HCT IC's aanraken

hallo

hoe gevoelig zijn HCT IC's voor statische elektriciteit
heb hier een schakeling met een 74hct74 gebouwd, op men breadboard heeft ze goed gewerkt maar nu niet meer, op men printje heef de schakeling nooit gewerkt.

ik denk dat dit komt om dat ik de IC's heb aangeraakt, had er niet bij stilgestaan dat het cmos is, zou dit kunnen?

maarten

Anoniem

De HCT familie is CMOS, compatibel met LS TTL.
Als ik mij goed herinner mag HCT in tegenstelling tot CMOS van de CD40xx reeks slechts tot 6V voedingsspanning hebben;
Ze zijn beschermd tegen statische ontladingen tot 2000V door middel van protectiediodes.
Een goed opgeladen man kan echter tot 8 kV met zich meedragen en een vrouw tot 15 kV.
Dus in pechgevallen kunnen ze defect raken;
Het is echter niet waarschijnlijk dat je enkele pootjes aanraakt en tegelijk andere pootjes aan de grond legt als ze niet op een print zitten, en in circuit zijn ze beter beschermd,maar het kan.

Een goed opgeladen man kan echter tot 8 kV met zich meedragen en een vrouw tot 15 kV.

Grappig, waar komt dat verschil vandaan?

Wollen truien omdat ze het koud hebben.....
"trendy" shirtjes, van ZEEER statisch materiaal...

Enz. enz..

Bekend fenomeen dat vrouwen wat meer prikkelbaar zijn dan mannen...

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

ik vond mijn a.s. wederhelft altijd al zo spannend..... :+

maaremm on topic: ik raakte die dingen vroeger altijd met de hand aan en defect gingen ze nooit.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat er iets kapot is gegaan door aanraken.

Maar aangezien 74hct74 een flip-flop is heeft meneer zeer waarschijnlijk gewoon de schakelaar niet ontdenderd of op de verkeerde manier.

Op 1 mei 2007 18:06:53 schreef ikkedus:
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat er iets kapot is gegaan door aanraken.

Het hangt er welk deel van de vrouw je aanraakt :) hihihi

probleem is opgelost, heb hier nog een 74hc74 gevonden in plaats van een hct, deze doet het wel goed