Beste CO'ers,
Hoe lang mag je de audiokabel van een pickup verlengen zonder dat het signaal (te) slecht wordt?
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Korter is altijd beter maar een metertje of 5 en misschien 10 meter moet wel zonder al teveel verlies haalbaar zijn.
Maak het in ieder geval niet langer als noodzakenlijk.
Zelf heb ik dit soort verbindingen (welke redelijk symmetrisch zijn) wel met sy kabel gemaakt, de afscherming van beide pairs gebruik je als "gnd-wire" en het signaal loopt over de signaaldraden.
Pas wel op met MM elementen dat de kabelcapaciteit een grote rol speelt in het afvallen van het hoog en het onderdrukken van de resonantiepiek van het element rond 20 kHz.
Bij MC zijn de signaalspanningen zo klein dat een lange kabel ook geen goed idee is.
Optie: de RIAA voorversterker en eventueel MC-prepre in de plinth van de draaitafel inbouwen, of in ieder geval er dichtbij.
Daarna kun je dan met langere kabels naar een lijningang van de versterker.
Ik heb een MM element (Stanton 500AL). Ik zou de kabel graag ongeveer een metertje verlengen. Zal wel niet zo een probleem geven zeker dan?
pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 14 mei 2007 14:26:24 schreef Aart:
Maak het in ieder geval niet langer als noodzakenlijk.Zelf heb ik dit soort verbindingen (welke redelijk symmetrisch zijn) wel met sy kabel gemaakt, de afscherming van beide pairs gebruik je als "gnd-wire" en het signaal loopt over de signaaldraden.
wat is sy kabel?
Symmetrische kabel, normale audiokabel.
Het bestaat uit een afscherming aan de buitenkant, met daarbinnen twee draden waarover de stroomkring van het audiosignaal loopt.
Dit dus in tegenstelling tot de asymetrische consumentenrommel, waarbij de afscherming en de returnleiding van het audio samengenomen worden, met alle ellende van dien.
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
pcnerd
Take a parachute, and jump!
aha, I think I get it....
de afscherming is dus geaard, terwijl de audio "apart" door 2 interne aders loopt. Maar hoe doen ze dat dan als er een tulp stekker aan zit...?
In dit geval niet, Sine.
Het element wordt gebalanceerd aangesloten met de beide (dus 4 in totaal) aders, de ground (mantel) komt aan de arm en aan alle metalen delen van de DT.
Die mantel moet dus ook bij de (voor) versterker aan massa liggen.
Het gaat eigenlijk net zo als bij een microfoon, daar is de mantel ook ground en wordt ook gebruikt.
Overigens heeft gebalanceerd aansluiten van je element alleen maar zin als je het signaal ook werkelijk gebalanceerd verwerkt, dus feitelijk een viervoudige RIAA versterker hebt.
Weinigen doen dat (ik kan ze op de vingers van 1 hand tellen), maar het is wel een fraai principe mits de onderdelenwaarden binnen zeer nauwe grenzen aan elkaar gelijk zijn.
Het gaat erbij draaitafel om dat er een centraal massa punt onstaat.
De afscherming zit dus ALLEEN bij de mixer/RIAA verbonden aan aarde. Bij het element zit het dus wel gebalanceerd aangesloten.
Kan even niet goed volgen. Mijn mengpaneel heeft geen aarding. Hoe kan ze dan verbonden zijn met de aarde?
normaal zou er een klein schroefje aan je mengpaneel moeten zijn met een aarding symbool of GND deze verbind je met het kleine draadje dat uit je platenspeler komt. Dit om gebrom te voorkomen...
Ik heb ondertussen al wat verder gezocht op dit forum en wat meer uitleg gevonden op http://www.circuitsonline.net/forum/view/33078/1/platendraaier

Verder nog een bijvraagje.. Ik heb hier nog 4aderige data transmissie kabel liggen met afscherming.(getwist dus) Mag ik deze gebruiken om het signaal van 2 pickups door te sturen? Dus 1 twisted pair voor pickup 1 en 1 twisted pair voor pickup 2. En dan de mantel gemeenschappelijk nemen. De kabel zou maar iets van een meter lengte zijn.