luidsprekers ontwikkeld voor slechthorenden

Hallo Allemaal

Luidsprekerfabrikant Kalkmann Audio, heeft luidsprekers ontwikkeld voor slechthorenden.

http://www.nvvs.nl/?s_page_id=40&s_n_id=1309

Er wordt geen elektronica gebruikt maar een mechanische filter,is ook mogelijk om zoiets zelf te bouwen, en waar kan ik voorbeelden vinden van een mechanische filter.

of is het gemakkelijker een elektronische filter te maken.

mvg
Vr

Ik lees een wazig verhaal zonder veel aanknopingspunten naar de gebruikte techniek.
Anders dat luchtdruk en voorwaardse stuwing.

Maar hoe en wat?
Het is een mysterie.

Ik heb net het boek van John Eargle uit en daar staat dit type luidspreker niet in.

Het lijkt me meer een slim marketing-verhaal dan een 'revolutionaire' verbetering..
De gebruikte units zijn van Scanspeak, daar kun je sowiso wel een zeer goede luidspreker mee bouwen.
Als je dit zelf wilt bouwen ben je zo al een slordige 200 euro per unit kwijt...

>> Luidsprekerfabrikant Kalkmann Audio, heeft luidsprekers ontwikkeld voor slechthorenden.

Die zijn er al:

http://www.visaton.de/bilder/fotos/klein/dk8p.jpg

(Sorry, kon het niet laten :D )

@ZP-tje:

Wat is er zo revolutionairs aan die dingen van Scanspeak dan?

ik heb ook even na lopen denken en denk dat als je een GOEDE luidpsreker hebt (al dan neit met elktronische of mechanisch filter) dat een slechthorende OOK beter onderscheid kan maken.

gewoon omda thet onderscheid verder uit elkaar ligt.

verder klinkt leuk zo'n filter, maar ik zie niet in hoe je dat doet met 1 luidspreker het volledige audiospectrum weergeven! zelfs niet met de duurste van de duruste luidspreker denk ik dat je nog niet 20 hz tot 20 khz kunt overbrengen. En dan ook nog een mechanisch alles eruit filteren.
wat ik dus niet snap hoe ze uit 1 bron dan alles toch kunnen filteren en weer bij elkaar brengen...

Das op zijn zachtst gezegd knap

je mag een tweeter en woofer nl niet zomaar parallel aan elkaar zetten meestal moet daar toch wel een filtertje tussen!

ik blijft toch maar even bij mijn 4 weg kasten.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (18%)]

Bedankt voor jullie reactie,

De luidsprekers kosten 850 euro, kan niet beoordelen als dat veel geld is.

mvg
Vr

Hooguit zijn deze luidsprekers afgekapt op laag en hoog, zodat de middenmoot alleen weergegeven wordt. Laag en hoog wordt door veel slechthorenden als storend ervaren. Maar dat dit 850 Eur moet kosten. Al met la een broodje aap.

@HmH:

Elektrostatische luidsprekers zijn in staat om een extreem breed spectrum weer te geven.
Lage frequenties zijn vormen wel een probleem en worden vaak niet goed weergegeven.

Een slecht gehoor kan zich op zeer veel manieren manifesteren.
Denk aan verminderde of geen resposie op geluid, meestal eerst een vermindering bij hoge frequenties, vervorming en bijv. Tinnitus of Hyperacusis.

Het begrip 'slechthorend' is dus nogal breed..

@bart: idd, maar nog niet full range ik weet niet wat andere slechthorenden hebben, maar ben zelf ook lichtelijk slechthorend:

heb een dalletje rond de 1 kHz zitten...

erg irritant als mensen tegen je praten.

maar hoog en laag hoor ik PERFECT!

Ik heb tinnitus en word snel moe als ik naar slechte luidsprekers luister of naar iemand moet luisteren in een luidruchtige omgeving. Goede luidsprekers zijn voor mij gewoon dingen die natuurgetrouw geluid weergeven zonder storende resonanties en bijgeluiden. Als ik bijvoorbeeld naar muziek van een goede CD op een set Rogers monitors hoor dan heb ik nauwelijks last van moeheid. Tot er weer iemand doorheen moet blèren. :P

Het is toch gemeengoed geworden om aan bepaalde zaken een medisch tintje te geven en dan te verkopen voor een maxiprijs.
Medische of therapeutische zaken horen nu eenmaal duur te zijn, gezondheid is onbetaalbaar zeggen ze dan en gelijk hebben ze :-)

Men probeert al een hele tijd om ordinaire goedkope voedingsmiddelen om te turnen tot luxeproducten met vermeende therapeutische waarde.
Actimel voor een vlotte stoelgang en cholesterolverlagende youghurt met omega-3 vetzuren, natuurlijk tegen een flinke meerprijs.

Waarom zouden ze het niet eens met luidsprekers voor doven proberen.
Of TV's voor slechtzienden.

Moeilijk te zeggen of het echt bedrog is,
maar het is zo goed als zeker dat je een pak meer zult betalen voor iets wat zijn meerprijs vermoedelijk niet waard is.

Kijk als er nu 1 soort gehoorgestoorden zou zijn , zou ik het kunnen geloven, maar er zijn vele afwijkingen de een heeft dit en de ander dat. Ik geloof domweg niet dat er universele luidsprekers zijn die voor alle afwijkingen een beter resultaat geven . Als zoiets dan wel gepresenteerd wordt noem ik dat broodje aap oftewel boeren bedrog.

Vaak zit er idd wat meer achter.
Ik heb zelf 6 maanden rondgelopen in het High-End wereldje en dat bestaat (wat mij betreft) voor 75% uit gebakken lucht.

De overige 25% is wel een lekker luchtje overigens. ;)

Weer zo'n bedrijfje dat quasi-high-tech verkoopt met vage, maar interessant klinkende slogans die indruisen tegen alles wat we al zo'n 30 jaar weten van luidsprekers.

Deze luidsprekers zijn gemaakt van dun bamboehout, dat voor geen millimeter dempt, en schijnen één of ander mechanisme of materiaal te bevatten dat trillingen op een andere manier absorbeert. Dus dat is het!

...zodat de spoel volkomen vrij in het magnetisch veld van de magneet kan functioneren

Eerst een hoge demping claimen, en dan glashard beweren dat de spreekspoel volledig vrij is.

Waaaaaaaaa....... (bonk)

waar heb je die info gevonden fuzzbass?

Op 31 oktober 2007 20:29:23 schreef Fuzzbass:
Weer zo'n bedrijfje dat quasi-high-tech verkoopt met vage, maar interessant klinkende slogans die indruisen tegen alles wat we al zo'n 30 jaar weten van luidsprekers.

Deze luidsprekers zijn gemaakt van dun bamboehout, dat voor geen millimeter dempt, en schijnen één of ander mechanisme of materiaal te bevatten dat trillingen op een andere manier absorbeert. Dus dat is het!

[...]

Eerst een hoge demping claimen, en dan glashard beweren dat de spreekspoel volledig vrij is.

Waaaaaaaaa....... (bonk)

Bamboehout!!!! Bamboe is een gras ik heb nooit vernoemen dat hout afkomstig was van gras, maar ik dacht van bomen. Waarin de loofbomen aparte kanalen hebben voor de saptransporten en deze bij naaldbomen door de houtvezels gaan. Maar gras?????????????

tja ik moet de eerste luidspreker met spoelen nog tegenkomen ZONDER vervormingen: volgens mij moet je dan massa 0 hebben en een weerstand van 0, wat dus alleen ine en vacuum mogelijk is, maar daarin verplaatst zich weer geen trilling

overd e obouw van luchtdruk door de luidspreker units: begrijp ik dan dat er ergens een ventiel zit? je gaat druk opbouwen, dat doet elke luidspreker, als je het langdurig op wilt bouwen heb j een ventiel nodig, lijkt mij niet gewenst (denk even aand e fietsband)

ik snap ook echt geen pindakaas van dit verhaal idd...

hoe wil je speakers ontwikkelen voor slechthorende en tegelijk voor normaal horende? stel dat die speakers echt elke freguentie evenhard weergeven, horen wij het goed, en slechthorende missen tonen, die missende tonen moeten dan harder, en horen de mensen met goede oren ze weer te hard. dus of voor slechthorende of voor niet goedhorende...

of heb ik het nou fout?

Misschien is dat ontwikkeld voor mensen met een gehoorapparaat. Als je doof bent wil niet zeggen dat je niets hoort het heeft te maken met de freqwentie.

De stem valt in het middengebied en iemand die in het midden gebied slecht hoort zal jou waarschijnlijk niet goed verstaan maar kan wel naar muziek luisteren.

Mensen met een gehoor apparaat kunnen gebruik maken van een ringleiding dat is een draad die rond om de kamer of hal of weet ik wat licht die aangesloten is op een speciale muziek eindtrap. Iemand die geen hoorapp. heeft zal niets horen die er wel hebben kunnen alles horen bijv muziek stem net wat er voor signal op de eindtrap wordt gezet.

Kijk maar eens op google en dan ringleiding

Inderdaad een ringleiding of een IR hoorsysteem, met een beetje geluk krijg je de aanschaf ook nog eens geheel of gedeeltelijk vergoed door de ziektekostenverzekering.