Onze robotgrasmaaier (een electrolux/husqvarna) heeft het tegenwoordig (3e seizoen) na een half uurtje al gezien en gaat dan weer keurig nieuwe prik halen aan zijn barretje. Hierdoor gaat zijn maaicapaciteit hard achteruit. Hij is meer tijd bezig met laden en het zoeken van z'n bar (vooral dat kost tijd) dan dat hij aan het maaien is.

Bij een nieuwe accu is de maaiduur ongeveer een uur.

openschroeven leert dat er momenteel een NiMH accu in zit: 18volt met een capaciteit van 2200mAh. Bestaat in totaal uit 15 cellen. (15x 1,2V/150mAh?)

kan ik hier zo ongestraft bijvoorbeeld het dubbele parallel inzetten? (18V 4400 mAh). Tijdens het laden wordt op het schermpje een laadstroom van ongeveer 0,7-1A aangegeven. Ik ga er dus van uit dat de laadregelaar dit begrenst.

Omdat ik accu's wat ondoorgrondelijke dingen vind leg ik het dus hier even voor.

Zo ja, wat voor cellen dan? Conrad-huismerk of iets anders?

Op 30 mei 2007 19:50:52 schreef kolos:

openschroeven leert dat er momenteel een NiMH accu in zit: 18volt met een capaciteit van 2200mAh. Bestaat in totaal uit 15 cellen. (15x 1,2V/150mAh?)

15x1.2V@2200mAh

in serie tel je de voltages op, in parallel het amperage...

hoelang doen die accu's al dienst, want als het al een tijdje is mogen deze idd wel eens vervangen worden

Op 30 mei 2007 19:57:57 schreef Tim Blanckaert:
[...]
15x1.2V@2200mAh

in serie tel je de voltages op, in parallel het amperage...

Op 30 mei 2007 19:50:52 schreef kolos:
(...)
Omdat ik accu's wat ondoorgrondelijke dingen vind leg ik het dus hier even voor.
(...)

Kijk, ik had me ingedekt ;-)

Zoals gezegd, al zo'n drie seizoenen (1500 uren) gaat niet perse om het vervangen, maar om het vervangen met een grotere capaciteit.

Is niet echt duidelijk, is de capaciteit nu 2200mAH of 150 mAH ????

Je zou kunnen kijken wat de werk spanning is, waarscheinlijk 12V. In dat geval zou je deze mischien aan kunnen aanpassen zodat er een accu van 12V/7A in kan.

Nog een tip, Een bekende bouwmarkt verkoopt 18V accu boormachines met 2 accu 's.......

Grotere capaciteit kan geen kwaad, ga alleen geen accu's parallel zetten. De ene accu gaat dan de andere accu opladen. Met alle gevolgen vandien.

Parallel zetten is geen goed idee, zeker geen oude en nieuwe. Gewoon nieuwe cellen nemen met een hogere capaciteit.
Als je wat goeds wilt, neem dan de industriecellen van Sanyo, niet goedkoop, maar z'n geld dubbel waard.
zoiets bijvoorbeeld.

Het zou kunnen dat de elektronica de capaciteit/ladingstoestand bijhoudt, en 'in de war raakt' van die hogere capaciteit. Maar ik zou de gok wagen.

idd een mooi pakketje sanyo cellen nemen. echter houdt wel in de gaten dat als je de capaciteit vergroot, het cellenblok ook groter en zwaarder wordt. voor zover ik weet zijn die maaier dingen nogal iel, dus het kan zijn dat hij nu zoveel stroom gaat slurpen om vooruit te komen/te maaien dat het nog wel is in je nadeel gaat werken, misschien komt hij helemaal niet meer vooruit..

De machine zelf is sterk zat. Kleine motorjes, maar met grote vertraging. Ook bij ons tegen de dijk op is geen probleem.

Zal eens wat rondspeuren naar cellen en informeren wat de prijs is van een vervangingsaccu, maar volgensmij wil ik dat niet weten.

Op 30 mei 2007 20:56:15 schreef kolos:
De machine zelf is sterk zat. Kleine motorjes, maar met grote vertraging. Ook bij ons tegen de dijk op is geen probleem.

Zal eens wat rondspeuren naar cellen en informeren wat de prijs is van een vervangingsaccu, maar volgensmij wil ik dat niet weten.

Nou zeg bij C hebben ze die per 5 stuks :)
23,95 per setje, heb je er 3 van nodig.
PANASONIC HHR-210AA F5X1

Heb ze zelf in 'n oude lood-accu ingebouwd van 12volt.
Veel kans dat het ook meteen past, hoeft dan verder geen aanpassingen meer.

mvg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 30 mei 2007 20:10:23 schreef Stan1:
[...]

Is niet echt duidelijk, is de capaciteit nu 2200mAH of 150 mAH ????

2200mAh

Jaja, de kleine h voor de uren, de hoofdletter H is de Henry :+ :+

Yes! http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/worshippy.gif

Even een nuttige toevoeging: 1500 uren, en dat zijn meer dan 1500 laadcycli, lijkt met toch netjes.

De laadstroom is 0,7-1A zeg je, deze hoort redelijk constant te zijn itt loodacculaders.

NiMh cellen van 2.2Ah.... Zijn dat niet gewoon penlights?? (ofwel: koop een knap setje en maai weer vrolijk 3 jaar verder...). Balanced is met zoveel in serie wel een aanrader, anders zijn ze zo weer dood...

Grotere capaciteit kan doorgaans wel. Tenzij de lader ook een time-out als beveiliging heeft. Dan zou het kunnen dat het ding er op een time-out mee stopt ipv. op een delta peak.

Op 31 mei 2007 20:57:35 schreef Marco69:
Grotere capaciteit kan doorgaans wel. Tenzij de lader ook een time-out als beveiliging heeft. Dan zou het kunnen dat het ding er op een time-out mee stopt ipv. op een delta peak.

Op 30 mei 2007 20:18:20 schreef pcnerd:
idd een mooi pakketje sanyo cellen nemen. echter houdt wel in de gaten dat als je de capaciteit vergroot, het cellenblok ook groter en zwaarder wordt. voor zover ik weet zijn die maaier dingen nogal iel, dus het kan zijn dat hij nu zoveel stroom gaat slurpen om vooruit te komen/te maaien dat het nog wel is in je nadeel gaat werken, misschien komt hij helemaal niet meer vooruit..

Dat zul je moeten uitzoeken, alvorens iets te ondernemen.

[Bericht gewijzigd door Evarist op ]

Op 31 mei 2007 20:02:35 schreef Henry S.:
(...)
Even een nuttige toevoeging: 1500 uren, en dat zijn meer dan 1500 laadcycli, lijkt met toch netjes.

De laadstroom is 0,7-1A zeg je, deze hoort redelijk constant te zijn itt loodacculaders.

Yep, is ook heel wat. Valt mij ook heel erg mee, had verwacht dat hij wel eerder aan z'n eind zou zijn. Maaide ook zo weinig mogelijk om de accu te sparen. In de handleiding wordt een acculevensduur van 1-3 aangegeven. En uiteraard 'alleen te vervangen door uw dealer' ;-)

Laadstroom lijkt verkeerd uit mn geheugen gehaald te zijn. Toen ik vanavond het ging controleren bleek het 1,6/1,7A te zijn.

Op 1 juni 2007 11:20:23 schreef Evarist:
[...]
Dat zul je moeten uitzoeken, alvorens iets te ondernemen.

Ik denk dat de enige manier van uitzoeken het ondernemen is. 'kGa eens kijken waar ik het beste die cellen kan halen, en dan gewoon 'kijken wat ie doet'.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

absoluut niet, uitzoeken in de electronica betekent vaak 2 delen, dan wel theoretisch (berekenen/informatie zoeken) en praktisch (uittesten).
en uittesten hoeft in dit geval niet met extra batterijen, maar bijv. met een stuk lood oid, zodat je uit kunt testen of het gewicht bijvoorbeeld erg veel invloed heeft op de maaihoogte (als die niet instelbaar is) of het vast blijven zitten.