Op 3 januari 2008 12:35:37 schreef (Z)weetvoetje:

@fred: Heb je nog andere dingen aan de LC-kring hangen behalve het rooster van de buis? Misschien hebben die andere dingen, zoals een terugkoppeling of antenne, wel een flinke capaciteit naar aarde...
is de varco wel goed? meet de capaciteit ervan eens door.
Hang de dipper eens rond de spoel, en kijk of de resonantiefrequentie inderdaad niet verandert bij draaien aan de spoel.

Fijn dat soort klantenservice vooral als je na een half uur van zo'n electrische miep te horen krijgt, sorry het is te druk probeert u het op een later tijdstip nog eens, tuut, tuut, tuut...

Heb ik nog andere dingen naar aarde hangen aan die kring. Dat is inderdaad een goeie. De antenne gaat via een T-tuner naar de ontvanger. De antenne gaat via een koppelwinding door naar aarde. De tuner stond (als het goed is) nog op 20m en daar hangen dus wat dingen naar aarde. Die tuner zal ik eens overbruggen. Dat met die dipper was ook mijn eerste plan en daarna ook eens kijken met de scoop op welke frequentie hij oscilleert

Fred

Ja, zoiets had ik dus. Na ongeveer een kwartier aan de lijn te hebben gehangen kreeg ik iemand van de dienst incasso aan de lijn, i.p.v. de klantenserverice |:(
Ben nu weer bezig de PLL te temmen. Ik wou die op een lagere frequentie laten werken. Maar schijnbaar wil dat niet. Op 1 bepaalde frequentie schiet ie er steeds weer even naast, lockt, en schiet er weer naast. Op andere frequenties gaat het steeds goed. Maar ik krijg het maar niet lekker aan het werken, t is steeds weer een andere frequentie waar het fout gaat. :(

Als het een koppelwikkeling is van maar iets van 1/4 van het aantal windigen van de hoofdspoel, dan zou het niet uit moeten maken. Je hebt geen ringkerntjes gebruikt, toch?
Is het niet de tuner die je nu afgestemd hoort zijn op een bepaalde frequentie?

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (20%)]

Op 3 januari 2008 19:52:17 schreef Ledlover:
Bedankt voor de medewerking Frederik! echt geweldig leuk dat dat ding nog zo goed werkt :D (...)
jouw modulatie en signaal waren erg hard (om goed naar jou te kunnen luisteren moet ik met mijn vinger de antenne aanraken om zo wat signaal kwijt te raken, ook op de yaesu die beneden ook mee luisterde was het te hard gemoduleerd

Ja, ik heb nog wat vermogen teruggenomen, maar achteraf had ik hem beter even op 1W of zo kunnen zetten, dat zou ook zat geweest zijn. Nu heb ik, denk ik, je ontvangers overstuurd op zo'n korte afstand.
Maar jouw modulatie was prima te verstaan: tamelijk helder en dat verbaast me nog het meest na al die tijd.
Ik vond het leuk om even te proberen.
Op de 80m band is redelijk AM activiteit vooral in de weekends; veel amateurs verzamelen zich rond de 3705 kHz.

De helderheid van het geluid komt waarschijnlijk doordat er niet zo'n beperking in bandbreedte is. Volgens mij zendt ie het volledige audiospectrum uit. het kanaalraster is 40khz.
Ik zal eens kijken of ik een paar extra spoeltjes kan vinden voor dit oude beestje, dan kan ik (als ik ooit amateur zou worden) ook daar meepraten (als de ontvangers dichtbij genoeg zijn)
Ik lees net in de gebruiksaanwijzing dat er over land een bereik van 1 mijl gemiddeld is, en over zee 3 mijl. Toch netjes dus, het resultaat :)
Verder is de gevoeligheid 3 tot 5µV wat echt heel gevoelig is, geen wonder dat het signaal de ontvanger overstuurde.

Dat kan, maar vaak zijn die oude microfoons heel dof geworden. Of is dit geen gruisbakje? :) (=koolmicrofoon)

't is inderdaad geen koolmicrofoon, en het zou misschien nog wat beter kunnen (het membraam is bedekt met een hard stoflaagje)
Een koolmicrofoon zou ook niet zo handig zijn als je lopend loopt te praten (ritsel, ritsel...)

hehe, eindelijk die PLL aan de gang. Na verwijdering van een 5mm lang kopervezeltje dat erin was gevallen werkt het nou weer goed.

Op 3 januari 2008 22:58:59 schreef Ledlover:
(als ik ooit amateur zou worden)

De N-vergunning zal je waarschijnlijk al wel zo kunnen halen. De F-verunning moet ook wel lukken, maar ik dacht dat daar een minimumleeftijd van 18 jaar voor gold. T kost alleen wel 50 euro, kan je ook weer een leuk audion mee bouwen :P
ohja, mass of the sun is best wel OK. :)

De afgelopen jaren was het 14 jaar (voor F; en 12 voor N).

Blij dat de PLL het doet! Met zo'n rottig vezeltje erin kan heel CO redeneren tot het een ons weegt, maar dàt vinden we niet... :)

tis al de 2e keer dat die PLL het me flikt, een andere keer was het zo'n soldeerverbinding die er perfect uitziet, maar toch geen contact maakt. Maar dat heb ik destijds nooit gevonden, dat vond ik pas na een paar jaar, toen het een stuk verder geoxideerd was, en er helemaal geen contact meer was, ipv een krakerig contact. Ik heb er nog steeds nachtmerries van :P

Hmm, sinds wanneer is het 14 voor F? Want toen ik 16 was ofzo wilde ik ook wel voor de F gaan, maar ik dacht dat het toen nog min. 18 was. En daarna had ik steeds geen tijd op de examendata.

Van die leeftijd heb ik nog niet gevonden. Ze zouden een soort "history" moeten aanhouden op die Telecom site. :)
/e: voor het examen zelf was nooit een leeftijdgrens, dat wist je toch hè?

Ja, defecten zouden goed duidelijk moeten zijn. Ik heb me eens het leplazerus gezocht naar een overslag die ik hoorde in een zender. Het kreng (de zender, niet de overslag :)) hing tegen het plafond en was zwaar.
Uiteindelijk was ik het zat en heb hem gewoon een kwartiertje aan laten staan (op zenden). Toen weer gedemonteerd, en een goed zwart overslagspoor gemakkelijk gevonden.

Hehe, ja, da's de methode voor zoiets. Slopen is goedkoper dan het werkloon dat je erin steekt :P
Maarja, ik dacht destijds dat de digitale logica zat te glitchen. (dat deed ie namelijk ook, waar 1 puls had moeten zijn waren er vaak 1, en daarna nog 5 halve). Maar dat is allemaal nogal lastig te meten met de oscilloscoop. 1us beeld met herhalingsfrequentie 100Hz is bijna onzichtbaar, en dan waren die glitches ook maar eens per minuut ofzo, tenzij ik er tegenaan sloeg. Maarja, dan kan het net zo goed slecht contact van de probe zijn enzo. Het lukte me echt niet om te vinden. Uiteindelijk bleek dat geglitch vreemd genoeg geen problemen op te leveren.
Tja, hetzelfde laatst bij Freds FTdx400. Dat was ook behoorlijk lang zoeken, tikken en doen voordat we het slechte contactje gevonden hadden.
Foutzoeken in een apparaat is lastiger dan het ontwerpen ervan.

voor de wat minder gelukkigen onder ons bied ik hier mijn tektronix 310a buizenscoopje aan, heeft een overslagprobleempje maar als je dat oplost heb je een erg leuk scoopje. kost 15 euro voor als je nog geen scope hebt :)
Een scope is toch wel errug handig, en ik heb er nu dus twee...

Hmm, waar is Pietdepiet eigenlijk gebleven? Ik hoop niet dat Henry m weggejaagd heeft...

15 euro, is dat inclusief porto? >:)

Nouja, ik heb al een mooie scoop, en ik ga m niet wegkapen voor iemand anders die zonder zit.

Op 4 januari 2008 13:42:05 schreef (Z)weetvoetje:
Maarja, dan kan het net zo goed slecht contact van de probe zijn enzo.

Ja nou, dan denk je wat te zien en dat is het dan helemaal niet. Had ik eens met vriesspray. Dan dacht je he, dat is hem, maar dan veroorzaakte je gewoon zelf de fout door iets 20 onder nul te koelen...
Pietdepiet is vast met vakantie ofzo. Hij leek me niet zo gauw van zijn stuk. :)

Op 4 januari 2008 13:42:05 schreef (Z)weetvoetje:
Foutzoeken in een apparaat is lastiger dan het ontwerpen ervan.

Heel erg waar! Datgene wat vaak defekt is, is vaak de oorzaak niet. Je hebt niet de juiste meetapparatuur of je schema klopt niet, je mist net dat stukje ervaring of kennis etc. etc..
Oftewel Murphy.

@Ledlover
Ik ben ruim voorzien met diverse scoops.

Zojuist de bc 611's met elkaar vergeleken en tot de conclusie gekomen dat de gloeistroom bij de een 30mA lager is dan bij de andere. Conclusie: defecte gloeidraad of gloeidraadhelft.
Nu nog de buisjes eruit zien te krijgen...

Ik heb ook een scope maar wil nog een keer een andere. De mijne is maar 10MHz. Vooralsnog genoeg voor dat wat ik doe. Ga in het voorjaar wel een netwerkanalyser kopen. Funkamateur heeft een mooie voor aan de pc welke ook onder linux werkt.

Ik heb als 14 jarige ooit gepoogd deskundig een tv te repareren, een oude erres zw/wit. Dat was onze oude tv en die was defect maar ik mocht hem hebben. Ik had een philips doos, een paar buizenradios gesloopt (ik durf dit nu na voldoende therapie te zeggen), nog nooit iets werkends gebouwd, geen kennis maar wel een multimeter dus ik zou dat wel even doen.
Niks te zoeken/meten (achteraf gelukkig want ik had geen idee dat zo'n ding op minimaal +250V draait) want de zekering klapte er steeds uit. Toen heb ik het ding voorzien van een boutje als zekering. De TV op de grond gezet, ingepakt met kussens, met een geisoleerde tang de stekker erin geduwd. Van te voren bij de voeding alle onderdelen opgeschreven en na een enorme knal had ik de defecte condensator gevonden. Het ding heeft het daarna met een nieuwe nog jaren gedaan.

Zo morgenvroeg de 0V1 afbouwen en als ik hem helemaal goed heb een pentode ervoor zodat het een 1V1 wordt maar ik heb ook mijn transtistor superhet nog liggen welke werkte tot het kristalfilter. Die ga ik eerst nog eens als voortrap voor de 0V1 zetten. Daarna moet er toch een soort qrp buizenzender gebouwd gaan worden maar ik denk dat ik toch die synchrodyne ook nog wil proberen.

Het ene moment wil je wat bouwen maar weet je niet wat en dan ben je eindelijk weer bezig, komen er zoveel ideeen dat ik niet kan kiezen.

@zweetvoetje: Die leeftijdgrens was er toch wel meen ik, ik dacht dat FET me dat ooit vertelde. Dat hij op zijn 16e of 18e verjaardag de vergunning kreeg omdat eerder niet mocht, maar kan ook een ander zijn geweest.
De FTdx doet nog steeds hetzelfde. Een tip op de print en lsb doet het weer. De buis kan niet want de BFO buis werkt ook voor USB. Adri had dat probleem vroeger al toen hij nog nieuw was. Dan haalde hij het kristal eruit en dan daarna was het weer een tijdje goed. Maar als ik tegen of bij het kristal tik maakt dat niets uit. Ik moet altijd op een bepaalde plek een klein tikje geven en hij werkt weer en dat zit best ver van het kristal af. Zou naruurlijk de usb/lsb kristallen kunnen verwisselen dan zou de usb daarna een probleem moeten zijn.

Fred

Ja, oh ja, de grens WAS ooit 18, dat is zo! En inderdaad kreeg ik tussen de verjaarskaartjes toen ook de machtiging in de bus, dat was leuk. Dat je dat nog weet.
Ik had toen ik 16 was examen gedaan. Met die "verklaring van bevoegdheid" kon je amateurzenders bedienen, maar voor "de aanleg en het gebruik" van je eigen zender moest je een machtiging hebben. Die twee dingen zijn nu één.

Ik zag uit 2004 al een berichtje dat de grens 14 was, maar hoelang dat toen al was weet ik nog niet.

De 0V1 werkt. Ik ontvang de hele middengolf band en de terugkoppeling gaat erg soepel. Zitten nog wat schoonheids foutjes in. Hij vervormt nogal bij "locken", iets minder terugkoppeling en dan klinkt het prima. Hij is gevoelig, kan erg veel stations horen maar als ik de ELC86 versterker harder wil zetten gaat deze "hikken" ook als ik de ontvanger zachtjes zet. Dat doet die eindtrap niet met een ipod eraan. Dan kan hij vol open. Deze 0V1 doet het verder nog het beste van allemaal.

Als spoel gebruik ik nu de hoofdspoel van de un402/pp11. Ik koppel de antenne direct in op de aftakking onderaan, daar gaat ook de terugkoppeling en kathode op. Dit gaf het beste resultaat.
Ook een snel in elkaar gezette spoel met padder als test werkte. Geen idee waar in de band maar het lukte, met de dipper en een losse varco zou dat op 80m moeten zijn maar daar zit ie niet in de ontvanger. Echter niet over het hele varco bereik werkt hij dan.Als de capacteit groter werd dan ongever half ingedraait wordt hij in een keer stil. Ik kan ook nog steeds geen SO239 gebruiken. Ik moet de antenne via een banaanstekker inkoppelen. Raak ik met de massa van de kabel de ontvanger dan is hij direct stil. Er zit geen tuner tussen de vertical en de ontvanger.

Ik heb de tweede triodehelft anode via een 220K aan 250V hangen en koppel het audio op de anode uit via een 50uF elco. Verder Op de uitkoppeling, anode weerstand en spoel/terugkoppel setup na) is het de gewone standaard 0V1 zoals ik in heilo had.

Nu de pentode ervoor. De pentode komt via een trifilaire trafo gekoppeld aan de 0V1 en een een dubbeltriode wunderhorn.Voor AM blijft de VFO uit. Voor SSB/CW gaat hij aan. Als het werkt wordt het dus een soort hetro-gen ontvanger.

Mijn wildste idee was een BFO na de 0V1. Daar maak ik dan van het AF een AM MF signaal. Dat dan via een 455KHz keramisch filtertje naar een tweede trafo met een tweede BFO weer naar een 0V1 als detector. Dan heb ik een hetro-super-gen :-).

Oja, waarom hij eerst niet op de varco, werkte ? Dat doet ie nooit als je een spoelhouder bedenkt waar je nog een paddertje bij kunt zetten maar dan geen jumper maakt als je geen padder gebruikt :-(
De varco was dus niet aangesloten.

Als spoel gebruik ik een omgekeerde buisvoet waar een stukje pvc pijp over klemt. De aansluitingen zitten dan in dat buisje. In de buiskant van de voet prik ik wat stukjes montage draad die vastsoldeer in de voet. Heb je een hele mooie prikspoel. Met ruimte genoeg om er een padder/trimmer bij in te duwen.

Fred

Die hikkende ECL86 komt waarschijnlijk omdat er hoogfrequent uit je detector de versterker ingaat.
Je kan het proberen op te lossen met een ceetje aan het rooster van de ECL naar massa en/of een smoorspoeltje in de audio lijn naar de ECL.

Dat, of toch via de voeding. Dat je de triode moet voeden via nog een extra R-C ontkoppeling (paar kilo en een elkootje).
Wel gaaf van die padder. Vind dat maar eens als CO zijnde.. ;)

Ja, ja, ik besta en leef nog! En ik ben ook niet verjaagd door Henry, ik was er gewoon niet veel en als ik er was had ik weinigs zinnigs te melden.

Ik heb het kastje voor de versterker maar eens afgemaakt, hij moet alleen nog geschilderd worden, ik denk wit.

Hierbij een foto van hoever ik nu ben. Oja hij werkt goed.

http://www.uploadarchief.net/files/download/kopie%20van%20dsc00192.jpg

Klikbaar

Hier is het niet goed te zien, maar er loopt dus een snoer door een trekontlasting aan de achterkant naar buiten die in het stopcontact kan.

Nog een vraagje, bij die kristal ontvanger, daarbij moet die diode toch een germanium zijn? En zo ja welke kan ik het beste nemen?

Die diode moet een germaniumdiode of een shottkeydiode zijnh. Het maakt niet echt uit welke, zolang het er maar niet een hoogvermogensdiode is. Ik dacht dat je ook wel wat geschikte diodes daarvoor had. BATxx zijn meestal wel geschikte shottkeydiodes.
Dat doosje is netjes. Ziet er zeer degelijk uit. Het is waarschijnlijk wel handig om nog een stukje gaas voor de luidspreker te doen, dat is wat steviger.

@Fred: Wat bedoel je met een trifilaire trafo om de pentode te koppelen?

Zeker een mooi kastje, beetje plamuur,inderdaad een rooster voor de speaker, likje verf en klaar is Pietdepiet.

Als diode kan je typen als AA119 gebruiken, ze worden wat zeldzaam maar zijn zonder meer goed bruikbaar, bij Voti kan je een 1n60 kopen, dat is een germanium diode die ook zal voldoen, het is echter geen puntcontact diode zoals de AA119.
Met Shottky diodes heb ik geen ervaring (Z) wel geloof ik.
Ik zie ze regelmatig in kristal ontvangers opduiken, soms met een beetje voorwaartse stroom om de drempelspanning nog meer te overbruggen.

In plaats van een diode kan je ook een geschikte mosfet gebruiken als detector:

http://static.scribd.com/docs/85bq7ajjhl7i1.swf
Met dank aan Johan de PE1PUP voor het vinden van deze link!

@(Z) Fred wil een VFO koppelen met zijn detector lamp om SSB/CW te kunnen detecteren.

Inderdaad, maar wat voor een rooster dan? Gewoon van dat Hor-achtige-gaas?

Ik heb nog een BAT43 liggen, dat is goed begrijp ik?