Fuzz Effect

Ik heb het Fuzz Effect van schakelingenonline gebouwd maar heb daar nog twee vragen over.

- Is het mogelijk om het effect te vergroten? Klinkt nog niet heel erg ruig.

- Hoe kan het dat ik ook een verscheurd geluid heb als ik er geen spanning op heb staan.

Foto's volgen asap.

er staat meer info in het verhaal

In het schema zit een op-amp, deze versterkt het geluid. R3 regelt de level; het volume van het effect, als je deze vervangt door een potmeter kan je het volume zelf afstellen. R4 regelt de gain, de hoeveelheid verscheurdheid, deze kan je ook vervangen door een potmeter zodat je hiervan zelf de dosis kunt bepalen, dus je kunt zelf bepalen of je maar een beetje wilt of dat je meer de Rammstein variant wenst.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Dat weet ik, maar ik heb er nu twee potmeters in zitten en als ik die helemaal dicht draai (weerstand nul) is het nog niet zoals ik wil

ow dan zou ik het niet weten

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Lijkt me nl. dat de versterking niet meer wordt als je de weerstand groter maakt, maar dan zou ik ff moeten meten zo.
Het is dus precies andersom hoor ik net, dan maar grotere potmere ertussen.

Heb gisteren de eerste inleiding gehad in op-amps dus weet er niet zo veel van.

[Bericht gewijzigd door kingjotte op woensdag 2 juli 2003 17:43:32

Tedde

AKA ripkip

Misschien deze schakeling twee keer achter elkaar? Dus dat je de uitgang van de eerste op de ingang van de tweede hangt..???

HF blijft kriebelen !!

mm, zou ook nog kunnen. Of misschien terugkoppelen, met een extra diode erin zodat het signaal niet terugvloeit naar de gitaar. Of gaat dat hele ding dan als een gek stan oscilleren?

om te beginnen kan je de gain (versterking) vergroten, die regel je met r4. opamps kunnen duizenden keren versterken als het moet, dus ruig zat. en over je tweede opmerking, waarop heb je spanning staan? De opamp? het zou kunnen dat de diodes al wat scheurwerk tot gevolg hebben. De diodes regelen het fuzz effect (voor een deel) misschien als je andere diodes of meer diodes in serie gebruikt, de drempelspanning neemt dan toe. Maar zeker weten doe ik het niet dus mocht je het willen proberen, zekeringetje gebruiken........

Ik heb er nu (zoals voorgesteld op de site van het schema) een potmeter van 1M in zitten, en als ik die naar 0 draai, dan wordt het geluid harder. Zelfde bij de gain, verscheurdheid wordt ook groter naar mate je dichter bij de 0 Ohm komt.

Dus een grotere weerstand heeft denk ik niet zoveel zin.