Hallo,

Mijn bedoeling is om met een pc een xy tafel aan te sturen. (voor men eindwerk voor volgende jaar) Mijn vraag is de volgende : met welk programmeer programma zou ik het beste en het gemakkelijks werken (wetend dat ik niet zo ervaren ben) vb, Delphi, Visual Basic, Quick Basic, C++, enz...
En als er nog tips zijn om men xy te besturen, let me know.
Bedankt bijvoorbaat.

Groetjes Pascal

Niet ervaren ? uhm VB.NET of C#

Pascal misschien? :-) Ligt er aan. Welk besturingssyteem ga je gebruiken? Heb je al programmeer ervaring. Welke interface ga je gebruiken: usb, serieel, parallel, scsi, ...

omdat je niet zo ervaren bent, quickbasic is echt makkelijk om parallele poort en compoort te besturen.... maar als ik jou was zou ik toch voor een stapje hoger gaan en met visual basic of delphi beginnen

Op 17 mei 2003 00:50:09 schreef zoeloelip:
Pascal misschien? :-) Ligt er aan. Welk besturingssyteem ga je gebruiken? Heb je al programmeer ervaring. Welke interface ga je gebruiken: usb, serieel, parallel, scsi, ...

Men XY tafel zou ik graag aansturen met een parallel poort.

Op 17 mei 2003 09:48:55 schreef Erik:
omdat je niet zo ervaren bent, quickbasic is echt makkelijk om parallele poort en compoort te besturen.... maar als ik jou was zou ik toch voor een stapje hoger gaan en met visual basic of delphi beginnen

Ik ben voor de moment bezig met een cursus Quick Basic, en ik zou proberen om deze zomer Delphi onder de knie te krijgen (zelfstudie).

Ik zou direct met delphi beginnen. Die idee die achter het programmeren in Delphi zit is helemaal anders dan die van QBasic. Je kan beter direct een fatsoenlijke taal leren zoals Delhi of C++. Geloof me, ik spreek uit ervaring.

Als ik jou was zou ik dus ook Delphi gebruiken. Met een beetje hulp van een boek, en verder de uitstekende ingebouwde help is het aansturen van de lpt poort in principe heel simpel. Het enige is dat je onder Win2k en WinXP een extra dll bestand nodig hebt. Zie hiervoor internet.

Op 16 mei 2003 22:42:12 schreef Pascal Casselman:
En als er nog tips zijn om men xy te besturen, let me know.

Waar wordt je XY tafel (plotter?) mee aangestuurd en heb je de lijst met commando's daarvoor?
Indertijd heb ik een Mannesmann Tally A4 plotter gehad waarvoor ik een programma in Qbasic moest schrijven om HPGL A te vertalen naar de Mannesmann Tally commando's. Werkte prima!

Als je ervaring hebt met QuickBasic, dan is het denk ik het makkelijks om over te stappen naar Visual Basic(.NET), dit werkt best goed en je kan er elk programma mee maken wat je wilt.

Ik heb ook eens C geleerd, maar dat vind ik maar een lastig te leren en onoverzichtelijk taaltje (waarschijnlijk komt dat laatste door de persoon die het programma schrijft, ik dus), het enige voordeel van C is misschien dat het programma iets sneller wordt, maar de mogelijkheden zijn hetzelfde! :)