Hallo,
Ik heb een Vox Valvetronix AD120VTX gitaarversterker. Voor een indruk van het apparaat zie de link:
http://www.voxamps.co.uk/valvetronix/ad120vtx.asp#s3
Mooie versterker en ik ben er erg tevreden mee. Alleen geeft ie de laatste tijd wat problemen met het geluid. Ik speel vaak met een koptelefoon op en dan is het geluid na inschakelen maar aan 1 kant hoorbaar. Zet ik de versterker op het max. uitgangssignaal, dan wordt, al knetterend, langzaam maar zeker de andere kant ook hoorbaar. Daarna is alles weer normaal. Ook als ik hem uit- en weer aanschakel. Doe ik dit de volgende dag dan is alles ook goed maar staat ie een weekje werkloos dan doet zich ditzelfde fenomeen weer voor.
Heeft iemand een idee waar dit door veroorzakt kan worden?
Groeten,
Grey Shank
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
Yep lijkt zeer sterk op rotte condensatoren.
Print inspecteren bij de condensatoren of er geen bruine troep omheen ligt za ja dan deze vervangen.
greets
Remi
Ik zal de condensatoren eens checken. Stel, de condensatoren zijn het niet, nog een ander idee wat het kan zijn? Simpel gezegd is dit een transistor versterker met een buizen eindtrap (buis 12AX7) zou die eindtrap het ook kunnen veroozaken?
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
jij beschrijft een oplopend krakend geluit aan 1 kant van de versterker. de andere zijde doet het gewoon goed.
(nu weet ik geen klap van buizen) ik denk niet dat het een van de buizen is.
Een condensator is een soort van accu ( nee niet meteen iedereen eroverheen komen dat een condesator dit niet is dit is het punt nu even niet).
deze condensator vult zich langzaam met een lading om zo dippen op te vangen binnen je versterker. als bijvoorbeeld de spanning niet rechtlijnig is zal de condensator dit tekort aanvullen en zich zelf daarnaa meteen weer opladen. hierdoor krijg je dus een constante aanwezigheid van een voedings signaal.
tot zo ver een zeer vereenvoudigde werking van een condensator.
je geeft ook aan in je eerste post dat wanneer je de versterker gebruikt dat dit euvel zich voor doet. maar de volgende dag is er niets aan de hand. maar als je hem een week niet gebruikt dat je dan weer het zelfde euvel hebt.
de (welke hier het probleem is weet ik niet en als er geen bruine troep omheen ligt dan zal je moeten gaan meten)
condensator die je probleem geeft heeft moeite met het vullen. maar wanneer deze gevult is houd hij nog wel zijn lading vast tot dat hij volledig ontladen is.
het gekraak wat jij hoort is "vuiligheid" bij het vullen.
als een condensator aan de bovenkant bolstaat is hij ook stuk en moet je hem vervangen.
Iemand die nog iets meer weet van buizen en hetopwarmen hiervan ? mogelijk dat hier nog een probleem kan zitten.
greets
Remi
je zit even omgekeerd, je hebt een buizenvoortrap en een torren eindtrap. een 12ax7 (ecc83) is een dubbeltriode met hoge versterking voor in voortrappen of hoogfrequent dingetjes.
beweeg ook het buisje eens, buisvoetjes kunnen vies zijn.
Dank je Ledlover en Remi, dit maakt e.e.a. duidelijk. Ik heb nog geen tijd gevonden e.e.a. na te kijken. Zodra ik dit gedaan heb laat ik het resultaat even weten. De condensatormogelijkheid klinkt logisch maar een los of vervuild buisvoetje kan ook goed de oorzaak zijn.
Remi
laten we het hopen dat je het snel vind.
Ik als geluids techneut weet hoe zwaar irritant kraken is brrr
greets
Remi
Nou, het is enige tijd geleden maar de oplossing was het vervangen van de 2 buizen. Het probleem heeft zich daarna (ruim 2 jaar) nooit meer voorgedaan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Apart, ik ken het niet als een typisch buizenmankement. Bedankt dat je na zoveel tijd nog laat weten hoe het is afgelopen!