Ik heb hier een diode waar helemaal niks op staat... Lastig dus.. Dan maar even door meten.. Nou meet ik dus 0,651V, dus ik ga naar de diode tabel van deze site en daar zie ik niks in de vorm van mili volts of zo..
En voor nog meer duidelijk heid, ik meet bij een 1N4148 0,528V. Maar het zal wel aan mij liggen dat ik er niks van snap.

Ook heb ik op het printje nog een condensator zitten met de volgende tekst: 2A222k nou weet ik zo niet precies wat nou de waarde is.. Is dat dan 22nF?

Alvast bedankt :) Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen..

Die diode, tja, wat wil je er van weten? Type? Gaat heel lastig worden. Maximale stroom? Beetje gokken aan de hand van de behuizing. Maximale spanning? Ik zou zeggen niet teveel op zetten. ;)
Meestal is dat soort onderdelen voer voor de uitzoekbak waar ze nooit meer uit verdwijnen..

222 staat voor 2.2nF 22·102 = 2200pF - 2.2nF

Jah ik zou graag een type nummer weten ja... Eventueel een vervangend type als het niet anders is..
De diode zit in iedergeval in een soort gelijke behuizing als de 1N4148 maar heeft een groter Kathode streepje..
Maar ik zou ook graag weten wat nou eigenlijk die getallen betekenen die ik meet..

[Bericht gewijzigd door Nieko op (16%)]

Aan de waarde te zien is dat de doorlaatspanning, deze is afhankelijk van de meetstroom,temperatuur, dotering en nog zo wat dus daar kun je niets uit afleiden.

De diode kan van alles zijn, bv een zener.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]

Op 30 juli 2007 13:55:16 schreef klein is fijn:
Die diode, tja, wat wil je er van weten? Type? Gaat heel lastig worden. Maximale stroom? Beetje gokken aan de hand van de behuizing. Maximale spanning? Ik zou zeggen niet teveel op zetten. ;)

Opdraaien totdat er rook verschijnt en dan een slagje terug :P

@Nieko: 1N4148=100mA dus ga daar eerst van uit, maar het kan ook een zener zijn.

Ondefineerbare kleinsignaaldiodes gaan hier meteen in het ronde archief, een nieuwe kost 0,niks.

Wel, dergelijke kleine diodes hebben een kleurencode die niet dezelfde is als bij weerstanden.
Dus aan de hand van de ringen en de kleur van het lichaam kun je bepalen welke diode je hebt.
Beschrijf eens zorgvuldig hoe de diode eruitziet, en welke kleuren hij heeft. mss kunnen we er toch iets mee.
Maar Henry heeft gelijk, tenzij je er een heleboel van hebt loont het de moeite niet.

Zonder doet de schakeling het ook.. Ik was even een schakelingetje aan het overtekenen.. Maar ik vind het een beetje een vreemd ding..
Het is van een simpel meldertje dat aangeeft als je de auto deur open doet dat dan het licht aan staat..
Hij werkte niet helemaal goed (ging uit na enkele seconde), heb een condensator verwijderd en een brugje gemaakt.. Nou werkte hij weer goed.. Maar blijkbaar is die diode ook nutteloos.. En ik verwacht nog meer zooi.. Ik snap alleen de schakeling maar half..

alstublieft, formugenoten en Nieko... de opgegeven waarde wil niks maar dan ook niks zeggen. de eerste spek-vraag (alternatief op hamvraag :-) ) Hoe heb je gemeten om op 0,651 V te komen?

Op 30 juli 2007 19:10:33 schreef grotedikken:
Wel, dergelijke kleine diodes hebben een kleurencode die niet dezelfde is als bij weerstanden.

Hoe is die dan want ik heb een 4148 en die is geel-bruin-geel-grijs... toeval?

Anders heb ik hier:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/210389
zitten liegen.... :-(

[Bericht gewijzigd door echtepino op (15%)]

Op 30 juli 2007 21:05:40 schreef jongensenwetenschap:
alstublieft, formugenoten en Nieko... de opgegeven waarde wil niks maar dan ook niks zeggen. de eerste spek-vraag (alternatief op hamvraag :-) ) Hoe heb je gemeten om op 0,651 V te komen?

zal wss wel spanning en belasting en dan over diode meten ... :P

Op 30 juli 2007 21:29:15 schreef Kevinoud:
[...]

zal wss wel spanning en belasting en dan over diode meten ... :P

duchtig overbelaste germanium en schottky dioden geven ook 0,651V. je moet dan wel snel zijn bij het meten....

Op 30 juli 2007 20:50:43 schreef Nieko:
Maar blijkbaar is die diode ook nutteloos.. En ik verwacht nog meer zooi.. Ik snap alleen de schakeling maar half..

Idd begrijp je de schakeling maar half, een toegevoegd component is nooit nutteloos!

@echtepino: Ik heb ze ook hoor, dus maak je niet ongerust, zelfde kleurcode. ;)

Henry S, zoals ik al zei,
Het printje bevat een buzzer en deze ging na enkele seconde als de print onder spanning stond al uit.. Blijkbaar hoorde dit bij de print maar ik wouw dit niet.. Nou dit weg is zal wel een deel van de onderdeelen ook nutteloos nog op de print zitten.. Maar ik durf zo niet te zeggen wat omdat ik de print niet helemaal begrijp..
Duidelijker zo?

Zo is het duidelijker... Weet je nu ook hoe belangrijk een volledige post is? ;)