Hallo, ik ben hier nieuw op het forum en niet vreselijk handig met elektra. Ik deed altijd velleman projectjes en nu wil ik het volgende:
De motor regeling maken zoals http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17
Mijn probleem. Ik ben niet zeker van positionering van b.v. buz en de ic1. De buz heeft een ground en een D. Welke zit waar? En de ic1. voetje 1 is bij het rondje in de ic?
Verder heb ik nu de p1 die ik eerst wil maken zoals de schakeling is. Later wil ik deze vervangen door een een joystick. is dit mogelijk>?
En als laatste zou ik moeten schakelen tussen links om en rechts om kerend. of te wel de + en - switchen.
misschien dat iemand mij wat foto's of tips kan posten/mailen.

als korte uitleg zal ik uitleggen waar t voor dient. Ik maak een statiefkop voor een camera die ik uiteindelijk op afstand zou moeten bedienen. Joystick naar links camera draait naar links. Joystick naar rechts camera draait naar rechts. Zoals ik al zei solderen kan ik wel begrijp alleen alle puntjes niet helemaal.
alle onderdelen zijn al in huis

mvg

Zodra je in het datasheet kijkt zie je het zelfde plaatje als wat in het schema staat. Daar staat bij G = Gate, D = Drain, S = Source. Dan zie je daaronder een plaatje met de buz11 waar dan source drain en gate bij staat. Zo kun je dus zien welk pinnetje waar bij hoort. Dus van de voorkant bekeken dus ijzeren plaatje naar achteren:
R2 naar pin 1 (links) gate
Motor naar pin 2 (midden) drain
Ground naar pin 3 (rechts) Source
Mocht je veel vermogen trekken is het beste dat je er nog een koel plaatje aanvast maakt. Let wel op het ijzeren plaatje ook de D = Drain = pin 2 is. Als je dan de diode aan het zelfde plaatje zou koppelen zou het mis kunnen gaan aangezien die de plus aan het plaatje koppelt. Oftewel krijg je kortsluiting.

Als je een joystik er aan wilt koppellen kan dat wel maar deze schakeling kan alleen maar 1 kant op. Je zou dan een H-brug moeten bouwen. Zodat je van + en - kunt switchen.

Hallo,
bedankt voor de duidelijke uitleg hier kan ik hem zeker mee verder maken.
Voor de H-brug ben ik nog opzoek naar een schema maar kan niks vinden op het internet en deze site van een schakeling.
Dus dat ik precies weet welke onderdelen te kopen.
Ook las ik van een L298N en misschien wel intressant voor mij. Alle hulp welkom

MVG Joey

Welkom op het forum :)

heb je de zoekfunctie hier al gebruikt?

http://www.circuitsonline.net/forum/view/52178/1
In dit topic heb ik ook een H-brug uitgewerkt.

Groeten Rik

Ik had al gezocht en ook dat topic door gelezen maar ik kan geen duidelijk schema vinden van een Hbrug voor een enkele motor. Wel eentje met 2 motoren. De motorregeling zelf moet nu wel lukken en ga ik straks afmaken.
Ik denk dus dat ik de output van de motor regeling gebruik als input van de hbrug. dit mogelijk?
Graag dus een schema van een enkele H brug

wat is er niet duidelijk aan die schema's?
wat is het probleem?

Gr. Rik

Het probleem is dat ik buiten het schema van mijn motorregeling k geen schema vind wat ik snap.
Mijn electro technische kennis is niet vreselijk hoog en begrijp dat dit tot frustratie kan leiden maar zon hapklare brokken als die andere schemaatjes is ben ik bang iets wat ik nodig heb.
Hoop dat jullie me kunnen helpen. Het betreft een 12v motortje

nog 1 klein vraag je bij de motorregeling bij c3 is het witte randje (inm het schema) de plus of de min?

[Bericht gewijzigd door joey terwindt op (13%)]

Zeer simpel te achterhalen in dit schema:
Dat witte streepje bij de condenstator gaat naar de plus van de voedingsspanning dus... het is de plus;)

De schakeling is af op de mbr 1645 na die pas zaterdag geleverd kon worden.
hier al een slechte foto. http://www.mijnalbum.nl/Foto-PB68YQBZ.jpg
Voor de test zit er een 9 volt baterij aan.
Maar voor een H-brug zou ik dan nog wat graag hulp hebben.
met name ook wat voor toetsen of een joystick gebruikt kunnen worden en uiteraard het schema.

Joey

Hallo,

Ik had de motorregeling af na 2 weken wachten op mbr 1645 en hij deed het. Ik liet m trots aan een maat zien en hij kapte ermee. De Buz en d3 werden helemaal niet warm.
Waar kan dit aan liggen? En hoe meet ik zoiets na?

Joey

de Buz 11 goed aangesloten?, Buz 11 nog goed? , een duidelijke foto doet wonderen;) misschien ook van de achetrkant zodat we kunnen kijken naar foute,slecht verbindingen

Aan mijn print ligt het niet. Zoals ik al zei ik was ermee aan het spelen en toen kapte hij ermee.
Mijn -pool was ook losgeschoten uit de veelste snel gemaakte connectie.
Verder zittenalle componenten ok.
Zou de buz zijn overleden of hebben andere onderdelen meer kans te overlijden?
Ik ga morgen even een nieuwe buz halen denk ik.

Zou ik ook doen de BUZ is het gevoeligste onderdeel, laat morgen maar iets weten of we verder moeten zoeken ;)

Helaas. Mn buzje 11 vervangen en geen vooruitgang.
THuis heb ik nog een mbr1645 liggen die ga ik dan ook vervangen. Inmiddels ook al wat koellichamen gekocht voor de zekerheid. Als ik alles 1 voor 1 vervang kom ik er wel achter.
Misschien een manier om te meten waar het foutje zit?

Joey

Verbindeing nameten-> waarschijnlijk al gebeurd ;) misschien heb je/of ken je iemand met een scope dan kun je kijken of het uitgangs signaal (pen 3 van het IC) goed is.

Ik heb een aantal componenten uit de schakeling vervangen en hij werkt weer.
Graag zou ik een kleine aanpassing aan mijn schakeling willen maken. Aangezien mijn motortje een vertragingsbak heeft reageert hij pas vanaf de helft van mijn pot.
De eerste helft draaien heeft dus geen functie. Pas daarna draait hij. En als ik "vol gas"geef draait hij niet zo hard dan dat ik hem direct op 12 volt zet.
Mijn pot is 47 K. Misschien een aantal weerstandjes die ik beter kan vervangen door andere?
graag tips

Joey

Ik heb het nog eens getest en hij draait wel even hard op de schakeling volluit als direct op 12v. Ik gebruikte een andere adaptor die 15 volt gaf.
Maar ik ben er nog niet uit over mijn vraag betreft de eerst helft van mijn pot.
graag hulp

Ik ben blijven zoeken en kwam uit op deze van voti-
de kitrus 166. Met frustratie kwam ik erachter dat die kit dus is wat ik zoek. links draaien is linksom en reschtdraaien is rechtsom.
NU kost die kit 23 euro en ik heb er 2 nodig.
De welbekende motorschakeling van deze site heb ik nu al 2x gemaakt.
Is het niet mogelijk een dergelijke weerstand op deze schakeling aan te brengen zodat ik links en rechtsom via mn pot kan bedienen?
Kan deze schakeling goedkoper?
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?K-DIY-166
mvg Joey

nog steeds geen mensen die mij hierbij kunnen helpen?

Joey

Waarom neem je geen RC afstandbediening en een normale servo? Plug and play..

Nog een servo voor tilt en je hebt een pan&tilt met afstandsbediening.

[Bericht gewijzigd door Bart Hiddink op (32%)]

ik heb dit wel gedaan voor mijn diafragma ring.
Het nadeel is dat ik wil draaien in de beweging van de camera.
Dus een pot is ideaal. Naar links draaien is linksuit en rechtdraaien rechtsuit. Dan nog voor de tilt die verticaal staat. Nu alleen nog een oplossing voor de schakeling.

Hallo,

een kleine update aan mijn project. De schakelingen zijn nu compleet en heb 2 mooie joystickjes gevonden met potmetertjes erin. Het nadeel is is dat deze 10k zijn en de schakeling 50k vereist. Hoe kan ik dit het best oplossen?> Ik zou namelijk wel de schakeling willen benutten. dus van 0 naar vol.

joey

geen oplossingen? die joysticks zijn geweldig namelijk maar wil ze wel op mijn controler kunnen gebruiken