoel je precies met monitor systeem maken mbv. microcontrollers? (ik ben geen expert, sorry)
[Bericht gewijzigd door Paul M op ]
setsunakaede
broem, broem, broem....
nou, gewoon, temperatuursensors etc. in je motorruimte, een eenheid met een microcontroller onder je dashboard waar alle data verwerkt wordt en een LCD waarop alle info is uit te lezen in je dashboard. Een beetje zoals in de wat nieuwere auto's, zo'n centraal display waar diverse info op getoond wordt. Maar dat is denk ik niet wat jij wilt...
Het eerste stuk met die sensors en iets onder het dashboad is precies wat ik bedoel. Ik wil met bepaalde sensors (die bepaalde waarden afgeven) mijn injectors regelen. Maar dat moet van te voren een keer met de pc afgesteld kunnen worden.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Hallo,
Een goed motormanagement bouwen is niet simpel.
Ben zelf reeds 20 jaar werkzaam in die branche met name het chiptunen en race auto's afstellen cq inregelen van de electronica (zgn. Mappen).Om eens rond te kijken moet je hier wezen: http://www.diy-efi.org/
Hier wordt een compleet management gegeven op basis van een 68332 processor.(incl de software).
De meest gebruikte simpele processor voor dit doel is de 68HC11 vanwege de PWM poorten die je nodig hebt om injectors te sturen.Ook hier is veel op het net te vinden.
De nieuwste diesel management systemen gebruiken een 80c196 intel of HD64F33XX serie van hitachi.
Bij de meeste moderne motoren varieert de ontsteking tussen 0 en 45grd voor BDP en de injectie tijd loopt van +/-1 mSec. tot 16mSec.varieerend van 160grd. tot 240grd. voor BDP.
Verder heb je een sturing nodig voor je stationair regeling en Laadtijd Bobine(s),Warmloop regeling cq koudestart/warmestart(de moeilijkste!!) en evt lambda regeling.
Het is te doen maar trek er een jaartje voor uit!
Bedankt Paul en setsunakaede, dit is precies wat ik nodig heb. Zijn er nog meer mensen die info hebben, zoals websites, tips en truuks?