Hallo Medeforumers,
Zoals mijn naam al doet vermoeden ligt hier een zonnecollector op het dak. Deze zit gekoppeld aan de Atag 'zonnnegascombi' CV-ketel.
Bij dit systeem kan je als optie een 'displayunit' kopen waarop je o.a. de temperatuur van de zonnecollector kunt aflezen. Deze dus.
Een leuk speeltje, maar daar heb ik geen dikke 160 euri voor over. Hij is nog lelijk ook. Het lijkt me wel een sport om zo'n ding zelf te maken, veel meer dan een 2-regelig LCD-display + Picje zal er niet nodig zijn.
Nou heb ik met de scoop zitten meten op de display-connector in de ketel. Daar komt het volgende serieel signaal uit (1 datalijntje):
Steeds een pauze(signaal =laag) van 4 msec en dan een pulstreintje dat 1msec duurt.
Het pulstreintje heeft 2,3 of 4pulsjes.
Deze pulsjes(signaal =hoog) duren 100, 200, 400 of 600usec.
De tijd tussen de pulsjes (signaal is laag) kan eveneens maar 4 waarden aannemen: 100,200,400 of 600usec.
Wie herkent dit signaal?
Ik hoop natuurlijk dat het 1 of ander 'standaard' serieel protocol is, anders is het bijna niet te doen.
Je link werkt niet ...
ra ra waarom 
[code]Parse error: parse error, unexpected T_VARIABLE, expecting ',' or ';' in
C:\project\bengshop\src\header.inc.php on line 19
[/code]
-edit-
Nu wel ...
In de verwarming wordt tegenwoordig het "Opentherm" protocol gebruikt.
Misschien gebruiken zij dat ook.
In de Elektuur heeft ooit eens een Opentherm sniffer gestaan, misschien heb je daar wat aan.
Ik geloof dat er alleen weinig "open" is aan dit Opentherm protocol.
klein is fijn
Moderator
Bengshop werkt alleen in IE, niet in firefox..
De unit heeft een drukknop (de i aan de rechtkant) waarmee gesprongen kan worden tussen een paar dingen, waaronder aantal pomp uren, temperatuur boiler en temperatuur collector.
Hetgeen dat ik dus niet weet is of het aantal pompuren in de ketel of in de unit wordt opgeslagen. Je dat natuurlijk even na kunnen meten of de pulstrein veranderd als de pomp aan staat (pomp kan je aan forceren door de NTC van de collector los te halen en daar even tijdelijk een potmeter op te zetten). Als die pulstrein dat niet verandert dan weet je zeker dat de info in de ketel wordt opgeslagen.
Ik kan je helaas niet helpen met dat ding uit te meten, ik denk dat m'n ouders niet zo blij worden als ik dat ding openhaal.. Zoals je zelf waarschijnlijk wel weet is het een ramp als het ding stuk is, bijna geen enkele CV monteur heeft dat ding eerder gezien.
Bedankt voor de reacties!
Het opentherm-verhaal heb ik bekeken. De sniffer-schakeling staat in de halfgeleidergids van 2001 en heet Opentherm-monitor. Dit signaal is 32bits in Manchester-code, en verschilt van mijn gemeten signaal. Dus die optie valt af.
Ondertussen ben ik toch weer een stapje verder.
Al met al is het misschien toch niet zo'n 'vreemde' code als ik dacht.
De code verandert niet als ik de pomp laat draaien, maar wel als de selectknop wordt ingedrukt. Uit de variaties die dan ontstaan valt het volgende af te leiden:
De bitjes duren ieder ongeveer 105 usec. De pulstrein begint altijd met een 1, en eindigt met een 1.
Verder ga ik ervan uit dat bijvoorbeeld 4 enen achter elkaar levert 1 puls van 420 usec. Dus bij meerdere enen of nullen achter elkaar vindt geen transition plaats.
Dan is het dus een 9 bits code; 1 startbit, 7 databits en een stopbit.
Misschien nog wel ASCII ook!
Is dit een standaard signaal (wat je met een UART kunt uitlezen) ?
Ik zal er waarschijnlijk toch een Picje bij moeten pakken om iets zinnigs uit te kunnen lezen.
klein is fijn
Moderator
Op 24 april 2007 19:39:25 schreef Zonnepaneeltje:
Ik zal er waarschijnlijk toch een Picje bij moeten pakken om iets zinnigs uit te kunnen lezen.
Het is veel makkelijker om even een level convertor in elkaar te draaien en de zooi via de seriele poort aan hyperterminal te hangen, dan kan je veel sneller instellingen veranderen en de boel uitlezen.
Nou... 3 framing errors en Hyperterminaal ligt op z'n reet. Kun je het niet met een AVRetje een stuk loggen en dan gewoon eens op de hand kijken of er wat zinnigs uit te halen is? Die timing lijkt me niet al te ruig, Kun je gewoon eens kijken of er wat ASCII uit te lezen is. Uit de timing kun je ook meteen zien of het een standaard bitrate is.
klein is fijn
Moderator
Op 24 april 2007 20:46:26 schreef Marco69:
Nou... 3 framing errors en Hyperterminaal ligt op z'n reet.
Ik weet niet wat jij er mee doet, maar ik moet echt goed moeite doen wil ik het programma plat krijgen.. verkeerde bitrate, fout aantal start stop bits, parity, totale onzin, dat ding hier slikt het allemaal.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 24 april 2007 20:46:26 schreef Marco69:
Nou... 3 framing errors en Hyperterminaal ligt op z'n reet.
Ik zie dat regelmatig voorbij komen. Als het ding zo slecht presteert, schrijf je toch gewoon zelf een dingetje dat de gewenste seriële poort uitleest?
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Op 24 april 2007 21:05:16 schreef Erik:
Of docklight downloaden, perfect stukje software daarvoor.
Voor €49,- blijf ik wel werken met hyperterminal.
Of anders deze gratis; http://realterm.sourceforge.net/
[Bericht gewijzigd door 2N3055 op ]
Ok, ik heb hyperterminal en de trialversie van Docklight gedownload op m'n oude laptop met RS232poort 
Nu nog even wat hardware uitvogelen met een optocouplertje ofzo 
Jongens, maak er nou geen computerdiscussie van, dadelijk schopt Henry me nog richting Tweakers

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op ]
er zit toch een level converter tussen
dus ga je gang
zou me leuk lijken als je het voor elkaar krijgt
Kan die RS232 een 5V signaaltje zo hebben dan?
Als ik m'n RS 232 eruitblaas kan ik geen picjes meer programmeren 
Het moet kunnen volgens deze site
Een nul mag 0Volt zijn en een 1 tussen 3 en 12 V 
klein is fijn
Moderator
Je hebt meer kans dat je de ketel eruit blaast..
RS232 werkt op 12V. Die twee datalijnen hangen bijna rechtstreeks aan de uC (S via een 10k weerstand, D rechtstreeks).
Die uC in de ketel werkt op 5V, dus daar wil je niet in een keer 12V op gooien.
Ik hoef toch alleen te receiven....
Anyway, heb hem er ondertussen al aan gehangen via een weerstandje van 10k, laptop op de accu, en krijg allerlei data binnen 
Eerst met hyperterminal niks, daarna met Docklight, baudrate op 9600 (gokje), en ja hoor prijs.
Aantal pompuren 910
Pomp: uit
col temp: -58
boiler temp -12
Die temperatuurwaardes zijn wel wat vreemd....
Misschien zit hem dat in de 7 bits data? Op Docklight kan ik alleen maar 8 bits instellen...De tekst klopt wel, feilloos ABN 
dat is toch wel heel open 
zijn het de temperaturen onder de gewenste waarde ?
je moest het gelijk tijdig kunnen bekijken met de orginele er naast.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]
Ja zitten dik onder de werkelijke waarde, de buitentemp is nu 15 graden, dus de collectortemp ook, dan geeft ie dus 58+15= 73 te laag aan.
De boilertemp zal rond de 60 graden zijn, dus die is dan ook 73 graden te laag...
@KIF: Is S dan een data-input voor de ketel? Er wordt toch geen data verstuurd vanuit de display-unit naar de ketel?
Ik neem aan dat dat lijntje voor de druktoets is?
die temperatuurwaardes, moet je die misschien van een vast waarde aftrekken? 100 graden C of zo?
Dan zou je boiler op 88 graden zitten (vrij normaal)en je collector op 42 (lijkt me ook vrij normaal).
just my two cents...
fripster
De collector heeft nu al lang de buitentemp aangenomen, de zon is al een paar uurtjes onder
.
De boilerwaarde is de temp. onderin, die zal op zeker nu rond de 60 graden zitten. Het verschil is dus 73 graden rara....zal de ASCII-tabel er zo eens bij pakken...
kan ook alleen scrollen van de tekst zijn , steeds een andere regel laten zien ?
Ja dat klopt, dat doe ik nu met de select-druktoets op de ketel en dan zendt hij bij elke druk op de toets een nieuwe inforegel.
Hmmm, Docklight kan dus wel op 7 bits ingesteld worden... maar dit blijkt niets uit te maken. Daar zit de fout dus niet.
klein is fijn
Moderator
Op 24 april 2007 22:50:21 schreef Zonnepaneeltje:
@KIF: Is S dan een data-input voor de ketel? Er wordt toch geen data verstuurd vanuit de display-unit naar de ketel?
Ik neem aan dat dat lijntje voor de druktoets is?
Datalijn geen idee, alhoewel S voor Switch en D voor Data me wel logisch lijkt.