Versterker beveiligen / Verbeteren

Ik heb een klein probleempje met mijn zelf gemaakte versterker(op basis van een oude ITT versterker uit 1990 ofzo).

Zodra ik de stroom van de versterker af haal blijft deze gewoon door draaien voor een seconde of 30, dan is de stroom er uit en is dat probleem opgelost.
Dit ga ik oplossen door een relais in mijn versterker te maken dat de ingangen en uitgangen aftapt zodra de versterker uit staat.

Ik heb een hele plaat uit mijn versterker gehaald, heb nou alleen de eindtrappen over(dus de eigelijke versterker). Dit heeft geen volumecontrol en geen interne I/O beveiligingen.

Hoe kan ik zorgen dat de input beveiligd is? Zodat deze niet opgeblazen kan worden?
Ik zou iets als dit kunnen maken. Alleen dit is voor op de boxen, deze zet ik dan b.v. VOOR de versterker zelf. dus het input geluid daarmee beveiligen.

Alleen ik heb een groot probleem kwa veiligheid. Ik was net een volumepotmeter aan het inbouwen, gewoon die ik van de oude print afgehaald had, dit werkte redelijk.
Alleen zodra ik het metaal van de potmeter vastpakte kreeg ik ruis.
Zodra ik het metaal van de potmeter en een uitgang vast pakte(uitgang aan de bovenkant, dus middenin het koolplaatje), toen begon mijn versterker te roken, ik liet hem los en stopte hij met roken.
Ik denk dat ik de grond en de volume aan elkaar had gemaakt met mijn vinger(beetje stroom over vinger dus). Dit wil ik het liefste niet nog een keer hebben. Het was wel al weer gemaakt door het vervangen van een weerstandje.

Hoe zorg ik dat ik mijn volume kan regelen? en hoe zorg ik er voor dat mijn ingang niet mijn versterker kan opblazen(die rook).

ik zou gewoon een relais pakken die iets vertraagd op en dan de speakers pas inschakeld op die manier krijg je de inschakel PLOP niet
en dan met uitschakelen is hij meteen uit
wel moet je de voeding van het relais dus meteen na de hoofdschakelaar pakken zodat ie ook meteen af kan vallen..
verder kan je er een elektronische overstroombeveiliging in maken door de spanning over een stuk draad te meten en als die spanning te hoof wordt hem uit laten schakelen of volume laten minderen dmv een jfet oid..
spanning over een stuk draad meten is mogelenlkijk ,deze is dan wel heel minimaal en moet versterkt worden met torren...

weet nie helemaal zeker of dat is wat je bedoelt maar hoop dat je er iets aan hebt...
en je hebt je nick nog steeds niet terug zie k :S

Het idee van die vertragende relais is wel een goed idee. Waar kan je die kopen? Ik zal morgen wel even langs coditronix gaan(voorheen display elektronica).

Nog 2 vragen te gaan:
1. Hoe moet ik mijn volume regelen? Kan dit alleen met een potmeter? Of komt daar meer bij kijken?

2. Hoe kan ik de ingang beveiligen voor kortsluiting/aansluitknallen?
Zodra ik namelijk iets aansluit dan knalt het lekker hard. Eigenlijk gewoon versterker uitzetten. Maar ik kreeg rook door mijn vinger met de grond en de rechts te verbinden. Dat MOET beveiligd worden vind ik.

Nieuwe vraag bedacht.
3. Waar kan ik een pdf vinden in het engels over de "ITT HiFi 8032c TUNER/AMPLIFIER"? Ik krijg die zo snel niet gevonden.
Ik heb wel dit gevonden, kan ik hieruit opmaken dat mn versterker 2x 100watt is? of 2x 80watt? of...? Gezien dat het type ITT HiFi 80 is, denk ik dat hij 80watt is.
Maar toch lekker geluid :P

Op 20 mei 2003 19:48:37 schreef KingOfDos1:
Het idee van die vertragende relais is wel een goed idee. Waar kan je die kopen? Ik zal morgen wel even langs coditronix gaan(voorheen display elektronica).

coditronix kennik is in eindhoven ga ik ook vaak heen
vertraagd opkomend kun je kopen of gewoon met een elco zelf maken kan ook

Nog 2 vragen te gaan:
1. Hoe moet ik mijn volume regelen? Kan dit alleen met een potmeter? Of komt daar meer bij kijken?

volume zou ik doen door de ingangs-spanning van de eindtrap gewoon volledig weg te laten vallen want de ingangs knal krijg je door het opladen van de elco's en door de spoelen als de spanning ingeschakeld word en die onderdruk je dus door de eindtrap uit te hebben, dit zit btw ook in de betere versterkers..

2. Hoe kan ik de ingang beveiligen voor kortsluiting/aansluitknallen?
Zodra ik namelijk iets aansluit dan knalt het lekker hard. Eigenlijk gewoon versterker uitzetten. Maar ik kreeg rook door mijn vinger met de grond en de rechts te verbinden. Dat MOET beveiligd worden vind ik.

dat weet ik zo niet.. maar iets aansluiten moet ALTIJD spanningsvrij!!! dus ook versterkers ook al is het laagspanning.. je kan daar behoorlijke pieken mee krijgen vooral als je geen aarde hebt.. dan krijg je ongeveer 115v op je flikker als je niet op past..

Nieuwe vraag bedacht.
3. Waar kan ik een pdf vinden in het engels over de "ITT HiFi 8032c TUNER/AMPLIFIER"? Ik krijg die zo snel niet gevonden.
Ik heb wel dit gevonden, kan ik hieruit opmaken dat mn versterker 2x 100watt is? of 2x 80watt? of...? Gezien dat het type ITT HiFi 80 is, denk ik dat hij 80watt is.
Maar toch lekker geluid :P

het wattage kan je uitrekenen..
je weet welke spanning er uit komt aan de hand van de trafo.. je weet de max stroom die er mag lopen aan de hand van de zekeringen.. dat vermenigvuldigen en je hebt het max vermogen dat er uit je versterker mag komen..

Op 20 mei 2003 20:30:39 schreef ace:

[...]

het wattage kan je uitrekenen..
je weet welke spanning er uit komt aan de hand van de trafo.. je weet de max stroom die er mag lopen aan de hand van de zekeringen.. dat vermenigvuldigen en je hebt het max vermogen dat er uit je versterker mag komen..

Leuk, ik weet de specs van de voeding niet, het is een versterker uit 1985 tot 1990 ofzo. Er zitten wel zekeringen in van 1,5AF bij vlakbij de uitgangen, dus dat is al 1,5A op mode Fast. De voeding is iets van 10cm3 ofzo. Het enige wat op de voeding staat is 5400982.
Er zit vedder een 2AT zekering in.

Er zit achterin op een dikke koelplaat deze transistoren(ofzo):
2x JE3055
2x JE2955
2x ONBEKEND

ik gok 2*40 w rms ofzo
zijn dat geen soort gelijke tors zoals de 2n3055 en de 2n2955
is wel wilde gok
maar daar 2*80 w rms uithalen da weet ik nog zo ni zenne
2*40 w rms da ga wel zonder rob denk ik en 2A zekering kan ongeveer kloppen denk ik

My Tube is bigger then yours

Die je2955, staan voor MJE2955 en MJE3055, dat zijn 75 Watt torren van motorola. En met die zekeringen, misschien moet je een beetje voor]zichtig zijn met het op die manier bereken van je uitgangsvermogen, ze willen nog wel is ruim gedimensioneerd zijn. Heb je niet iets van een powerconsumption ofzo, dat zou al iets beter zijn.