Hallo , Ik ben opzoek naar een grid-dip meter , maar heb nog 2 vraagjes daar over , Is er een bepaalt type dat geschikt is ( ik werk vooral tussen de 50 en 200 mhz ) en hoe reageert zon meter op harmonischen. als een spoel met condensator bvb op 50 mhz staat , wat geeft de meter op 100 mhz dan aan??
Ben nieuwschierig naar jullie ervaring en tips.
Alvast bedankt , Chris

op de harmonische(n) geeft die meestal geen dip (of veel, veel kleiner), aangezien de trillingen goed snusoïdaal zijn.

Een dipper dipt alleen op de resonantie frequentie van de kring die je dipt, niet op een harmonische!

okee , iemand een surgestie voor merk / type ???
dan kan ik even opzoek gaan op internet.

( mischien iemand die er nog 1 over heeft )
alvast bedankt voor de reactie's

Als ze nog te koop zijn: Leader

MFJ verkoopt volgens mij ook dippers.
Allemaal erg duur! Zelfbouw loont hier zeer zeker. IJken kan je doen met een frequentiemeter.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (67%)]

Goed kijken op de verkoopsites, op 2ehands.zendamateur.nl heb ik er 2 jaar geleden 2 gekocht in 1,5 maand. Op 1 spoeltje na (wel een eigenbouw vervanger) beide helemaal compleet en 100% werkend. Een is zeer licht gebruikt (de doos is wat kapot e.d. en was beetje stoffig de ander lijkt nooit gebruikt.

De 1e en beste heeft me € 40,- gekost. 3 weken later liep ik tegen een van € 30,- aan. Beide waren inclusief verzending en in mij ogen koopjes.

Ik heb sinds kort ook een MFJ 259B liggen welke ook als dipmeter te gebruiken is in combinatie met MFJ 66. dit is echter wel erg prijzig als je hem alleen hiervoor gebruikt

okee , iedereen bedankt , heb intussen 1 weten te kopen .
Ik kan niet wachten tot hij donderdag over de post komt.
wat mij betreft mag deze discussie gesloten worden.
nogmaals bedankt...

Heathkit, Leader, philips. Vooral de eerste is massaal verkocht in zelfbouwkit en kom je af en toe tegen op Ebay en andere. Ondanks de simpele electrische opbouw van een Dip-meter(schema's genoeg) is de mechaniek iets anders om tot een bruikbaar resultaat te komen.

Zoow Chris is een snelle jongen,
Hij weet alles al!
succes dan maar!

Rob007.

dank je Rob ,
ik zeg niet dat ik alles weet , maar lang leve internet.
ik wil niet het domme blondje uit hangen dat onozele vragen vragen gaat stellen ( dit is een grapje )
ik krijg mijn meter hoop ik morgen , als ik daar na nog vragen heb , zie je me wel weer verschijnen op dit geweldige medium .
groeten uit het hoge noorden ,
chris

wat heb je gekocht. Ik heb een heathkit en leer er steeds beter mee omgaan. Erg handige dingen. Voor echt secuur werk gebruik ik er een frequentie teller bij (ontvanger gaat ook). Hij geeft bv op 3,5MHz perfect aan maar op 14 zit hij er een paar honderd naast. Maar een heathkit gaat maar tot iets van 200MHz

Fred

Ik heb een Philips GM3121 gekocht
Een counter heb ik al en in comby met mijn spectrum-anyliser moet ik toch wel wat hf projectjes kunnen produceren.

gr chris

Ik heb 4 exemplaren: TE13 (buis), Heathkit GD10 (buis), Grundig 701 (buis) en TECH TE15 (transistor). Uit het aantal blijkt dat er naar iets goeds gezocht werd en wordt. De beste bleek tevens de oudste te zijn n.l. GD10. Waarom? Weinig of geen valse dips en bij resonantie de scherpste en duidelijkste dip van allemaal. Ook de stabiliteit was na een opwarmingstijd behoorlijk goed.
Ben ik nu tevreden? Nee, voor alle griddippers geldt: Controleer de frequentie met een ontvanger of een frequentieteller want de mechanische (ronde)schaal is zelden nauwkeurig.
Kortom let bij een koop op valse dippen en een scherpe en duidelijke dip bij resonantie.

Een griddipper is eigenlijk een meetzender met als antenne een magnetische loop (spoel). De uitwendige spoel maakt deel uit van een oscillatorcircuit met frequentieschaal en een meter als signaalindicator. Als een dipper in de buurt van het te meten object (een afgestemde kring) gebracht wordt, neemt de laatste een gedeelte van de uitgestraalde energie op dat is te zien als lagere uitslag (dip) op de meter. Hoe sterker de koppeling wordt hoe sterker de dip maar ook hoe onnauwkeuriger de aangewezen frequentie. Bij het vinden van een dip de afstand vergroten en opnieuw een dip zoeken en zo een paar keer door gaan. Verstandig is het om zonder het object erbij, te controleren of het instrument in het te meten gebied geen valse dippen heeft.

@Chris ja het kwam misschien wat agressief over
(ook weer niet de bedoeling!) fout van mij!
Er zijn altijd wel mensen die meer kunnen en willen vertellen!
Kijk nog maar hoeveel er onder jou post staat,
terwijl je gezegd had stoppen maar.
En juist als je het over zo’n leuk apparaat hebt als een dipmeter.
ik weet zeker er is nog meer te vertellen over dat ding!
En wat is nu dom!?
Wat ga je bouwen Chris? Als ik vragen mag?

Ik heb deze:
http://tips-en-trucs.verdijk.info/gereedschap/dipmeter.jpg
en ongeveer deze:
http://www.ea4nh.com/articulos/dipmeter/fig08.htm
hier nog meer dipspul:
http://www.noding.com/la8ak/m11.htm
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Dipmeter/Dipmeter.htm
http://www.lw3ewz.com.ar/modules.php?name=News&file=article&si…
http://www.ea4nh.com/articulos/dipmeter/dipmeter.htm

misschien wat voor PA0FRI
http://www.pa1g.nl/techniek/dipmeter_teller.htm

Vr Gr Rob007.

Dag rob007, bedankt voor de tip, maar daar was ik omstreeks 1972 ook al op gekomen, hi!

Op 12 juli 2007 13:40:38 schreef PA0FRI:
Ik heb 4 exemplaren: TE13 (buis), Heathkit GD10 (buis), Grundig 701 (buis) en TECH TE15 (transistor). Uit het aantal blijkt dat er naar iets goeds gezocht werd en wordt.

......

Voor mezelf was de nauwkeurigheid niet zo'n probleem, wel dat de dipper een redelijke output had.
Na een tijdje geraak je goed vertrouwd met uw toestel zodat dat geen probleem kan zijn.
Daarom werd er overgegaan op zelfbouw. Een ontwerp van CO-er Frithjof S.
Daarmee kon ik ook impedanties meten en wordt nog altijd het meeste gebruikt.

hay Rob , had je een mailtje gestuurd.....
nog niets retour gehad..
was ff nieuweschierig of hij was aan gekomen..
verder kan ik melden dat ik erg blij ben met mn philips dipper..
Het is precies wat ik zocht..
ik begin nu met alle respect te begrijpen , waarom iedereen zo hamert op meet aperatuur
en snap niet dat er nog zenders op de markt komen , zonder ooit gemeten te zijn..
ik begin een beedje te balen , van mensen die heel trots hun enkel osq ,met eindtrapje in de lucht brengen..
Ik weet het , zow ben ik ook begonnen ,maar bedenk goed wat het allemaal met zig mee brengt.
met iets wat liefde voor het vak , laat je je spullen meten.
das een gratis tip
maar als nog bedankt..
groeten uit het noorden , chris

@Chris je hebt post!

Ik had er weer een zoowtju van gemaakt!
Sorry!

Lees het mailtje even als je wilt?

Rob007.

Op 12 juli 2007 13:40:38 schreef PA0FRI:
Ben ik nu tevreden? Nee, voor alle griddippers geldt: Controleer de frequentie met een ontvanger of een frequentieteller want de mechanische (ronde)schaal is zelden nauwkeurig.
Kortom let bij een koop op valse dippen en een scherpe en duidelijke dip bij resonantie.

He, he, eindelijk iemand die er ook zo over denkt. Ik was al bang dat het aan mij lag.
Ondanks alle haleluja verhalen over dipmeters, houd in de gaten dat die dingen ook hun beperkingen hebben die je (en dan met name ondergetekende) soms behoorlijk kunnen frustreren.

Grid-dippers dateren dan ook uit de préhistorie, toen er nog geen frekwentietellers, netwerkanaysers en scopen waren. Men was over het algemmen al heel blij met 'ongeveer' XX,x Mhz...

@ rob , gelezen hoor.
te gek dat je ff reageerde
en tja het mag dan wel een prehistorich apparaat zijn , ik heb er in elk geval weer een hulpje bij die me helpt om mooie dingen te maken
maar alle reacties zijn welkom hoor..
gr chris

Op 18 juli 2007 14:09:25 schreef jongensenwetenschap:
Grid-dippers dateren dan ook uit de préhistorie, toen er nog geen frekwentietellers, netwerkanaysers en scopen waren. Men was over het algemmen al heel blij met 'ongeveer' XX,x Mhz...

maar nog steeds handig om een kring te bepalen!

Op 18 juli 2007 19:26:36 schreef Henry S.:
[...]

Of om nauwkeurige spoeltjes te maken. Natuurlijk wel met een precies bekende condensator en een digitale freq-uitlezing !

Gaat bij mij zo: Spoel Empirisch (met de dikke duim) bepalen, in een kring drukken, dippen en eventueel veranderen.

Op 18 juli 2007 19:26:36 schreef Henry S.:
[...]

mijn reactie was aldusdanig ook helemaal niet negatief bedoeld, hé. (Ik heb er zelf enkele die ik koester :-)) Louter bedoeld tegen de opmerking dat ze niet zo nauwkeurig zijn. ze dateren uit een tijdperk dat er niks anders was, toen was men blij . Uiteraard hebben ze niet de accuratesse van een frekwentieteller.Maar welk naaldinstrument kan zich verdedigen tegen digitaal tellend spul(behalve de UNIGOR 6E)? geen enkel, behalve als het op levensduur aankomt. Dat we nog lang mogen leven!