Hallo, ik ben in het bezit van een Helcoscriptor EMT H16, weet iemand wat het doet? er zit een naald in die met hitte op een soort kassarol schrijft. input aansluiting is een soort 5 polige din. internet wijst verder niets uit.
ik heb hem in een kringloopwinkel gevonden, en daar wisten ze ook niet wat het was.
kan het een algemeen uitleesapparaat zijn, of hoort hij specifiek bij iets (seismograaf ofzo)
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Een thermische schrijver dus...
Rolletje thermisch papier kopen en proberen of je via een van de ingangen de naald kunt laten bewegen als je een spanning aanbrengt; of misschien een stroompje van 4-20 mA.
Het is dus een algemeen uitleesapparaat zoals je zo mooi omschrijft.
Je kunt er bijvoorbeeld een temperatuurverloop mee registreren of de pH van een oplossing. Leuk apparaatje hoor.
ik heb inmiddels ontdekt wat mijn helcoscriptor is en doet. in principe is het een oscillograaf, als ik het apparaat wil gebruiken, moet er wel een input in, hoe gaat dat in zijn werk, de machine heeft een 5 polige din aansluiting voor de input. die kun je met een schroef vastzetten.
ik weet niet hoe ik de meting in het apparaat kan krijgen. er zaten geen Probes bij o.i.d.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Probeer eens met een spanningsbron, een 9V batterij bijvoorbeeld, min aan de behuizing van de 5-polige plug en de plus via een 100k weerstand alle 5 de aansluitingen uitproberen.