Display unit voor ATAG HR-zonnegascombi, welk serieel signaal?

Ik heb het volgende ic op de bus gevonden:

max483
csa
412

Lijkt me vrij duidelijk. Atag maakt gebruik van een RS485 protocol. Nu het protocol gaan bekijken.
Ik heb een BrainQ 2.0

Iemand een idee om mee te kunnen kijken op de bus zonder deze te beinvloeden. Ik wil zowel het heengaande als ook het teruggaande verkeer monitoren om het protocol te kunnen snappen. Eerste doel is om in ieder geval de meetwaarden uit de ketel te krijgen.

mgb

Weet iemand waar die PT100 sensor op de collector zit? In de beschrijving lijkt het alsof hij linksboven zit. Ben op het dak wezen kijken maar zie hem niet. Ook aan alle andere zijden is hij niet te vinden.

Deze sensor geeft bij mij een te hoge waarde aan (175 ohm midden in de nacht).

Heeft iemand een idee voordat ik alle dakpannen eraf haal?

Vriendelijke groet,

Gerard

heb zelf met veel problemen met luigjes zonneboiler gehad. Voorlopige conclusies slechte bedrading van pt100. Heb beide pt100 voorzien van evenlange nieuwe bedrading. Collector pt100 alleen bedrading binnen vervangen.

lang geleden dat ik de thread gelezen heb, en zie dat er een aantal mensen met de blauwe engel 2 aan het speuren zijn gegaan.

de atag brain thermostaat werkt idd via het rs485 protocol.
de delta-t regeling van de zonneboiler werkt echter via het i2c protocol.

in de brain zit een knoopcel, welke gebruikt wordt om het display te verlichten; daarom kan er met het rs485 voldaan worden met een 2 draads aansluiting.

Voor gerard20.
ik ben bezig een luigjes zonnecolector op te knappen.
De sensor zit inderdaad linksboven tegen de absorber aangeschroefd en is alleen te bereiken door de isolatie (die bij mij verbrand was) weg te nemen. Indien nodig kan ik je de exacte plaats wel doormailen

Hi,

ik ben een eigen kamer thermostaat voor mijn blauwe engel aan het bouwen.
(aanleiding is het geniale gedrag van mijn oudere brain thermostaat om het cv programma maar gewoon op uit te zetten als de power weggevallen is. Handig tijdens vorstperiodes...)

In ieder geval, ik wil de thermostaat ook via het domotica netwerk kunnen aansturen, dus zelf iets bouwen is wel zo handig.

Ik lees dat ik niet de eerste ben die op zoek is naar de protocollen om de ketel uit te lezen en aan te sturen.

Heeft iemand daar al wat voortgang mee?
Ik ben al blij als ik in ieder geval de status van de ketel kan lezen en weergeven...

kopke,
Ben je al verder gekomen. Ik zou ook graag mijn Blauwe engel koppelen aan mijn domotica installatie.

Ik vroeg me af of dit onderwerp nog leeft ?

Ik heb ook een ATAG Q-solar aangekocht vorig jaar.
Dit jaar panelen gelegd en nu zou ik graag de collector en boilertemperatuur kunnen uitlezen zonder naar de ketel te moeten gaan elke keer.

Zonnepaneeltje,

Zou je kunnen vertellen hoe je de collectorvoeler moet ijken ?
De pomp draait bijna niet en de voeler geeft 15 graden minder aan dan de buitentemperatuur 's morgens vroeg.
Als de pomp draait geeft hij ook zo'n 15 graden minder aan dan de thermometer die we op de aanvoerleiding hebben aangesloten net voor de ketel.
als ik via de service menu de pomp op zet, verandert de collectortemp. onmiddelijk en blijft de pomp ook draaien als ik via de service menu hem op uit zet.
Lijkt me misschien niet alleen een probleem met de ijking maar ook met de plaatsing ?

Zonnepaneeltje,

Is het ook mogelijk om de serial data van de displayconnector te versturen naar een Arduino om zodoende de data verder te gaan gebruiken?

Ik heb inmiddels ook een Atag / Luigjes zonneboiler met dezelfde aanstuurkaart. Ik wil graag de data van deze print via de Arduino op een webserver uitlezen.

Ik hoop dat je mij verder kunt helpen.

Lang geleden, ik heb het schema er even bij gepakt.

Je moet het signaal van de datalijn inverteren, daarna kan het zo de Rx-lijn van de UART in. UART instellen op 9600 baud.
Het inverteren heb ik middels een BC847 met enkele weerstandjes gedaan.

Je moet telkens een puls geven op de 'S'-lijn om nieuwe data te verkrijgen.
Ik laat de pic ongeveer 1x per seconde een puls geven vanuit 1 van z'n poortpinnen.

Zonnepaneeltje,

Dank voor de snelle reactie. Ik heb het schema even bekeken en zal het binnenkort even uitproberen.

Ik heb een en ander uitgevonden betreffende het Atag BrainQ protocol. Meer info staat in de onderstaande thread.

Atag Solar-Q interfacing

Michael

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hallo,
Ik ben op zoek naar zo'n display voor mijn zonneboiler waar dit topic over gaat.
Origineel kan ik ze nergens meer vinden.
Heeft iemand nog zo'n zelfgemaakte?

Ik kan er wel eentje voor je bouwen maar er schijnen wel verschillende versies van de ketel te zijn waardoor het niet altijd goed werkt..

Ok dat zou mooi zijn.
Wat vraag je ervoor?
Ik heb een Atag econorm met liggend vat van 110 liter.
Als het allemaal werkt wat kan ik dan instellen/aflezen?

Wat is jou emailadres zonnepaneeltje?

Hallo Zonnepaneeltje,

Vond dit draadje ivm de LUigjes Zonnegas Combi, kon geen andere manier vinden om u te mailen, dus graag via deze weg.
Heb een probleempje met de extra Display (valt uit)
kunt u me daar mee helpen? de zonnegascombi werkt al vanaf 1997 tot volle tevredenheid, maar nu begint iedereen te roepen dat e er niet zoveel meer mee kunnen, vandaar dat ik bij u uitgekomen ben.
hopelijk kunt u me helpen

groet Henkhe

Henry S.

Moderator

Op 5 maart 2014 16:31:31 schreef henkhe:
Vond dit draadje ivm de LUigjes Zonnegas Combi, kon geen andere manier vinden om u te mailen, dus graag via deze weg.

Dit geldt nog steeds:

Op 31 maart 2013 10:27:35 schreef Zonnepaneeltje:
Klik even op mijn naam..

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb een ATAG zonlichtboiler, waar je volgens mij eenzelfde display print aan kan hangen, maar zoals al gezegd hier, die zijn niet meer te krijgen.

Ik wil nu proberen zo simpel mogelijk de data uit te lezen met een seriele connectie naar mijn laptap. Sluit ik het geheel zo goed aan?

Hi allen

Ik heb n.a.v. dit topic net de unit aan de seriele lijn hangen. De tx heb ik aan de S(elect) gehangen en de rx lees ik met een scriptje uit. Er is iets wat op de tx praat zonder dat ik data send, want de data rolt automatisch door.

Iemand al een integratie met Domoticz geprobeerd?

Script:

code:


#!/bin/bash

exec <> /dev/ttyUSB1
stty -F /dev/ttyUSB1 sane ocrnl speed 9600
read -t 2 INPUT < /dev/ttyUSB1
while true
do
    read -t 2 INPUT < /dev/ttyUSB1
    echo $INPUT
    sleep 1
done

exec <&-

De S is denk ik de (S)elect button. Elke keer als je daar een signaal op geeft, komt de volgende regel via D. Omdat de Tx hebt aangesloten aan de S, denkt de print waarschijnlijk dat je continue de S hebt ingedrukt.

Niet echt succesvol hier. Ik heb het D signaal aan de Rx gehangen en de - aan GND. 9600 baud. Ik krijg wel data binnen, maar die is niet zinnig. Gaat hier om een Luigjes print.

Kijk ook eens in deze thread, ik denk dat we hier al verder zijn, maar alle hulp is welkom.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/77974/last