Op 3 juli 2007 23:43:00 schreef madwizard

:KEY:LOCK ENABLE

Ik denk dat dit de toetsen op de scope blokkeert, maar zeker weten doe ik het niet

Heb je hoogstwaarschijnlijk gelijk in. Wanneer je in Ultrascope een connectie legt met je scoop komt op het schermpje 'rmt' te staan en kan je inderdaad geen toetsen meer bedienen. Er is wel een mogelijkheid om toch in te grijpen door op de 'force' knop te duwen.

klopt.

er is een scpi commando om het frontpanel te vergrendeln. Voor gpib devices is dat niet nodig omdat je daar een hardware command voor hebt.

Kan de Agilent software van zichzelf I2C ontcijferen? Want als die software verders als 2 druppels water is, dan kunnen we misschien wat met de drivers of DLL's hacken, zodat we de Agilent applicatie kunnen gebruiken.

D'r zal best wel agilent-software zijn die dat kan, maar deze zal waarschijnlijk alleen goed werken met een scope die ook geschikt is om I2C te analyzen.

De logic analyzer triggermogelijkheden van de rigol zijn naar wat ik er over heb kunnen lezen minimaal. Voor I2C en andere serieele protocollen zou het handig zijn op voorbijkomend serieel adres/data te kunnen triggeren. D'r zijn natuurlijk wel truken om dat toch voorelkaar te krijgen (via stukje extra hardware de scope triggeren).
Maar dat is dan zeker niet compatible met agilent.

Verder is het misschien handiger om voor nieuwe onderwerpen een nieuw topic te openen, dan houden we dit topic schoon voor USB/communicatie met de scope.

Misschien een topic-change voor dit topic dan, als deze alleen over USB/communicatie moet gaan?

Volgensmij zit de I2C software van de agilent scopes (6000 serie) in de scope zelf. Als je de optie er bij koopt word deze 'geactiveerd'. De PC software doet volgensmij niks qua na bewerking van de signalen. Alle bewerkingen zitten in de scope software.

't moet niet, maar het lijkt me handiger, ook voor later dan hoef je niet z'n heel topic door te spitten om iets terug te vinden.

Het is misschien handig om een algemeen praat gebied te hebben, wat waarschijnlijk de bedoeling was van dit topic 'how to use'

Maar nu het vooral over usb/comunicatie gaat is het handig het daar bij te laten, lijkt mij.
Nemen we voorlopig die van de [ia] als praattopic, en als er goed idee opborreld, starten we een nieuw topic bijv:
Rigol: I2C analyzer...

ha ha , staks krijgen we nog een eigen RIGOL sectie :)

sectie? :) een naams wijziging: Rigol Online :)

Whaaaa, ha ha, die is goed ;) RO

* Sprite_tm doet ook maar es een post...

Ik heb de info die hier in het topic staat maar eens gebruikt om een progje voor Linux (gebruikmakend van libusb) te maken die SCPI-commando's naar de scoop kan sturen. Het stelt niet zo heel veel voor, maar omdat het potentieel mensen werk kan besparen post ik 'm toch maar even. Down 'm hier:
http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/rigolv0.1.tgz

Volgende punt: LA uitlezen en de data ervan interpreteren :)

Op 27 juni 2007 22:55:16 schreef madwizard:

De functies doen niet heel veel, ze roepen uiteindelijk allemaal ReadFile, WriteFile of DeviceIOControl aan op de driver, dat zijn ook zo'n beetje de drie standaard manieren om een driver te sturen.

Heb je hier source van?

Op 6 juli 2007 13:24:52 schreef Sprite_tm:
* Sprite_tm doet ook maar es een post...

[off-topic]is dit DE jeroen van de Elektuur workshops?[/off-topic]

Op 6 juli 2007 17:42:23 schreef williewortel:
[...]

Heb je hier source van?

Laat maar, probleem gevonden. Ook ik heb nu een klein
stukje werkende code. Alleen nog een manier vinden om
de exe te delen. Idee is om er een DLL van te maken
zodat iedereen in z'n eigen programmeer omgeving het
kan gebruiken , dus ook voor de VB liefhebbers.
Hoewel de oorspronkelijke DLL ook bruikbaar is.

@K-ray, heb de exe naar jouw gemaild, misschien dat jij
het kan hosten...

@Sprite_tm, is jou stukje code handig als template.
Heb al iets geprobeerd met libusb, maar krijg errors

K-Ray: Heej, fans :)

williewortel: Wat bedoel je, als template? Als je bedoelt dat je je eigen code erin kan knallen; dat moet kunnen, alles is netjes in eigen functies geschopt; je kan zo SCPI-commando's aanroepen zonder je over de USB-communicatie druk te maken.

Op 6 juli 2007 19:18:09 schreef Sprite_tm:

williewortel: Wat bedoel je, als template? Als je bedoelt dat je je eigen code erin kan knallen; dat moet kunnen, alles is netjes in eigen functies geschopt; je kan zo SCPI-commando's aanroepen zonder je over de USB-communicatie druk te maken.

Ben nog onbekend met usb programmeren onder linux.
Had een simpel progje gemaakt, maar krijg bij het compilen
diverse undefined reference's (usb_init,usb_find_busses,usb_find_devices....).
Met google zag ik wel dat het aan de versie van libusb kon
liggen, heb 0.1.12 vanaf source.

iemand al data opgeslagen op een usb stick?
het wil mij maar niet lukken, lijkt wel of de scope hem niet "ziet".
(al verschillende sticks geprobeerd)

Nee, wil bij mij ook niet lukken. De scope ziet de stick wel. De optie 'external' storage wordt vrijgegeven. Maar als je iets probeert krijg je een: File utility fail melding. Geprobeerd met een 2 Gb stick. Moet nog ergens een 256 Mb stick hebben, maar die ben ik even kwijt.

Ik heb ondertussen ook de scope binnen dus ik kan ook wat experimenteren. Linux interesseert mijzelf niet maar ik wil in ieder geval een .NET library maken om de scope aan te sturen zodat de Windows mensen er ook zelf kunnen programmeren (mits ze een .NET taal gebruiken dan :).

Op 6 juli 2007 20:15:19 schreef Jouke:
iemand al data opgeslagen op een usb stick?
het wil mij maar niet lukken, lijkt wel of de scope hem niet "ziet".

Met oude merkloze 64MB stick: niet herkend.
Met nieuwe Intuix 512MB stick: wel herkend en bestandjes opgezet.
Terwijl Ultrascope slechts 600 samples benut en download per meting, slaat de scoop op extern storage 2048 samples op.
Update op m'n site.

@Williewortel: nog nix ontvangen.

.Net en Windows interesseert mij dan weer geen bal, ik wil in de eerste instantie zo veel mogelijk controle over die scoop via het USB-kabeltje krijgen ;) Mooie proggies code ik er later wel vrolijk tegenaan.

De SCPI-commando's die het kreng vreet zijn trouwens nergens te vinden :/ Ik heb al wel gekeken naar de Agilent-evenbeelden, maar het lijkt erop dat die lui de halve SCPI-interface herschreven hebben :| Ik heb net maar readline in mijn proggie gezet zodat ik gewoon met de hand SCPI-commando's kan tikken; verder heb ik alle SCPI-strings uit ultrascope.exe gesleept. Es kijken welke commando-combo's werken; ik zal ze wel hier documenteren.

Edit: Damn, het zijn er best veel :/ Geen zin om dat nu af te maken. Wel een grappige:

:INFO:ULTRASCOPE [ON|OFF]
De scoop doet niets met die setting, maar volgens mij was dit de copy-protection toen Ultrascope nog niet gratis was ;)

[Bericht gewijzigd door Sprite_tm op (16%)]

@K-Ray wat moet ik me voorstellen bij "niet herkend", menu tekst blijft grijs?

bij mij blijft external gewoon grijs, net als disk manage.
import/export onder REF blijft ook grijs.

Op 6 juli 2007 21:03:57 schreef Jouke:@K-Ray wat moet ik me voorstellen bij "niet herkend", menu tekst blijft grijs?

Yep. Je kan External gewoon niet kiezen.
Ik heb echter niet meer sticks om te proberen.
...
Valt me net te binnen: ik heb nog een goedkoop mp3-spelertje, wacht ff.

EDIT:
Verrek, het werkt!

Je kan meteen bij het aanzetten van je scoop zien of je stick werkt. Linksboven in het scherm naast RIGOL AUTO verschijnt dan een usb-stick icoontje.

EDIT2:
Het enige verschil dat ik momenteel heb kunnen uitmaken, is dat de werkende exemplaren beiden USB 2.0 blijken te zijn.

[Bericht gewijzigd door K-Ray op (11%)]

* Jouke is druk aan het testen

Iemand al een idee hoe het complete geheugen via SCPI naar binnen te halen valt? Ultrascope lijkt het niet te kunnen, of mis ik iets?