generator belasting

Ik heb een generator 3F 400v 5KVA.
Die wordt aangesloten op weerstanden van 2000W/stuk op 220V.
1)die 5KVA levert hij dat ook op 1x 220V of is dat verdeelt over de 3 phase.
2)Wat gebeurt er als ik meer dan 4000W aansluit aan weerstanden, het handigste is 3X 2000W.
Een probleem is dat elke weerstand 2000W is en dan heb ik 4000 of 6000 W aangsloten. Bij 4000W kan ik maar 2 phase gebruiken, bij 6000W 3 phase, maar is dat dan te veel?

Dat is teveel.5 kVa kan hij leveren en je wil 6 kVa afnemen.Ook 2 maal 2 kVa zal hij niet aankunnen.De belasting is dan onevenredig verdeeld.Niet doen dus.

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Anoniem

Het vermogen dat de kenplaat van je generator aanduid is verdeeld over de verschillende fasen.

waarom hebben de weerstanden eigelijk zo'n groot vermogen dat je niet kan verdelen over de fasen?

Kan ik dan niet op 1 phase belasten, er staat een schakelkast op met 3 stopkontakten van 220V en 1 van 400V.
Ik dacht dat ik dan ook op 1 stopkontakt kon belasten?
Die weerstanden zijn een bestaand gegeven en die werken via een thermostaat dus kunnen die ook afzonderlijk afvallen.

Ehh nee, 5KVA blijft 5000 watt, en daar zul je het mee moeten doen.
Soms kan die wel even wat hoger, maar dat is maar voor even.
Anders praten we over overbelasting, en dat gaat fout.

Voor de duidelijkheid, 5KVA betekend 5kilovoltampére.
En dat is meteen het maximum wat die kan leveren.

mvg

Dus een oplossing zou kunnen zijn 2 weerstanden van elk 2000W maar op 3phase 400V, en dan zou er wel 1 kunnnen uitschakelen en terug inschakelen.
Wat gebeurt er als de generator op te laag toerental draait en de belasting blijft hetzelfde?
Verhoogt dan de A = gevaarlijk?

Ook dat zal niet lukken.Per fase kan deze max 5000/3=1600 Va leveren.Gaat de generator onder toeren,dan is hij overbelast.

Als je er 2 in serie zet en deze aansluit op 2 fase dan heb je wel wat minder vermogen per weerstand maar alles blijft wel heel en dat is volgens mij de enigste manier om de generaor niet over te belasten.
Wat ook nog kan maar minder mooi is per weerstand een stevige diode in serie en deze aansluiten op nul en fase dit doe je 3 keer en je belast je generator met ongeveer 3kw maar dit kan alleen als je echte ohmse weerstanden hebt en geen ventilatorkachel want die bevat immers een motortje.
Ik weet niet wat je op gaat warmen maar het zal iets langer duren voor de zaak op temperatuur is en afhankelijk van de afkoeling haal je de gewenste temperatuur.
3 frituur pannen?

Het dient om vloeistof op te warmen.
Een ding begrijp ik niet, er bestaan ook dezelfde weerstanden maar die zijn 3 Phasig, dus als ik die op het net aansluit moet ik de drie phasen aansluiten, die zijn dan ook 2000W, maar op 3 Phasen, 3x380V, zonder nul.
Vroeger was dat altijd 3x 380V, nu is dat meestal 220V omdat veel mensen geen 3x380V meer hebben(krijgen)
Kan ik die dan niet 3 phasig aansluiten op die generator?
Ik dacht dan krijgt elke Phase 2000:3=666W. Heb ik dat mis dan?

Zet twee weerstanden in serie en vergeet de derde.OF zet ze alle drie in serie.Dan hoef je geen diode of weet ik wat.Het opwarmen duurt langer.Voordeel:je weerstanden gaan tig langer mee en geen aanbakken van vuil op die weerstanden.Nadeel:het duurt langer.Of een grotere generator aanschaffen.Dit is gewoon een kwestie van afwegen van voors en naa`s

Hoe moet ik die dan in serie aansluiten? op hoeveel phase/volt.
Geeft die generator dan geen krachtstroom, 3X380(400) V

De generator levert drie fasen.Tussen de fasen meet je dan 380 volt.Tussen elke fase en de nul meet je 220 volt.Om de weerstanden in serie te zetten maak je aan een kant een verbinding en aan de andere uiteinden sluit je de fasen aan.Je hebt dan twee fasen die belast worden met ongeveer 7,8 amp.Het vermogen ligt dan ongeveer op 3kVa

Zo ver heb ik het begrepen.
Dan zou ik op die andere fase/nul nog iets kunnen aansluiten, 500W of zo.
Maar kan ik ook 3fasige weerstanden gebruiken?
Ik heb nu thuis een boiler en die weerstand is aangesloten op 3 fasen, dus 2200W en 3 fasen, hoe dat verder inwendig in elkaar zit weet ik niet, mischien ook wel seriegeschakeld?
Als dat kan koop ik gewoon andere weerstanden.

Nee als je driefasige weerstanden aansluit is de spanning per weerstand 220 volt en dus het ttaal vermogen 6kva
Als je er 2 in serie set heb je maar 190 volt per weerstand en dus is het vermogen lager.
Het is heel moeilijk om te begrijpen voor veel mensen dat als je 3 weerstanden in ster zet zonder 0 er toch 220 volt per weerstand staat dit komt voort uit de fase verschuiving.
Google maar eens op draaistroom (krachtstroom)

OK, maar ik bedoel dan wel max.2 weerstanden van elk 2000W, en deze aansluiten op 3x380V.
Wat geeft dat dan?
Bedoel je dat als ik 1 weerstand van 2000W aansluit op 3x380 er dan 6KVA doorvloeit?
Ik kan ook in 2 verschillende tijden verwarmen met telkens 2 keer 2000W, het hoeft niet tegelijkertijd, alleen wil ik zo veel mogelijk rendement uit mijn generator halen.

[Bericht gewijzigd door kitman op zondag 18 november 2007 13:16:57 (13%)

Een weerstand op 380 volt gaat gegarandeerd stuk.
De generator levert met twee weerstanden in serie voldoende stroom.Je rendement zul je niet verbeteren door de weerstanden te gaan wisselen.

2 weerstanden in serie is 190 volt per weerstand en samen dus 380volt

Als ik 2 weerstanden in serie zet kan ik die wel niet appart regelen.
btw, ik heb hier een boiler en die staat er al 20 jaar met een weerstand van 2200W op 3fasen 380V.
die weerstanden werken zelfs niet echt op 220V.
Waar om gaat die weerstand kapot op 380V, zelfs als hij daarvoor ontworpen is.

Omdat de spanning die je dan op de weerstand zet bijna 70%hoger is.De stroom zal dan ook hoger worden en dat kan die weerstand niet aan.

Sorry, maar dat begrijp ik niet. Die weerstand is gemaakt om aan te sluiten op 3x380V, waarom gaat die dan stuk?
Hier in mijn boiler zit die al 20 Jaar?

De weerstanden hangen met het sterpunt aan elkaar.Als je driefasen op deze aansluit,staat er op elke weerstand toch maar 220 volt.Ook al is de spanning tussen de drie fasen 380 volt,door de faseverschuiving (120 graden),wordt deze spanning niet hoger.Google maar eens op faseverschuiving.

Dus dan hangt hij tussen stermiddlepunt(nul) en fase en dat is 220V. Dat lijkt me verstaanbaar.
Dus 1 weerstand van 2000W geeft dan 666W/fase of niet?
Alleen begrijp ik nog steeds niet waarom hij stuk zal gaan.

Er gaat dan een veel te hoge stroom lopen.Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt.De Je weerstand is 24,2 ohm.Bij 380 v geeft dat een stroom van 15,7 a.Bij 220 is dit 9,09 amp.Het vermogen welk je dan gaat verstoken is 5967 va.Wat denk je hoe heet dat dat ding dan wordt?

Is dat probleem alleen bij een generator of ook als je die weerstand op het net aansluit(3x380)

De generator welke jij hebt,zal dat niet trekken.En het maakt niet uit 380 = 380