hallo,
is er iemand die iets afweet van de Philips PM 6612 counter timer, ik zou hier frequenties met moeten kunnen meten(ook frequenties die bestaan uit 2 getallen). ik heb er een kleine uitleg over gekregen hoe het kan maar weet er niet meer veel van.
als iemand kan helpen
het zit zo dat ik muziekinstrumentenbouw doe en een instrument zou willen ijken, dit instrument moet op de verschillende boventonen en gestemd worden.
alvast bedankt
benleentje
Golden Member
Een counter telt in principe het aantal pulsen per seconden en geeft dan de getelde pulsen weer op het display.
intern deelt de counter telkens door bv 10. Zo word er dus de 10.000 tallen, de 1000tallen, de 100 tallen, de 10 tallen en de eenheden geteld.
De eenheden komen op het meest rechte cijfer van het display. De 10 tallen er links naast enz.
Eiken is een beetje een verkeerde woordkeus. Dit omschrijft eigenlijk een geheel gecertificeerd procces om het apparaat te contoleren, te meten, te beproeven en eventueel afteregelen.
Doe maar IJken.
Eiken doet het beter in de openhaard.
signaal op A.
Keuze schakelaar Frequency A (kHz) op de laagste stand.
Met de sensitivity knop spelen tot je een stabiele uitlezing hebt.
Met de display time knop regel je de gate time en kan je wellicht de boven tonen zichtbaar maken.
alvast bedankt,
maar nog een klein vraagje. hoe moet je de microphone erop bevestigen en welk soort micro is het beste?
en dat een counter(ongeveer) het tegenovergestelde dan een frequentiemeter doet wist ik nog. bij een frequentiemeter krijgen we het probleem dat als je een baspijp van een orgel gaat meten dat die de toon maar eventjes 'beluistert' en het aantal keren dat er een puls gegeven word analyseert. aleen hebben wij dus het probleem dat die frequenties met twee getallen hierop niet te meten zijn, of ze niet correct zijn.
dit probleem zouden we met deze counter niet mogen hebben.
<sry voor de spelling, maar ben een beetje dyslectisch, of hoe je dat schrijft>
Daar zal je een meetmicrofoon met een vlakke frequentie karakteristiek voor nodig hebben. Bruël&Kjaer bijvoorbeeld.
Een willekeurige microfoon is ongeschikt om mee te meten.
Eventueel zal er nog een meetversterker bij moeten.
benleentje
Golden Member
Zou een spectrum analyzer niet beter zijn. Dan kan je afstemmen op het gedeelte van de frequentie die je wilt zien en met welke amplitude elk deel van de frequentie aanwezig is.
Ook met een counter kan je geen dubbele frequentie meten. Hij zal aangeven wat de frequentie van het geheel is
Maar waarom blijven jullie altijd toch van die eikels.
De TS weet niet wat ijken is maar wilt toch een apparaat afstemmen.
Een deftige Spectrum analyzer is vrij prijzig dacht ik( het kan zijn dat ik het fout heb).
en toevallig heb ik die counter gekregen van iemand die overleden is. hij heeft die altijd met zorg gebruikt, maar nu kan ik aan hem geen uitleg meer vragen, snap je
en een Spectrum alalyzer zou ik mischien wel willen hebben, maar bij muziek maakt een kleine afwijking een groot verschil, dus moet het wel een goede zijn.
benleentje
Golden Member
http://www.vego.nl/usb/index.html
Hier hebben ze USB apparaten die zeer geschikt zijn voor wat je wilt en goed betaalbaar.
Je hebt ook eventueel programma's die van een AUdiokaart een spectrum analizer maken. Normaal is daar het nadeel van dat ze maar een laag frequentie bereik hebben maar voor jouw geldt dat nadeel niet.
De software kan je vinden nij de downloads sectie