hallo allemaal
ik heb geen idee wat een h-brug is en wat het doet. ik heb al op internet gekeken alleen ik kan niks vinden. wie helpt mij?
Je zult google eens wat beter moeten leren gebruiken. Het internet barst uit elkaar van uitleg over H-bruggen.
Hier:
http://www.mcmanis.com/chuck/robotics/tutorial/h-bridge/index.html
Duurde me 3 seconden..
klein is fijn
Moderator
Kan niet vinden.. Tuurlijk. Zelfs wikipedia heeft een artikel over een H-brug
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
ik (en ander) heb er een uitgebreid verslag hier over gemaakt, met tekeningen en alles. dus als je de zoekfunctie had gebruikt, kwam je waarschijnlijk ook wel Hier terecht 
en wikipedia heeft ook veel info idd
succes ermee
Gr. Rik
dank jullie voor de info, heb weer wat geleerd. nu zoek ik een h-brug ic om vier motoren mee aan te sturen. wie heeft een goed advies welke ik moet kiezen? alvast bedankt
vipsie
Als de motoren alleen aan en uit hoeven kan het ook met twee relais.
Voordeel is dat je dan nooit kortsluiting kunt maken.
Nadeel is dat onder een bepaalde batterijspanning de relais niet meer opkomen:

--edit--
Ik zie nu pas dat de kontactnummers fout zijn. 1 en 2 zijn verwisseld.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (13%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 19 oktober 2007 11:53:14 schreef vipsie:
dank jullie voor de info, heb weer wat geleerd. nu zoek ik een h-brug ic om vier motoren mee aan te sturen. wie heeft een goed advies welke ik moet kiezen? alvast bedanktvipsie
L6203 LMD18100 LMD18101 en zo verder.
en kom nu niet af dat het een motor van 2 kiloampere is ...
geef eens wat meer informatie.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Nog info: http://www.educypedia.be/electronics/circuitsmotorcontrol.htm
Op 19 oktober 2007 11:53:14 schreef vipsie:
...nu zoek ik een h-brug ic om vier motoren mee aan te sturen. wie heeft een goed advies welke ik moet kiezen?
Je bedoelt toch niet éénzelfde IC die 4 motoren tegelijk kan besturen, want dat wordt moeilijk.
Kan wel met bvb. 1 IC per motor, voor bescheiden stromen (toch tot al een paar ampére) zijn er al voorbeelden gegeven. Wil je zwaarder gaan kan je zelf Hbridges bouwen met Hbridge drivers zoals bvb. HIP4081/4082 van Intersil.
Of samengesteld uit 2 halve bridge drivers. Het krioelt ervan bij fabrikanten zoals
International Rectifier/Motorola/ON Semiconductor/ST/IXYS/Semicron/National Semiconductor enz. Neus maar eens. Meestal onder de 'power' sectie.
- - big bang - -
Hallo,
een MAX4427 is een mooi IC'tje, 8 pins DIP, dus lekker klein.
ik geloof stromen tot 1.5A
wellicht was het misschien handiger geweest als je alle topics in een topic had "gebundeld". er gaan er nu 3 over de robot van jouw, in een korte tijd. Dan blijft het forum overzichtelijk 
Gr. Rik
Sakkerloot, je begint echt bij nul he 
Even een beetje kort door de bocht:
Een relais heeft om te beginnen een spoeltje. Als je daar stroom door laat lopen wordt het een magneetje dat een schakelaartje "aantrekt".
Haal je de spanning van de spoel af dan valt de schakelaar ook weer in ruststand.
Eigenlijk een op afstand bediende schakelaar dus.
Een elektrisch bedienbare schakelaar vind ik dan een mooiere samenvatting.. maar das slechts ter verduidelijking voor de beginnende TS
geef eens wat meer gegevens van de motoren die je wil gaan sturen/regelen...?
relais is nog een niveau te hoog?
pak ene dubbelpolige wisselschakelaar met midden stand dus : aan | uit | aan
sluit dan de boel aan zoals de tekening van GJ
2 is het midden contact
je kunt ne de schakelaar in drie standen zetten
L = links om Midden is uit R is rechts om
Op 27 oktober 2007 16:45:25 schreef shiptronic:
2 is het midden contact
Ja, in de tekening wel. Bij echte relais is 1 het middencontact. Mijn tekening is fout.
(schaaaaaammediep)
ach er mag nog wel een beetje nagedacht worden 
en 1,2 en 3 zeggen me weinig , geef mij maar 30, 87 en 87a die sluit ik blindelings aan rest word voor mij meten /datasheet
, ieder z'n achtergrond .
Ik heb een H-brug schema gevonden op internet. dit is het adres: http://www.mcmanis.com/chuck/robotics/tutorial/h-bridge/bjt-circuit.ht…. zou iemand kunnen controleren of dit schema klopt? ik ben er aan gekomen ergens hier op het forum alleen weet niet meer waar.
vipsie
joopv
Golden Member
Op 31 oktober 2007 19:38:44 schreef vipsie:
Ik heb een H-brug schema gevonden op internet. dit is het adres: http://www.mcmanis.com/chuck/robotics/tutorial/h-bridge/bjt-circuit.ht…. zou iemand kunnen controleren of dit schema klopt? ik ben er aan gekomen ergens hier op het forum alleen weet niet meer waar.
Scroll eens naar boven....
Op 27 oktober 2007 17:41:43 schreef shiptronic:
en 1,2 en 3 zeggen me weinig , geef mij maar 30, 87 en 87a die sluit ik blindelings aan rest word voor mij meten /datasheet
, ieder z'n achtergrond .
dat zijn toch namen die bij verlichtingsrelais gebruikt worden in auto's?
vispie, niet lullig bedoeld, maar er moet ook een beetje activiteit van jou kant komen. Ik begrijp dat je als beginneling natuurlijk niet alles weet (iedereen denk ik)
maar je zult eens wat vaker dingen moeten zoeken in google of hier op forum. Als je niet weet hoe iets eruit ziet, gebruik je google afbeeldingen. Als je niet weet wat iets is, gebruik je gewoon google ofso, of dit forum. Echt alles wat je vraagt is gewoon te vinden op internet. Doe iedereen een lol, en zoek eerst, en als je het dan nog niet snapt, dan vragen. We willen je best helpen (tenslotte zijn we allemaal eens begonnen
), maar een beetje eigen initiatief is niet verkeerd 
Gr. Rik