Buizenpraat Deel 3.

Dit topic is gesloten

Helaas, geen dure AVO's of Funke W-17, dus de echte audiogelovigen kunnen alles wat ik meet gewoon terzijde schuiven.

Met het stapeltje voedingen uit het mooiste meetapparatuur-topic kan ik dit soort plaatjes maken:

http://farm6.static.flickr.com/5121/5270773077_bee2733c44.jpg

Spanning (0..300) tegen stroom (0..10mA) voor een ECC81; spanning wordt remote ingesteld (die voedingen hebben een analoog interface, rs232 of gpib is een optie, maar dat wordt toch al snel begrotelijk.) met een simpel atmega-bordje met een paar aardige dacjes). Spanning en stroom wordt uitgelezen met een paar 5.5-digit voltmeters.

Met dat atmega-bordje heb ik in hindsight wel nog een beetje zitten brassen; in eerste instantie wilde ik dat in die voeding inbouwen, maar ik merk bij het opbouwen dat ik daar *eigenlijk* de ruimte net niet voor heb; de kasten zijn 1U hoog.

Gooi die diode-metingen binnenkort wel op een website, samen met nog meer spul ;)

[Bericht gewijzigd door alex278 op zaterdag 8 januari 2011 01:15:19 (24%)

Hugo Welther

Moderator

Op 8 januari 2011 01:07:44 schreef alex278:
Helaas, geen dure AVO's of Funke W-17, dus de echte audiogelovigen kunnen alles wat ik meet gewoon terzijde schuiven.
...

Dat doe ik nog maar even niet.........

Meten is weten, als je weet wat je meet. Ik ken er genoeg met een AVO die een buisje testen zonder te weten wat ze nu meten. Audiofiel x heeft zo'n ding dus moet piet of klaas er ook één voor tig (999,99) euro's.
Maar is al een topic opzich.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 8 januari 2011 01:15:14 schreef Hugo Welther:
Meten is weten, als je weet wat je meet. Ik ken er genoeg met een AVO die een buisje testen zonder te weten wat ze nu meten.

Dat ook, maar je hebt ook zoveel verschillende buizentesters dat je je maar moet afvragen wat '90%' of '1450 waar 1500 nieuw is' nu echt betekent.

Maar zo'n opstelling biedt ook mogelijkheden om 'n buis ergens op een karakteristiek in te stellen en dan te kijken hoeveel (en welk type) vervorming je hebt. Of kijken wat heaterspanning (iets meer/minder) doet qua karakteristieken. Ideeen zat, alleen de tijd...

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten