Hallo. Mijn vraag is, hoe kan ik mijn nieuwe aankoop van Fluke 75 simpel testen op goede werking?
Zoals eerder in het forum , heb ik gesproken over het ontbreken van een gedeelte van de meest linkse 8 van het display. Dit verstoort overigens niet het goede aflezen.
Dit gebeurt als ik de wisselspanningstand inschakel .
Het hele display wordt weergegeven.Dan na een bescheiden piep
komt de .000 VAC. Echter zeer onrustig ,soms gaat het weer naar .140. Met de leads tegen elkaar gaat het weer naar .000
Heeft dit alles te maken met calibratie, of is de meter shit?
VDC doet het veel meer rustig aan, maar de 300 mV blijft niet rustig op 00.0 staan, maar gaat afentoe op 00.2 en 00.2
Ohm gaat op O.L diode ook
Stroomstand AC op 00.1. DC netjes op 0.00.
Fuses 10 A geeft oo.2 en 300 mA 06.3 Ohm (met rode lead verbonden) Verder is het een zeer degelijke meter en ik ben er blij mee.

Je wilt dus weten hoe je kunt ontdekken of die meter te vertrouwen is?

Vergelijk wat gemeten waardes met die van een andere meter. Zijn ze hetzelfde, dan is de kans groot dat ze juist zijn :P

Door de hoge ingangsimpedantie pikt de meter in AC-stand dermate veel 50Hz stoorsignalen op dat de uitlezing met open klemmen onrustig wordt.

Het beste om te controleren of je meter in nog orde is, is de meetwaarden te vergelijken met een andere goede meter.

Dank voor jullie advies.
Ik heb nu ook de meter open gemaakt en een nieuwe batt.erin gedaan. De polen waren geoxideerd, dus schoongemaakt met een wattestokje,licht gedrenkt in WD40. Ook de kontakten van de draaischakelaar waren sterk vervuild. Enfin. De meter is nu aanmerkelijk rustiger in zijn aanwijzing!