Gaat dit werken

Diamon

Golden Member

Ik heb deze Digitalepotmeter gebouwd, maar vraag me af of deze wel gaat werken in deze LM317_advanced voeding.
In het schema staat namelijk dat de spanningsdeler niet de 10V mag overschrijden. En mja, op de potmeter komt de volledige uitgaande spanning te staan, dus ook meer dan 10V :'(

Is het schema van de potmeter aan te passen, of heeft iemand een andere geniaal idee.
Ja, ik wil het geheel graag digitaal regelen, ipv een normale potmeter.

Hierbij een geniaal idee: probeer eens een gewone potmeter? Of als je perse digitaal wilt gaan, een DA converter misschien: veel eenvoudiger toch?

ciao 4 now.....

D8 ik ook. Maar voorlopig ben ik nog wel ff bezig met die comparator... ;)

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op maandag 16 juni 2003 22:29:06

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Elektuur heeft in 2001 een mooie digitaal instelbare voeding gepubliceerd, deze ging tot 25 volt en 2,5 ampere meen ik. je kan me altijd mailen voor vragen (hint).

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

je hebt een mooie schakeling gebouwd,
maar ik denk wel dat hij stuk gaat als
er meer dan 10 volt op komt.
Je zou deze schakeling nog wel kunnen
gebruiken. Maar verlaag dan wel je trafospanning
met een 9volts regelaar.
En daarover dan een vermogenstrans. bv 2n2955

Leuk bedacht voor de voeding van de schakeling, maar het probleem van de (veel te) hoge spanning die over de interne weerstand in de Xicor komt te staan, is daar niet mee opgelost. Volgens de specs mag dat nl. maar max. 10V zijn, en bij toepassing in deze voeding zou dat ver overschreden worden met die max. 30V aan de uitgang van de LM317.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

waarom maak je nu een nieuwe topic aan???
http://www.circuitsonline.net/forum/view.php?id=5073
het gaat toch over de zelfde voeding, of heb ik het mis.

grt dirk

Diamon

Golden Member

Op 16 juni 2003 23:25:40 schreef Dirk:
waarom maak je nu een nieuwe topic aan???
http://www.circuitsonline.net/forum/view.php?id=5073
het gaat toch over de zelfde voeding, of heb ik het mis.

grt dirk

Mja, je hebt gedeeltelijk gelijk.
Dit topic gaat niet over de voeding, maar over een digitale potmeter. Dit is dus een ander schema en een andere print.
Dat deze print in de voeding komt, daar heb je gelijk in, maar om het geheel duidelijk te houden heb ik een nieuw topic gemaakt.
Dit gaat immers niet meer over de voeding.