Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

hey heeft hier iemand een programmaatje voor het decoderen van morse signalen??

Gerwin

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

je hersens?

[modbreak]

op dit soort domme opmerkingen zitten we NIET te wachten.

Gedraag je AUB.
[/modbreak]

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op dinsdag 10 juni 2003 21:49:31 ]

ze zijn er wel, cwtrx geloof ik heeft een morse decoder via de seriele poort

Benadski

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Google is uw vriend: http://www.polar-electric.com/Morse/MRP40-EN/

Het gaat via de geluidskaart van de PC!

Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ik had ook gegoogled maar ik zag alleen veel van die cwget
en dat snap ik nie zo goed
uitgeprobeert met echte morse op de kg

CWGET is een prima programma hoor. Goed afstemmen is wel een vereiste. Met wat voor ontvanger en in welke mode (AM of SSB) luister je?

Ledlover

een doodnormaal wereldontvangertje
af en toe komt er nog wel eens een morse signaaltje langs
het was wel erg verruist omdat er een omroepzender dichtbij was

Ik denk dat de kans op succes niet zo groot is met zo'n ontvangertje. Hier werkt het in ieder geval niet met een Sony ICF-SW30. Met mijn andere (amateur) kortegolf ontvangers gaat het prima.

steve c

When all else fails, there is always my big hammer...

Ik heb heel wat ervaring met CWget. Het probleem is dat de signalen zeer correct moeten zijn. Ik werk met een Yaesu FRG 100 AM/FM/USB/LSB/CW ontvanger. De meeste morsesignalen van marine of commerciële scheepvaart zijn in gecodeerde vorm. De cwget zal ze wel ontcijferen, maar je snapt er niks van.
Veel beter is afstemmen op de frequenties van zendamateurs waar je in helder engels (weliswaar vermengd met de Q-code van de radioamateur) genoeg verstaanbare gesprekken kunt decoderen.
Vereiste is wel een goede draadantenne, een ontvanger met CW of USB positie en veel geduld. Storing kan de hele handel beïnvloeden.
Enkele interessante frequenties: 7000-7150 Khz, 14000-14200 Khz, 21000-21200 Khz, 28500-29900 Khz. Dit zijn amateurs vanover gans de wereld. CWget werkt heel goed, beter dan al de andere en je kunt hem automatisch naar de topsignalen laten scannen.

Ledlover

wat mogen die topsignalen zijn??

Nightwalker

Honourable Member

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik heb een progje voor op de pc (werkt al op een XT). Er zitten 2 schema's bij, 1 voor de ontvanger en een voor de zender. Je sluit een gewoner radio aan op de ontvanger. Met de ingebouwde spectrumanalyser kun je het frequentie berijk bepalen. Ik heb zelf alleen de ontvanger een keer gemaakt en op een korte golf radio aangesloten. Daar ontvang je nog wel eens morsecode zenders mee. Het progje heet Hamcomm.

steve c

Die topsignalen beste collega zijn de pieken van de op het spectogram getoonde morsesignaal. Als je het programma laat decoderen op de complete signalenbundel, decodeert of probeert hij ook storingen (QRM of QRN) en harmonischen van andere stations te ontcijferen en dan krijg je maar wat zinloze tekst.
Op de pieken van de signalen heb je echt de pieptoon van de morse en decodeert hij dit nagenoeg perfect. Vervelend is wel als er meerdere stations op éénzelfde frequentie zitten, want dan weet het programma niet wie wie is en krijg je opnieuw wartaal.
Er zijn ook programmatjes om RTTY (telex) te decoderen, maar dat loopt bij mij ook nog steeds fout omdat de pc te veel storing aanmaakt in zijn kast.

ik gebruik mmtty en die voldoet goed.

steve c

mmtty ?
nooit van gehoord. Waar heb je dat vandaan ?
En vertel 's, wat heb je zoal gedecodeerd ? Kun je een paar frequenties geven waar je resultaten hebt geboekt ?
Ik heb vooral last met die spooksignalen. Zelfs als ik de stekker uit trek van mijn ontvanger blijft de pc lekker decoderen in de zin van:
é"prç!uéphfize^àçp^qsdfmkjkqsdlkjf qsdlkjh"réçué"ç!réàrç

enzoverder... dus blijkbaar klopt iets niet hé. Ik kan natuurlijk ook de verkeerde baud rate hebben of zo, maar soms geef ik het op...

moet je even zoeken met google, ze hebben ook een programmatje mmsstv. ik heb er meerdere world link rtty bulletins mee gedecodeerd, allemaal zoonder fouten, nu dat dat wel erg goed binnen, ik in leeuwarden, uitzing in ureterp.