Ziet er leuk uit!
Mischien moet ik ook weer eens iets met buizen bouwen, bijv. een am ontvanger.

Mooie plaatjes Fred!

Je schakelaar zijn goed gelabeld, dus het maakt niet zoveel uit, maar normaal is power down (af) met de schakelaar naar beneden (af), en power up (op; aan) met schakelaar naar boven (op).

Dan kun je ook in blinde paniek toch alles afzetten door alle schakelaars naar beneden te meppen. ;)

Nooit geweten, ik doe eigenlijk bij alles het zo als hier. Naar beneden aan. Dat label AF, slaat niet op uit maar met die schakelaar zet ik de AF-versterker uit en blijft de voeding wel op spanning.

Vogende project wordt een synchrodyne en daarna een zelfontworpen QRP eindtrap voor de Bitx want ik heb nog steeds ruzie met die FET eindtrap. Een ECC83 als stuurtrap en een 6GM5 als eindtrap. Maar daar moet ik eerst de voeding nog voor maken, Ik wil hem op 400V hebben dan is ie goed voor iets van 30-40W.

http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?t=239

Hier staan fotos van mijn opvangthehuis, er is nog ruimte, hint, hint

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Dus daar was fred de laatste tijd gebleven :P

Strak werk. Opvallend dat het ook zo brom-vrij is. Tot nu toe is mijn ervaring altijd dat buizenradio's wel een beetje brommen. Maar dat ligt misschien ook aan uitgedroogde voedingselco's.

Ik zit me nu een beetje te ergeren aan die mooie lineaire varicapmixers die ik een tijdje geleden heb uitgedacht. Die dingen mixen dus ook lekker sterk op de 2e harmonische, als je die er sterk in stopt. (en dat doe ik, want de buffers vervormen een beetje). Dat levert me problemen op met het maken van een mooi zendsignaaltje op de 10m band. Ik krijg dan namelijk op 28MHz nog een ander signaal van mixen met de 2e harmonische op 29MHz. (MF=9MHz) Het is wel zo'n 20dB zachter, maar het zit er toch duidelijk. Nou heb ik het oscillatorsignaaltje wat opgeschoond met een blokkeerfilter, zodat de 2e harmonische geblokkeerd wordt, er blijft toch nog zo'n -30dB over t.o.v. de hoofdfrequentie.
En dat blijft, vanwege de niet-lineariteit van de varicaps :( Nouja, ik zal dus maar een extra goed filter maken voor de 10m band. Op de andere banden speelt dit probleem gelukkig niet.
Pff, wat een drukke tijd. Ik had gehoopt om de eindtrap deze vakantie af te kunnen maken, maar ik ben nog niet eens begonnen :'(

@Fred: wat me heel goed bevalt is die TomTom navigatie-instructies die je op het chassis hebt getekend... Ziet er gaaf uit en wat een mazzel dat je die draadjes van de elco's nog niet had verwijderd, ik hield mijn hart vast...

@(Z): tja, jochie, zo verglijdt de jeugd in leedigheydt!

Ja, sowieso zijn al die aanduidingen prima. Vooral als je er later nog eens aan wilt werken, of om aan anderen te laten zien, zoals hier.

@(Z): gebruik je 19 MHz dan om mee te mixen? Tja, die 29 krijg je er niet uit; die zit al in de band.
37 MHz is dan beter. Trouwens, hoge LO is bijna altijd beter, vuistregelwijs gesproken. :)

Leuk die oude radio boeken, heb er een hele berg gedownload. Staan echt dingen in waar ik nog nooit van gehoord had (is ook niet zo moeilijk natuurlijk :-) bv een van de bijl modulator in een een boek van reich uit 1938. Klinkt erg nederlands in een amerikaans boek.

Maar nergens staat ook maar iets over de synchrodyne :-( (hij wordt even genoemd door Frithjoff in zijn boek maar verder is dat blijkbaar een vergeten ontwerp. Oftwel mijn volgende project.

Fred

Op 30 december 2007 21:23:39 schreef fred101:
....
Hier staan fotos van mijn opvangthehuis, er is nog ruimte, hint, hint

Fred

Ik heb nog een FDK multi-8 DX met VFO staan loopt van 144 tot 148MHz.
Wel een echte opknapper. 23 kristal kanalen waarvan 4 bezet + externe VFO.

@F.E.T.: Ja, ik weet dat hoge MF beter is, maarja, dat wil niet altijd. De PLL kan die frequenties niet aan, en ik had ook geen zin in het afregelen van de VCO voor 2 frequentiegebieden. Nu gaat ie van 9-27MHz, zodat ik ineens alle gebieden kan bestrijken, met een MF van 9MHz.

@Fred: Ja, goed bezig, gewoon dingen bouwen waarvan je hoogstens weet dat het in principe werkt. Dat kietelt je creativiteit :P

Nou, allen een gelukkig nieuwjaar.
Ik heb me hier goed vermaakt mat waterstofperoxide, aceton en zoutzuur. Wat een klappen >:)
Er kan maar weinig op tegen de brute kracht van 50 gram acetonperoxide :D

@(Z): ik heb al decennia lang ervaring met H2O2, lang voordat knulletjes als jij er plofjes mee maakten en zelfs lang voordat knulletjes als jij GEBOREN werden! Ik gebruik het echter voor Hoogstaande Wetenschappelijke Doeleinden en consumeer dan in liter-hoeveelheden!!
Overigens is het spul dat in de handel is maar een slap aftreksel, 30%. Véél hogere concentraties staan bekend als HTP en dat spul heeft een roemruchte geschiedenis, vanaf de Me163 Komet (zie Google) tot en met de Kursk...

Synchrodyne: dat leek me HET EINDE toen dat werd gepubliceerd in de oertijd (zal iets van 1956 zijn geweest) en ik heb toen ook driftig gebouwd. De "selectiviteit op AF" is leuk, en selectieve fading is geen probleem meer. Maar als de synchronisatie wegvalt (bij afstemmen en bij gewone fading) giert het ding de tent uit en een zwakke zender ontvangen naast een sterke kan mislukken omdat hij op de sterke zender synct en niet op de zwakke. Natuurlijk alleen bruikbaar op AM!! Mijn oordeel achteraf: leuk om al experimenterend véél over detectie op te steken maar niet "de ontvanger voor de rest van je leven". Via die synchrodyne kwam je indertijd vanzelf bij Costas en de PLL uit, plus de eerder genoemde Frequentieschaar, dus wel een mooi leerproces.

Beste wensen allemaal!

Hier nog een keer in de herhaling een stukje geschiedenis over de homo- en synchrodyne:

http://www.thevalvepage.com/radtech/synchro/synchro.htm

Gewoon een DC ontvanger met synchronisatie mogelijkheid. Het zou al beter zijn, als je de synchronisatie uit kan zetten zodat je ook CW en SSB kan ontvangen.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (32%)]

Iedereen een gelukkig nieuwjaar, weet nu dus waar die mega explosies van daan kwamen :-)

Ik heb vanmorgen wat zitten experimenteren met AM en SSB. Dus AM ontvangen in SSB stand wat mogelijk blijkt en SSB in AM wat ook gaat maar veel moeizamer. Dat zette de grijze massa aan het werk. Ik weet dan wel wat SSB is en AM en hoe een ontvanger voor de een of ander in blokken in elkaar zit maar toch zit er nog ergens een leemte.

Heel kort door de bocht: bij AM ontvangen we de draaggolf en twee zijbanden. We mixen er in de ontvanger ergens (evt in stappen) de draaggolf bij en we houden AF over. Doordat we de detectie doen op de positieve of negatieve helft houden we AF over. Bij een uitgezonden signaal van 500KHz gemoduleerd met 1000Hz ontvangen we 499, 500 en 501KHz en word er feitelijk 500.000 keer per seconden de amplitude van de draaggolf bekeken. Deze wordt door een diode gelijkgericht en we bouwen een nieuw signaal op wat bestaat uit een sinusvormig signaal van 1000Hz wat in 500.000 stukjes is gehakt. Immers gedurende de negatieve periode wordt er niet gelijkgericht. We missen dus een groot deel van het signaal want een periode duurt 20uS en er richten maar gedurende 10us gelijk, daarbij zit nog een stuk drempelspanning dus we hebben een AF signaal met een onderbrekingen van meer dan 10uS. Nu kunnen onze hersens dat niet bijhouden en de altijd aanwezige condensators vullen die gaten wel op denk ik.

Maar als we dubbel gelijkrichten bij detectie zodat we tegelijk de onder en bovenzijband detecteren. Dan vallen die gaps weg, alleen nog eventuele drempelspanning onderbreekt. Dat betekent een beter signaal. Dit bij AM waarbij de boven en onderzijband identiek zijn.

Nu ontvangen we echter USB. We ontvangen nu als voorbeeld een signaal van 501. We stemmen onze AM ontvanger af op dit station. We zetten de VFO dus op 501KHz. Het mengproduct wordt nu 501+501 is 0 (de rest vergeten we even) We horen dus niets. Nu verstemmen we naar 500KHz. Dan mengen we dus 500 met 501 en horen we 1KHz. Dat klopt met mijn experiment. Dat klinkt wel beroerd want bij dubbele gelijkrichting (of andere detecties anders dan met 1 diode) wordt het ontbrekende deel met iets anders opgevuld (mogelijk het 2KHz usb signaal van 497KHz op 499KHz) en de amplitude van de VFO zal wel niet meer in de goede verhouding tot het signal zijn Kortom het klinkt beroerd. Maar ik kon zo een QSO toch zei het, moeizaam volgen op de racal.

Nu SSB:
We stemmen dus toch af op 500KHz mixen dit naar een MF Voegen daar de draaggolf weer toe middels een BFO en bouwen zo een AM signaal op wat echter per zijband iets heel anders bevat wat we daarna ontdoen van de ongewenste zijband door filteren. Daarna detectie en we hebben ons 1KHz signaal terug.

Nu even een heel wild idee:
Nu maken we dat 501KHz signaal door mixen van 1KHz met 500KHz wat het gewenste signaal geeft maar ook een hoop troep. Kunnen we niet de de VFO aansturen zodat hij in amplitude veranderd in het rithme van het LF. Dus bij zenden zetten we na de VFO een soort spanningsregelaar. Bij de LF nul-doorgang knijpt hij het VFO signaal af naarmate de amplitude van het LF toeneemt laat hij meer VFO signaal door. We zitten dan niet met mengproducten.
Zoiets als bij FM maar dan veranderen we niet de frequentie maar de amplitude.

Maar aan de ontvangskant. We hebben een synchrodyne met cowan mixer welke alleen AM doet en lokt op de sterkte frequentie. Dat is niet altijd de gewenste. Maar als ik met een extra VFO een stukje heel zwak vfo signaal in de antenne kring koppel. Dan lokt hij zich aan dat signaal. Dan ontvang ik dus een draaggolf, mijn draaggolf die gelijk is en de stukken zijband die daarnaast liggen (hoeveel hangt van de bandbreedte van de kring af) Bij AM is dat geen probleem want in de cowan mixer wordt de draaggolf toch weer verwijderd en we houden AM over. Bij SSB zouden we dan die externe VFO waar we mee inkoppelen dan wat kunnen verzetten zodat we op 500KHz weer de draaggolf plaatsen waar de syncho-oscilator zich aan locked. De mixer krijgt dan een AM signaal met verschillende zijbanden aangeboden en maakt van 1 van de 2 weer AF want de synchodyne in mijn schema gebruikt een cowan-mixer. Die schakelt alleen op de positieve fase. Door nu een schakeling te maken waarbij het VFO signaal naar de mixer 180 graden in fase draait of een multiswitch welke de diodes omdraait zou je dus zelfs een zijband kunnen kiezen.

Zo, schiet mijn theorie maar eens lek. leuke puzzle voor zo'n saaie 1 januari.

@hugo: volgens mij heeft dat dingetje geen buisjes.

Fredden

Ach, 30% waterstofperoxide is goed genoeg om acetonperoxidekristalletjes te maken. Probleem is wel de slechte verkrijgbaarheid. Het mag officieel niet verkocht worden...
HTP is best wel anders, daar laat je de H2O2 uit elkaar vallen, terwijl bij acetonperoxide drie acton-moleculen aan elkaar zijn gebonden met zuurstof-atomen. Bij de klap verdampen de acetonmuleculen dan plotseling.

Ik kom ook steeds TRF radio's (jaren 30) tegen. Dat klinkt als een OV1 gemixed met een synchrodyne ofzo.

Fred

TRF betekend tuned radio frequent ofwel een doodnormaal eenkrings ontvangertje.

Het schema dat ik er van vond is redelijk uitgebreidt. Er zijn eerst 3 RF versterker pentode buizen met afgestemde kringen via een 3 banks varco, daarna terugkoppeling via een potmeter naar de afgestemde kring van de tweede pentode. Na de laatste pentode zit in de anode lijn een spoel welke losjes gekoppeld is met de antennekring en naar de 4e pentode gaat voor detectie waarna de 5e het signal op koptelefoon nivo brengt.

In de gebruiksaanwijzingen toen werd geadviseeerd om een half uur voor de uitzending vast te gaan afstemmen. Ze hadden meestal twee draaiknoppen met schaalverdeling 1-100. Het leek mij een soort afgestemde preselector/versterker waar een soort van hydrodyning/homodyning plaats vindt waarna een 0V1 voor de detectie zorgt. Hij kon worden uitgebreidt met een CW-oscilator die net onder of boven het signaal werd getuned om cw hoorbaar te maken.

Fred

AAARGH Heb ik net een heel verhaal zitten typen voor Fred, is het weer weg na een verkeerd klikje...

Nouja, jammer, het wordt nu wat minder uitgebreid vrees ik. :(

Op 1 januari 2008 12:55:22 schreef fred101:
Iedereen een gelukkig nieuwjaar, weet nu dus waar die mega explosies van daan kwamen :-)

Nou, t was in Utrecht...

Heel kort door de bocht: bij AM ontvangen we de draaggolf en twee zijbanden. We mixen er in de ontvanger ergens (evt in stappen) de draaggolf bij en we houden AF over. Doordat we de detectie doen op de positieve of negatieve helft houden we AF over. Bij een uitgezonden signaal van 500KHz gemoduleerd met 1000Hz ontvangen we 499, 500 en 501KHz en word er feitelijk 500.000 keer per seconden de amplitude van de draaggolf bekeken. Deze wordt door een diode gelijkgericht en we bouwen een nieuw signaal op wat bestaat uit een sinusvormig signaal van 1000Hz wat in 500.000 stukjes is gehakt. Immers gedurende de negatieve periode wordt er niet gelijkgericht. We missen dus een groot deel van het signaal want een periode duurt 20uS en er richten maar gedurende 10us gelijk, daarbij zit nog een stuk drempelspanning dus we hebben een AF signaal met een onderbrekingen van meer dan 10uS. Nu kunnen onze hersens dat niet bijhouden en de altijd aanwezige condensators vullen die gaten wel op denk ik.

Kort gezegd: Na alle filtering zitten de frequentie nog tussen 480kHz en 520kHz. (of nog smaller). Dat wil zeggen dat je altijd een rustig uitdempende aanzwellende of gelijkblijvende sinus van rond de 500kHz zal zien. Maar de piek is altijd bijna even groot als het dal dat erop volgt. Dit komt omdat de het allemaal rond de 500khz zit. Als de hoge piek anders is als de lage piek, dan MOETEN er frequenties van 1MHz, 2MHz en/of hoger bij zitten. Maar die zijn weggefilterd. Je draagt dus nog steeds alle informatie over door naar de piekjes te kijken. Het zou zelfs nog werken om naar 1 op de 10 piekjes te kijken, en de rest gewoon niet op te letten. Niet dat dat technisch makkelijk kan ofzo, maar je zou nog wel goed signaal hebben.

Maar als we dubbel gelijkrichten bij detectie zodat we tegelijk de onder en bovenzijband detecteren. Dan vallen die gaps weg, alleen nog eventuele drempelspanning onderbreekt. Dat betekent een beter signaal. Dit bij AM waarbij de boven en onderzijband identiek zijn.

Hier maak je een grote fout. Je kan de boven en onderzijband alleen met een vectoroscoop zien (zo heet zo'n ding toch?) Op een oscilloscoop zie je alleen de amplitude. De fase/frequentie zie je niet of nauwelijks. (het gaat om frequentieverschillen van een paar kHz op 500kHz). en het zijn ook de frequentieverschillen die verantwoordelijk zijn voor de zijbanden. Neem als voorbeeld een FM-signaal. Dat heeft zijbanden, maar de amplitude is constant. Dat ziet er op de scoop uit als iets min of meer vlaks, en dus zou het volgens jou redenatie geen zijbanden hebben.
Zijbanden zijn dingen die je kan zien in de 'frequentieruimte' maar niet in de 'tijdsruimte'. Op de oscilloscoop zie de je tijdruimte; de amplitude staat uitgezet tegen de tijd. Op een spectrumanalyser zie je de frequentieruimte, daar is de frequentie-ruimte amplitude uit gezet tegen de frequentie. Nou zijn frequentie-ruimte en tijdruimte wel degelijk aan elkaar gerelateerd, maar tis net als kijken naar een blad papier. Van de ene kant zie je bijna niets, van de andere kant is het een groot rechthoek. Om dit helemaal te begrijpen zou je toch iets van Fouriertransformaties moeten leren.
Op de afstemschaal van een radio kijk je ook min of meer naar de frequentieruimte. Je kunt dan een bepaald stukje frequenties eruit pakken, en ernaar luisteren. Je kunt met precies afstemmen met een goede ontvanger dan een losse zijband beluisteren.
Maar op de oscilloscoop zal het er allemaal ongeveer hetzelfde uitzien: Een in grootte varierende sinus.

Nu ontvangen we echter USB. We ontvangen nu als voorbeeld een signaal van 501. We stemmen onze AM ontvanger af op dit station. We zetten de VFO dus op 501KHz. Het mengproduct wordt nu 501+501 is 0 (de rest vergeten we even) We horen dus niets. Nu verstemmen we naar 500KHz. Dan mengen we dus 500 met 501 en horen we 1KHz. Dat klopt met mijn experiment. Dat klinkt wel beroerd want bij dubbele gelijkrichting (of andere detecties anders dan met 1 diode) wordt het ontbrekende deel met iets anders opgevuld (mogelijk het 2KHz usb signaal van 497KHz op 499KHz) en de amplitude van de VFO zal wel niet meer in de goede verhouding tot het signal zijn Kortom het klinkt beroerd. Maar ik kon zo een QSO toch zei het, moeizaam volgen op de racal.

SSB detecteren met een AM-detector schiet niet op. Een AM detector is eigenlijk iets vreemds een vrij gecompliceerds als je kijkt wat het doet. Het pakt een AM-signaal, mixt het een heleboel keer met zichzelf, en uiteindelijk blijkt er dan precies het goede signaal uit te komen.
Een AM signaal bevat een draaggolf en 2 zijbanden, en die worden allemaal met elkaar gemixt in de diode, ze worden zelfs meerdere keren met elkaar gemixt. Nou komt het precies zo uit dat als 2 signalen in de bovenste zijband met elkaar gemixt worden, dat daar dan ook weer andere mixsignalen (o.a. uit de onderste zijband) tegenover staan die dat opheffen. Wat je overhoud zijn alleen mixsignalen van de draaggolf met beide zijbanden, wat een goed audiosignaal oplevert. Alle verkeerde mixsignalen, van meerdere keren mixen, of mixen binnen zijbanden onderling, of tussen beide zijbanden zitten OF op erg hoge frequenties, OF vallen tegen elkaar weg. Daarom klintk het goed.
Maar als je 1 van de zijbanden weghaalt, dan klinkt het al een stuk slechter. (ontvanger naast de zender afstemmen) Je krijgt vervorming. De uitzending is nog wel te volgen, maar het klopt niet meer helemaal.

SSB beluisteren door een BFO signaal toe te voegen, en daarna detecteren met een mixer werkt niet fijn. Hier een voorbeeld. Stel ik heb een zwak SSB-zendersignaal met sterkte 1 van 500-503kHz. En een sterke stoorzender op 504kHz, met sterkte 5. De BFO is redelijk hard, sterkte 10 op 500kHz.
Dan krijg ik allerlei mengproducten, waarvan ik de belangrijkste zal beschouwen: (de diode mixt met zichzelf, dus ik moet de mixsignalen tussen alle signalen onderling berekenen)
zender - BFO. Dit is 0-3kHz sterkte 10. Dit is het signaal wat we willen hebben, het kloppende geluid.
stoorzender - BFO. 4kHz, sterkte 50. Hoge pieptoon, vervelend hard, maar omdat het op een andere frequentie zit dan het geluid maakt het niet zoveel uit.
stoorzender-zender: frequentie 1-4kHz, sterkte 5. Dit is bijna even hard als het zendersignaal, maar belangrijker, het zit ook in hetzelfde frequentiegebied. Het vervormd het geluid dus echt.
zender-zender: 0-3kHz. Sterkte 1. Dit is de amplitude van het zendersignaal. Een klein beetje vervorming, maar te zwak om vervelend te zijn. Merk op dat als de BFO zwakker is, dat dan het goede signaal minder sterk wordt, maar dit even sterk blijft. Hoe sterker de BFO, hoe minder last je hiervan hebt. (geld trouwens voor alle storing)
BFO-BFO: constante spanning, maakt niet uit
stoorzender-stoorzender: idem.

en dan krijg je ook nog allerlei andere hogere orde mixproducten, zoals BFO-zender-stoorzender, die voor nog meer vervorming zorgen, maar waar ik niet verder op in zal gaan. Deze hogere orde vermingen vallen bij een ideale diode, en AM-ontgvangst wel perfect tegen elkaar weg.

Nu SSB:
We stemmen dus toch af op 500KHz mixen dit naar een MF Voegen daar de draaggolf weer toe middels een BFO en bouwen zo een AM signaal op wat echter per zijband iets heel anders bevat wat we daarna ontdoen van de ongewenste zijband door filteren. Daarna detectie en we hebben ons 1KHz signaal terug.

klopt

Nu even een heel wild idee:
Nu maken we dat 501KHz signaal door mixen van 1KHz met 500KHz wat het gewenste signaal geeft maar ook een hoop troep. Kunnen we niet de de VFO aansturen zodat hij in amplitude veranderd in het rithme van het LF. Dus bij zenden zetten we na de VFO een soort spanningsregelaar. Bij de LF nul-doorgang knijpt hij het VFO signaal af naarmate de amplitude van het LF toeneemt laat hij meer VFO signaal door. We zitten dan niet met mengproducten.
Zoiets als bij FM maar dan veranderen we niet de frequentie maar de amplitude.

Dit is een dubbelgebalanceerde mixer. Die levert slechts 2 zijbanden, en geen draaggofl. Om er SSB van te maken zou je ook de frequentie nog in een goed tempo moeten veranderen. Dit blijkt echter bijna onmogelijk.
Daarom dus bijvoorbeeld 2 dubbelgebalanceerde mixers, die je beiden met een zodanig signaal mixt, en een zodanig signaal geeft dat 1 van de zijbanden wegvalt als je ze samenvoegt.

Maar aan de ontvangskant. We hebben een synchrodyne met cowan mixer welke alleen AM doet en lokt op de sterkte frequentie. Dat is niet altijd de gewenste. Maar als ik met een extra VFO een stukje heel zwak vfo signaal in de antenne kring koppel. Dan lokt hij zich aan dat signaal. Dan ontvang ik dus een draaggolf, mijn draaggolf die gelijk is en de stukken zijband die daarnaast liggen (hoeveel hangt van de bandbreedte van de kring af) Bij AM is dat geen probleem want in de cowan mixer wordt de draaggolf toch weer verwijderd en we houden AM over. Bij SSB zouden we dan die externe VFO waar we mee inkoppelen dan wat kunnen verzetten zodat we op 500KHz weer de draaggolf plaatsen waar de syncho-oscilator zich aan locked. De mixer krijgt dan een AM signaal met verschillende zijbanden aangeboden en maakt van 1 van de 2 weer AF want de synchodyne in mijn schema gebruikt een cowan-mixer. Die schakelt alleen op de positieve fase.

Wat is een Cowan-mixer?
Zie mijn verhaal hierboven. Beter een deftige mixer bouwen voor SSB ontvangst. Een BFO bouwen, dat bij het signaal voegen, en dan AM-detecteren werkt wel degelijk, maar het is storingsgevoeliger. Ik heb het in mijn ontvanger met een BF900-mixer gedaan, maar daar heb ik spijt van. Die doet ook een beetje AM-detectie namelijk. En daardoor krijg je dus vervorming zoals ik beschrijf. Zolang er geen storing is werkt het heel aardig, maar bij luisteren naar sterke zenders, of nog erger: sterke zenders op een naburige frequentie valt het heel hard door de mand.

Door nu een schakeling te maken waarbij het VFO signaal naar de mixer 180 graden in fase draait of een multiswitch welke de diodes omdraait zou je dus zelfs een zijband kunnen kiezen.

Zie mijn verhaal over AM. Dit klopt dus niet.

edit: Dit is dus TATP, het ontleed zonder verbranding, dus veel zie je niet, maar het geluid is toch wel duidelijk :)

@(Z)weetvoetje
Mooi verhaal, vervang alleen ruimte in 'frequentieruimte' en 'tijdsruimte' door domein.

@fred101
Zoek maar eens op Wiki naar o.a. Fouriertransformatie.
Daarom is een spectrumanalyser ook zo belangrijk.
Maar helaas ook te duur voor mij.

Het zou zelfs nog werken om naar 1 op de 10 piekjes te kijken, en de rest gewoon niet op te letten. Niet dat dat technisch makkelijk kan ofzo, maar je zou nog wel goed signaal hebben.

Zoiets gebeurt heel vaak. Namelijk als je naar een lagere MF mengt: als het uitgezonden signaal op 9895 kHz zit, maar we mixen het naar 455 kHz, dan moeten we dezelfde modulatie zien terug te winnen uit bijna twintig maal zo weinig piekjes.

OK, tijdsdomein en frequentiedomein zijn inderdaad de officiele benamingen. Maar je moet enigszins het gevoel hebben van een 'ruimte', waar je op verschillende manieren tegenaan kan kijken, maar (frequentie of tijd) die toch uiteindelijk hetzelfde is. Vandaar dat ik frequentieruimte gebruikte. Foutief natuurlijk.

@F.E.T. Ja, klopt, goed voorbeeld.

Belangrijkste in deze is een eenvoudige uitleg.
Tijdruimte i.p.v. Tijddomein is mischien beter te begrijpen.

OK, ben blij dat ik niet helemaal fout zit, dat met die "piekjes" had ik zelf zitten beredeneren, ik weet hoe zijbanden er spectraal uitzien maar qua osciloscoop blijf ik een Noob, zeker na het toveren wat zweetvoetje met zo'n ding kan.) Maar zoals jullie uit eerdere hier gepubliceerde experimenten waarschijnlijk nog weten zijn mixers en ik niet zo heel erg goede vrienden.

Ik heb alleen altijd de onbedwingbare neiging iets op een andere manier te proberen. Natuurlijk weet ik dat het altijd slechter zal zijn dan bestaande concepten, maar toch....

Het hele lange warrige verhaal ging er dus eigenlijk over of je een BFO signaal in een synchrodyne kunt injecteren zodat je daarmee ssb zou kunnen ontvangen of iets met faseverdraaing kan doen in die cowan mixer.

En als tweede het wilde idee wat volgens mij zou moeten kunnen dat je dus AM maakt zonder te mixen. Plastisch gezien: ik heb een draagolf en zet een potmeter op de uitgang. Ik ben erg snel en draai 1000 keer per seconden dat ding open en dicht. Dat signaal zou dus door een am ontvanger ontvangen kunnen worden maar er is dus nooit een 1KHz signaal een mixer in gegaan. Sterker nog er is geen mixer. Het LF zou alleen moeten dienen als schakelspanning. Dat kan niet via een tor of buis want dan wordt er toch gemixed en een optocoupler kan die frequentie (300-3000Hz) denk ik niet aan. Een processor natuurlijk wel. Dat was mijn idee. (alleen heb ik geen idee wat dat doet bij "mixen" met meer dan 1 toon.)

De cowan-mixer is een soort greatzschakeling. De werking is echter anders. Er wordt een wisselspanningssignaal met de ontvangstfrequentie op de tegenoverliggende punten gezet. In de ene fase gaan daardoor de diodes geleiden en sluiten het ontvangstsignaal naar aarde. In de andere fase laten ze het signaal door. Dit in het rithme van het schakelsignaal. Een synchrodyne kan ook met balanced modulator worden uitgerust. (Zal ongetwijfeld niet helemaal correct zijn maar ik doe mijn best :-) )

Fred

Dat is precies wat een lineaire mixer doet, fred, de varicapmixer is ook een soort van 'potmeter' maar dan een capacitatieve spanningsdeler, i.p.v. eentje met weerstanden. De enkelgebalanceerde variant werkt vreselijk mooi. De dubbelgebalanceerde variant een stuk minder, omdat ie erg lastig te trimmen is. Maar de enkelgebalanceerde is een prachtige modulator.
Maar je moet na de modulator natuurlijk ook nog een mooi lineaire HF-versterker plaatsen. En da's ook echt niet eenvoudig.

En mixen moet altijd voor AM. Misschien wil je het geen mixen noemen, maar het is het toch. De definitie van mixen is dat je het HF-signaal vermenigvuldigt met een audiosignaal plus gelijkspanning(voor de draaggolf). En dat doe je nou eenmaal altijd voor AM. Dus moet je mixen.
Zelfs al doe je het digitaal.
Ik heb er wel over zitten denken over hoe het digitaal zou moeten. Best interressant, maar je veroorzaakt al erg snel teveel storing op naburig gelegen frequenties. En het is ook erg lastig om aan logica te komen die met die snelheden nog nauwkeurig genoeg werkt voor een analoge schakeling.

OK, da's dus de Cowan-mixer. Die levert 3dB slechtere signaalruis-verhouding, omdat je steeds de halve periode kortsluit naar aarde, en dus verder niet gebruikt. (tenminste, als je hem aan de ingang van de ontvanger zet. Als er nog HF-versterking voor zit maakt het niet uit, want dan is al meteen die HF-versterking de ruis-veroorzaker, en de mixer niet meer, want daar zijn de signalen dan al meteen een flink eind boven het ruisniveau)

ohja, een synchrodyne moet synchroniseren met het ontvangstsignaal. Dus zodra je m niet laat synchroniseren is het geen synchrodyne meer. Voor SSB wil je m niet laten synchroniseren, want je wil mixen met een andere frequentie dan de frequentie van de uitgezonden signalen. (er wordt namelijk niets uitgezonden op de 'zendfrequentie' zelf, het zit allemaal ernaast, in de zijband)

Op 1 januari 2008 22:48:37 schreef (Z)weetvoetje:

ohja, een synchrodyne moet synchroniseren met het ontvangstsignaal. Dus zodra je m niet laat synchroniseren is het geen synchrodyne meer. Voor SSB wil je m niet laten synchroniseren, want je wil mixen met een andere frequentie dan de frequentie van de uitgezonden signalen. (er wordt namelijk niets uitgezonden op de 'zendfrequentie' zelf, het zit allemaal ernaast, in de zijband)

Daarom dacht ik dus om een bfo signaal toe te voegen in de antenne kring. Dan synchoniseerd hij zich daar op.
Ga eerst mijn 0V1 weer eens netjes opbouwen met een buisvoet waar de gewone noval weer in past. Dan kan ik spoelen wisselen. De synchrodyne moet ik nog beter uitzoeken want ik blijk niet de juiste buis te hebben. De EF80 is niet gelijk aan de E80F.

Fred

Een draaggolf toevoegen aan een SSB signaal nog voordat het de eigenlijke ontvanger ingaat is natuurlijk mogelijk. In het begin is dat wel meer gedaan.
En dat die ontvanger dan een "synchrodyne" is, maakt dan verder niet uit. Met een gewone AM doos gaat het ook.
Vervorming heb je maar weinig, als de draaggolf hard genoeg is (hoeft niet overdreven).

Een AM modulator IS eigenlijk die potmeter waar 1000x per seconde aan gedraaid wordt, flauw he. ;)