Ik heb voor een geleider gevoed met een wisselstroom van 100A bekende waarden:

De inwendige weerstand is: 0.00034 Ohm/m

Daarnaast heeft de geleider ook nog inuctieve en capacitieve werking:

L = 1 uH/m
C = 10 pF/m

Deze waarden heb ik ontleend van het boek van J.J. Goedbloed: Elektromahnetische compatibiliteit, dusdit zijn betrouwbare waarden.

Nu zou je door de totale impedantie te bepalen het spanningsverlies kunnen bereken:

XL = 2*pi*50*1uH = 0.000314 Ohm
Xc = 1/(2*pi*50*10pF) = 3.18*10^8 Ohm

Door die gigantische waarde van Xc treed er eenm gigantisch spanningverlies op...

Wat zie ik over het hoofd of wat doe ik verkeerd? Of kan je de capacitieve werking bij lage frequenties verwaarlozen?

Bvd!

___
                       ------UUU-------0
                       |         |
                      / \       ---
                     ( ~ )      ---
                      \_/        |
                       |         |     
                       ----------------0

De kabel kan je onderverdelen in kleine stukjes, deze bestaan allemaal uit spoelen en condensatoren.
De meeste spanning staat over de condensator, deze staat parallel aan de voeding. De spanning over de spoel verlies je aan het eind van de kabel. Ik denk dat dat de oorzaak is. Correct Me If I am Wrong.

Precies.

Het verlies is recht evenredig met de waarde van de spoel en omgekeerd evenredig met de waarde van de condensator.

Dat kun je afleiden uit de formule.

Bij de condensator is het 1/... en dus omgekeerd evenredig.

Dus samengevat, er zou bij deze leiding een groot spanningsverlies optreden?

De spanning die over de condensators komt te staan hou je nog. De spanning over de spoelen raak je kwijt aan het uiteinde van de kabel, idem voor de spanning over de de inwendige weerstand (staat in serie met de spoel).

[Bericht gewijzigd door JuuL op (74%)]

Je bedoelt de lengte gedeeld door de soortelijke geleiding maal de oppervlak?

Juul, ik heb hem helemaal door, dank voor de moeite en de duidelijke uitleg!

Spannings verlies is I * R

Dus De spoelen geven een Weerstand en de kabel zelf.

De Xc is 318M ohm maar daar loopt de stroom dus niet door daar staat enkel een spanning over.

Bij hegere fregeties gaat dit pas meespelen. De Xc kan je eigenlijk zien als de isolatie waarden en word hoofdzakelijk veroorzaakt door de isolatie zelf.

Dus de isolatie is 318M ohm

De weerstand van de kabel is 34u ohm/m plus Xc 314u ohm/m

@juul.
Volgens mij heeft de teruggande leider ook een spoel werking. Deze heb je niet getekend. Niet dat het echt uitmaakt omdar de waarde is geven voor de kabel.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]

Samengevat:
- de zelfinductie staat in serie en geeft een klein spanningsverlies,
- de capaciteit staat parallel en geeft een klein stroomverlies.

Bij hogere frequenties, en (dus) voor in- en uitschakelverschijnselen, komt er nog iets meer bij kijken, maar voor 50 Hz is dat het wel zo'n beetje.