Ik wilde graag een testtooltje maken om de afstelling van een niet-electronisch geregelde ontsteking in een automotor makkelijk te maken.
Hiertoe wil ik graag de puls op een bougiekabel afnemen, met behulp van een (hoe heette dat ook alweer, Reed-relais/inductieopnemer?) schakelaar, maar ik weet even niet welke ik moet gebruiken.
Ik heb een schema voor een schakeling met een high-performance witte LED, die op 12 volt aangesloten wordt, die precies op het moment dat de bougie prik krijgt flitst. Hiermee kan dan precies het ontstekingsmoment worden afgelezen en zonodig worden bijgesteld.
Iemand een iedee welke schakelaar ik het beste hiertoe kan gebruiken?
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Met een hall sensor zou dit volgens mij ook moeten kunnen.
Een reed relasi reageerd volgens mij op een magnetisch veld en zou dus ook moeten werken mits deze gevoelig genoeg is.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Geen schakelaar, die zijn hopeloos te laat. Het meest handige is de puls 'capacitief' afnemen van de bougie -of - bobijn - kabel, en deze puls te versterken.
Thanks voor de antwoorden so far.
Een hall sensor zou kunnen, maar die zijn wat prijzig, niet? Ik was slechts op zoek naar een low-budget oplossing.
En een schakelaar is wat langzaam, klopt, ik had ook misschien moetene schijven dat ik op zoek ben naar een electronische schakelaar.
Voor 45 euri heb je een apparaat (lomp groot en zonder uitdaging om het te maken) wat precies doet wat ik wil, maar ja, ik maak het liever zelf, veel leuker....
Het beste pak je het -1 signaal van de bobine.(= draad van de "contact puntjes")
wat voor een apparaat is het ? auto?
geef eens merk, type en bouwjaar.
quick en dirty:
+/- 7 windingen om de bougie cq bobine kabel is al voldoende om iets aan te sturen.
windingen maken met soepel draad , strak naast elkaar leggen en even afplakken met tape.
De bedoeling is het verkrijgen van de puls van de 1ste cilinder en alleen de eerste cilinder. De bobine geeft 4 pulsen per omwenteling, daar heb ik wellicht iets aan, maar ik denk het niet.
Overigens maakt het type niet uit, bij elke niet electronische geregelde ontsteking (die afgesteld kan worden) is het een handig hulpmiddel.
Maar for the record: Het gaat om een 740 uit 1989, inderdaad met Hall-sensor.
Ohja, die windingen is leuk, maar het moet nog simpeler. Windingen draad eromheen en dan zelf (als gebruiker van de tester) ergens aansluiten, neuh. het moet toch makkelijker kunnen.........
[Bericht gewijzigd door Baseman op (19%)]
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Neem een wasknijper en lijm daar een metalen plaatje in (waar je een draadje aan bevestigd had). Zo heb je alvast je capacitieve opnemer.
ik heb een paar dage geleden nog een systeem om het toerental van een kart te meten open gedaan.
hierbij wordt een draad rond de bougiekabel gedraait. de andere kant van de draad word gewoon tegen de behuizing van de meter 'geplakt'. In de meter zit een klein plaatje waarop spanning wordt opgewekt telkens er stroom gaat door de bougiekabel. Om de opgewekte spanning om te zette naar een bruikbare spanning is er een systheem gemaakt met diode's.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Neonlampjes kunnen ook goed werken als indicator.
Gewoon capacitief koppelen op de bougiekabel met een strookje aluminiumfolie en een wasknijper, andere kant neonlampje aan massa (chassis).
Je wou het toch simpel en goedkoop?
Ik heb er vroeger heel wat bromfietsen mee afgesteld.
Gr.
Mac.
Op 8 juli 2007 21:07:01 schreef jongensenwetenschap:
Neem een wasknijper en lijm daar een metalen plaatje in (waar je een draadje aan bevestigd had). Zo heb je alvast je capacitieve opnemer.
Is het echt zo simpel?
En dat ene draadje hang ik dan aan een transistortje?
Zodat ie bij elke puls schakelt?
Trouwens, zou die puls (van de wasknijper) niet genoeg zijn om de LED te laten oplichten?
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
bijna zo simpel.
Op het moment dat de de vonk er is , kan er een hevige spanningsimpuls doorgegeven worden afhankelijk van de kracht van de vonk. Je moet dus de puls wel versterken met een transistor (vrij eenvoudig) anderzijds die transistor ook beschermen, anders legt hij binnen de korste keren het loodje.
dit beschermen doe je door het signaal van de opnemer te limiteren met twee diodes, zodanig dat de puls nooit hoger of lager wordt dan de spanningen waarbinnen de transistor gevoed wordt.
Je kan er niet direkt de led mee voeden, de puls is te kort van duur.
Op 8 juli 2007 21:41:11 schreef jongensenwetenschap:
dit beschermen doe je door het signaal van de opnemer te limiteren met twee diodes, zodanig dat de puls nooit hoger of lager wordt dan de spanningen waarbinnen de transistor gevoed wordt.
Ik had een schema, maar volledigheidshalve moet ik zeggen, dat ik het niet zelf getekend heb, maar samengesteld uit een paar losse.
Mag ik je een verzoek doen?
Is het heel veel moeite een schema te tekenen? Ik neem aan dat je daar een programmatje voor hebt of zo? Ik ben zelf niet zo heel erg thuis in zelf-ontwerpen. Excuus daarvoor.
Enne, een LED, die heeft toch aan een hele korte puls genoeg?
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Het is niet zo moeilijk, maar je zal toch enige dagen geduld moeten oefenen. De ronde van Frankrijk komt morgen aan op driehonder meter van ons huis (ik woon in Gent) en dat wil ik niet missen. misschien intussen een andere formugenoot?
anders kick je het topic woensdag maar eens omhoog. 
[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op (13%)]
Natuurlijk wil ik er zo snel mogelijk mee experimenteren, maar ik heb alle begrip voor jouw interesse in de tour.
Take your time, ik heb het niet direct nodig maar momenteel gewoon erg enthousiast en leergierig...
Ik wacht het af, alvast erg bedankt.
het moment dat de 12V afvalt is het moment dat de bougie ontsteekt, de rest is echt te verwaarlozen hoor
let wel op: Dat is NIET het moment waarop de brandstof ontbrand en ik denk dat je daarmee in de war bent...
het tijdstip van vonken en van ontbranden zijn 2 verschillende: denk maar eens aan films waarbij ze benzine aansteken: het duurt even voor het ontbrand (meestal loopt het ok, datr doet het nu ook feitelijk...)
Als je dit zeker wilt weten: neem een digitale scope met triger en hold funcite, neem je capacitieve clip en zet die op de bougiekabel en de andete op de primaire kant van de bobine.
dat looptijdverschil is MINIMAAL
Het moment waarop de brandstof ontbrand, is niet boeiend, volgens mij.
Het gaat mij echt om het moment dat de bougie een vonk geeft, wat inderdaad niet hetzelfde is als ontbrandingstijdstip, want dat is net een fractie later, klopt.
Die genoemde scope, dat is de tool van 45 euri bij de automaterialenhandel. Ik zocht juist de uitdaging het makkelijker zelf te maken, alhoewel, met al jullie goeie bijdragen is "zelf" er niet meer bij.....
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Op 8 juli 2007 22:25:16 schreef High met Henk:
het moment dat de 12V afvalt is het moment dat de bougie ontsteekt, de rest is echt te verwaarlozen hoorlet wel op: Dat is NIET het moment waarop de brandstof ontbrand en ik denk dat je daarmee in de war bent...
het tijdstip van vonken en van ontbranden zijn 2 verschillende: denk maar eens aan films waarbij ze benzine aansteken: het duurt even voor het ontbrand (meestal loopt het ok, datr doet het nu ook feitelijk...)
Als je dit zeker wilt weten: neem een digitale scope met triger en hold funcite, neem je capacitieve clip en zet die op de bougiekabel en de andete op de primaire kant van de bobine.
dat looptijdverschil is MINIMAAL
die brave man wil gewoon een moderne versie van de stroboscooplamp... voor de markeerpunten op het vliegwiel. Of de brandstof nu later ontvlamt of niet, daar hebben die markeerpunten toch geen last van? ttz daar is door de fabrikant rekening mee gehouden door de vooronsteking en daarom juist zijn er de markeerpunten, die voor het bdp vallen
Dan maakt het nog steeds weinig uit of hij het laagspanningsdeel pakt of het hoogspanningsdeel.
de methode met de wasknijper werkt trouwens prima: 2 plaatjes erop en klaar. Er moest volgens mij alleen ergens een klein condensatortje bij ofzow.... maar weet niet zeker meer. Mijn gehuegen zegt over de platen, mijn gevoel en kenis zegt: ik zou niet weten waarom zo 1.2.3, want je wilt daar juist geen capaciteit....
Maar idd, voor de markeerpunten maakt het niet uit: die zijn erop voorbereid. Maar ik snap dat het gedoe met de hoogspanningspuls nl niet.....
Ik zal komend weekend eens kijken of ik een mooi plaatje kan maken van mijn auto als hij loopt (ga na 12 maanden sleutelen starten......) En dan kan ik zowel het hoogspannings als het laagspanningsdeel in kaart brengen en het looptijdverschil meten.
Zal het hier posten.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (55%)]
joopv
Golden Member
Op 8 juli 2007 20:17:32 schreef Baseman:
Een hall sensor zou kunnen, maar die zijn wat prijzig, niet? Ik was slechts op zoek naar een low-budget oplossing.Voor 45 euri heb je een apparaat (lomp groot en zonder uitdaging om het te maken) wat precies doet wat ik wil, maar ja, ik maak het liever zelf, veel leuker....
Misschien moet je eerst bepalen wat je belangrijker vind:
1 - de leukigheid van het zelf gemaakte ding
2 - de kosten en bruikbaarheid / handzaamheid van een gekocht apparaat.
Heathkit had daar vroeger twee bouwkitjes voor. Om je een idee te geven de pickup vanaf de bougiekabel te doen: