dure dummyload?

de luidspreker dummyload is erg duur, klopt de prijs wel?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

komt denk ik door de bipolare condensator

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

En wat denk je dat een weerstand kost van 100watt?

Dummyloads zijn altijd duur.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op donderdag 15 mei 2003 19:26:35

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Dummyloads voor VHF en hoger, die zijn pas duur ;)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

oke wist nie dat dat zoveel kost
niet dat ik van plan was om hem te bouwen

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zo'n weerstand kost bij conrad toch al een dikke 10€. Wat niet mis is voor weerstand.

Het begong met een weerstandje, nu ben ik eraan verslaafd

Geeft niks, we zijn blij dat je alert bent en ons erop wijst.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 15 mei 2003 21:25:48 schreef Benm:
Dummyloads voor VHF en hoger, die zijn pas duur ;)

Dat valt reuze mee hoor. Kijk maar eens op de homepage van Kent Electronics. 3 Stuks 150 ohm/50W inductiearme weerstanden voor EUR 7,50. Monteer ze parallel op een koelplaat en klaar is de 50 ohm dummyload.

Je kunt ook 11 koolweerstanden van 560 ohm/3W parallel zetten tussen twee schijfjes printplaat. Monteer dat een centimeter of vijf onder een dekseltje aan twee beugeltje zodat je het in een leeg verfblikje kunt hangen (nieuw te koop voor 'n piek of zo bij de verfhandel) en stop hem naar believen tot even boven de weerstanden vol met transformator olie. Prima dummyload tot een redelijk vermogen. Diode meetkopje eraan en je kunt zo het vermogen meten. Ik heb er een gemaakt zonder olie. Als je een foto wil zien laat me dat dan even weten.

Ik heb ze ook wel eens zelf gemaakt, 20 stuks 1k koolweerstandjes aan een connector. Voor 100 MHz werk best geschikt, maar bij 1 GHz is zon zelf-gefabriekt ding eerder een spoel dan een weerstand ;)

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

stel je zet een 2,5 watt radio aan een 10 ohm kwart watt weerstand verbrand deze dan??

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

niemand??
sorry kben in een ongeduldige bui
wat is trouwens die trafo olie??

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 14 juni 2003 22:17:35

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Kan je dat zelf niet beredeneren?
Meet de AC-spanning eens uit die radio bij volle uitsturing. Verder de wet van ohm toepassen.

Trafo olie is is een minerale olie die wordt gebruikt om trafo's en dummyloads te koelen.
Is chemisch inert en geleid niet.

Zij hebben het nog wel eens op voorraad voor dumpprijzen http://www.helmut-singer.de/
categorie: dummyloads/coolanol

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 14 juni 2003 15:42:53 schreef m.jegerings82:
foto pleaze :-)

  • http://home.wanadoo.nl/cmulder/tmp/dummyload.jpg

De weerstanden hangen 1cm vrij boven de bodem van het blikje. Een stuk 2,5 mm2 koperdraad gaat van de middenpen van een BNC connector op het deksel door de bovenste printplaatschijf naar de onderste printplaat.
Vlak onder de BNC connector is een diode met condensator geplaatst en vastgesoldeerd aan een glasdoorvoer in het deksel. Zo is een DC meting over 50 ohm mogelijk.

Omdat ik een liefhebber ben van het gebruik van kleine vermogens is een ongekoelde dummyload zoals deze voor mij toereikend. Er heeft dus nooit transformatorolie in het blikje gezeten.

[Bericht gewijzigd door Carel M. op zaterdag 14 juni 2003 22:39:06

ik gebruik een 4 inch spoel van een speaker, met fan.

Hugo Welther

Moderator

Op 14 juni 2003 23:01:38 schreef nijhuisr:
ik gebruik een 4 inch spoel van een speaker, met fan.

Leuke antenne dan. Stralingspatroon wel eens bekeken van zo iets.
Een dummyload zit in een kooi van faraday en straalt dus niet.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ziet er netjes uit die load, al is het duidelijk niet gebouwd voor UHF.

Wat voor kleine vermogens ook leuk werkt: 2 100 ohm weerstanjes direct in de connector solderen. Dat werkt officieel tot 0.5 watt (en in de praktijk tot ongeveer 1 watt) best okay, en kost niks.

[Bericht gewijzigd door Benm op zondag 15 juni 2003 00:25:30

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

Leuke antenne dan. Stralingspatroon wel eens bekeken van zo iets.
Een dummyload zit in een kooi van faraday en straalt dus niet

hmmm.. het gaat toch over een speaker dummy load?

Hugo Welther

Moderator

Op 15 juni 2003 03:10:00 schreef nijhuisr:

[...]

hmmm.. het gaat toch over een speaker dummy load?

Als je hem daarvoor gebruikt niks mis mee. Was alleen een beetje verwarrend zo tussen de HF-dummy load.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

er staat duidelijk luidspreker dummy load bij de OP.

Anoniem

kun je voor trafo olie geen motorolie of versnellingsbak olie gebruiken?

Op 15 juni 2003 21:29:48 schreef Gijs Koenjer:
kun je voor trafo olie geen motorolie of versnellingsbak olie gebruiken?

MMMM lijkt mij niet zo verstandig,trafoolie is zo gemaakt dat t alleen maar warmte geleid en geen stroom

Probeer anders eens escadrel olie, weet niet of dit nu al een verbonden product is??

Let op: Opassen voor het kippenvoer dat we geen dioxinecrissis krijgen of zoals elektron_ zou zeggen ratten crissis

Het begong met een weerstandje, nu ben ik eraan verslaafd

Op 16 augustus 2003 11:13:28 schreef Jelle K:
Let op: Opassen voor het kippenvoer dat we geen dioxinecrissis krijgen of zoals elektron_ zou zeggen ratten crissis

Je bent niet grappig.

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Voor hoog vermogen LF toepassingen kan je ook een zogenaamde "waterweerstand" gebruiken als dummy-load. Neem 2 koperen geleiders en doe ze in een bak met water. Afstand tussen de geleiders bepaalt de weerstand. Dergelijke "dummy loads" worden ook gebruikt om (draaistroom) generatoren te belasten. Met een flinke bak met water - en flink wat koper natuurlijk - kan je op deze manier tot honderden kW vermogen opstoken en als je lang genoeg volhoudt heb je gelijk water voor de thee.

Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...