Kijk eens naar Winboard van Ivex (www.ivex.com), ook demoversie gratis met goede handleiding. Heb verscheidene programmas geprobeerd en vond dit uiteindelijk het eenvoudigste en best te gebruiken.

Op 8 juli 2003 18:57:36 schreef The Puma:
Ik heb een oudere laserjet 5l op de kop weten te tikken
welke sheets kan ik hiervoor het beste gebruiken ??

Hoe kan ik de twee sheets ( boven en onderkant ) van de print fixeren tijdens het belichten zodat ze extract tegen over elkaar staan ?

Het beste kun je de sheets ruim op maat knippen en dan over elkaar heen leggen, aan driekanten met tape aan elkaar plakken en het printje er inschuiven het is primitief maar het werkt heeeel goed

grtz Maverick2k

Op 8 juli 2003 18:57:36 schreef The Puma:
Ik heb een oudere laserjet 5l op de kop weten te tikken
welke sheets kan ik hiervoor het beste gebruiken ??

gewoon overheadsheets voor laserjet werkt perfect

Ik gebruik nu al een hele tijd EdWin 1.60.
Die heeft een zeer uitgebreide database, kan tot 28 lagen aan (component zijde, soldeer zijde en dan lagen A tot Z).

Er zijn standaard 4 autorouters aan boord.
En heeft een professioneel uiterlijk, waarmee je professionele schema's mee kan maken.

Het programma heeft wel een serieus prijskaartje (300.000BEF = 7.500 Euro heb ik me ooit laten vertellen).
Of het waar is, weet ik niet.
Ik heb dit programma ooit van een nonkel gekregen, die stopte met electronica (waar hij het vandaan haalde weet ik ook niet).

Ik ben er serieus tevreden mee.

Ik heb met Multisim+Ultiboard gewerkt op school en met Eagle nu
en we zijn definitief overgestapt naar Eagle
Eagle is echt super Qua prijs kwaliteit verhouding en de demo kan je simpelweg alles mee wat een hobbyist wil.

daarbij komt nog het grote voordeel van Eagle ten opzichte van Ulitboard dat het mega makkelijk is om je schema nog ff aan te passen als je al het pcb aant maken bent.
je kan zo switchen tussen beide en wijzigingen worden gelijk in het pcb verwerkt probeer dan maar eens met Multisim/Ultiboard

verder heb ik niet iets tegen Multisim tis een nuttig programma maar als je echt iets wil testen is een breadboardje pakken nogsteeds het beste.
ook Ultiboard valt primah mee te werken heeft (of had) zo zijn kuren maar ik ga nu toch voor Eagle

het heeft even geduurd maar denk toch dat ik nu Eagle prefereer boven Ultiboard.

mvg Michel

Die schemas die eagle produceerd zien niet om aan te zien daarom gebruik ik nog steeds multisim ;)