Hallo,
Ik wil voor mezelf een ''krat radiootje'' gaan maken. Ik heb hiervoor al wat ideeen maar ik wil graag dat jullie wat tips etc geven en even kijken of het allemaal wel kan wat ik denk. Voor de muziek wil ik gewoon een mp3 speler gebruiken.
De speakers:
Voor de speakers wil ik 2 3-weg speakers nemen. Ik weet nog niet precies welke,
De accu:
Ik heb hier een 7,2Ah 12v loodgelaccu staan, die wil ik hier voor gaan gebruiken als dat kan.
De versterker:
Ik wil zelf een klasse D versterker in elkaar knutselen,dit vanwege het hoge rendement zodat de accu lekker klein kan blijven, hiervoor heb ik een van deze ic's op het oog:
TPA032D04 10W Stereo, Medium Power, Class-D Audio Amplifier with Stereo Headphone Driver
TPA3004D2 12W Stereo, High Power, Filter-Free Class-D Audio Amplifier with Volume Control
TPA3100 20 W Stereo Class-D Audio Amp
mijn vragen:
Heeft iemand ervaring met één van deze ic's of mischien een andere? en welke lijkt jullie het beste?
heeft iemand een idee hoe lang de accu ongeveer mee gaat?
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Als de TPA3004D2 geen filter nodig heeft, en de anderen wel, dan lijkt het mij het handigst om voor de filtervrije te gaan.
Houdt er wel rekening mee dat die IC'tjes allemaal in een behuizing zitten die niet echt 'hobby-vriendelijk' is.
Daarnaast is de beste manier om een hoog rendement te krijgen het gebruik van goede luidsprekers.
Op 30 mei 2007 16:25:51 schreef (Z)weetvoetje:
Als de TPA3004D2 geen filter nodig heeft, en de anderen wel, dan lijkt het mij het handigst om voor de filtervrije te gaan.Houdt er wel rekening mee dat die IC'tjes allemaal in een behuizing zitten die niet echt 'hobby-vriendelijk' is.
Daarnaast is de beste manier om een hoog rendement te krijgen het gebruik van goede luidsprekers.
oke, ik denk ook dat ik die neem. De behuizing is inderdaad ''lekker compact'' 0,5mm tussen de pootjes
wordt wel prutsen zonder printplaat maar dat moet wel lukken denk ik. Daarnaast kunnen er een paar pootjes die naast elkaar zitten aan elkaar wat ook heel handig is 
maar nog eve wat vraagjes over tpa3004d2, als ik dat shcema uit de datasheet opbouw, kan ik dan bij RINP RINN LINP LINN
mijn mp3 speler aansluiten en RINN en LINN aan elkaar knopen?
en ik weet niet wat ik met al die andere aansluitingen moet maar daar geeft de datasheet vast een antwoord op 
[Bericht gewijzigd door superelmo op ]
Ik vroeg mij af of het je ook gelukt is om deze klasse D versterker op te bouwen, vanwege het kleine formaat van de ic.
Zelf ben ik ook op zoek naar een klasse D versterker, voor een soortgelijke toepassing. Ik weet echter niet of ik genoeg kennis bezit om deze IC werkend te krijgen.
[Bericht gewijzigd door Tj! op (41%)]
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sure Electronics, klasse D 2x15W $17,99 met gratis verzenden.
http://stores.ebay.com/Sure-Electronics
En neem geen zware loodaccu's die zo leeg zijn maar koop Lipo's
Turnigy 5000mAh 3S 30C Lipo Pack $39,99
Minimum Capacity: 5000mAh
Configuration: 3S1P / 11.1v / 3Cell
Constant Discharge: 30C
Peak Discharge (10sec): 40C
Pack Weight: 414g
http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9515
Enige tijd voor iemand ook een dergelijke set gemaakt voor buiten gebruik, werkt zeer goed.
En neem geen zware loodaccu's die zo leeg zijn maar koop Lipo's
Goed idee om het gewicht van het geheel te verlagen, maar het laden van dit type accu's is wel een stuk complexer. Hebben lipo's nog meer grote voordelen?
Ik heb nu een loodgel-accu met een geschikte simpele lader (met behulp van een PB137).
zorg dat je nog wat ruimte overhoud voor bierflesjes
Hahah ik ga geen bierkratradio maken. Dat heeft iedereen al 
[Bericht gewijzigd door Tj! op (15%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
LiPo's kunnen veel beter tegen piekstromen. De genoemde LiPo haalt bij een ontlading van 6A continue nog steeds 5Ah aan capaciteit.
Goedkope loodaccu's zoals van HQ die overal verkocht worden zijn bij dergelijke ontlaadstromen na 3.5Ah al leeg ...
Een LiPo is na 4uur al weer opgeladen, met een loodaccu duurt dit veel langer.
De harde praktijk:
Eerder genoemde set had eerst een 12V/7Ah loodaccu als voeding, op de 5Ah LiPo speelt deze 1 uur langer.
Hobbyking heeft ook goedkope LiPo laders
electro_freakz
Beter even een nieuw topic aanmaken.
MOD's liggen te zuipen zeker. topickick van 3 jaar.
nu we het erover hebben, Proost!
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Tenminste nog wel on-topic.
@Ronald: je vergeet Tj! z'n vraag over het laden. Wat voor lader gebruik jij hiervoor? Zelfbouw?
Roland van Leusden
Gedeeltelijke zelfbouw, ik gebruik een Turnigy 420 Balancer/Charger 2S~4S met een losse trafo/brugcel/afvlakelco.
Spec.
Operating voltage range: 11.0~18.0Volt
Charge current range: 0.5A~2.0A
Lithium bettery cell count: 2 to 4S
Weight: 356g
Dimensions: 133X83X35mm
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=789… $22,95
Op 16 februari 2010 19:28:24 schreef electro_freakz:
Beter even een nieuw topic aanmaken.
MOD's liggen te zuipen zeker. topickick van 3 jaar.
nu we het erover hebben, Proost!
Laat het modereren maar aan ons over, de kick is on topic.
Nog wat TPA's: http://www.41hz.com/
electro_freakz