Op dit moment gebruik ik voor het regelsysteem voor mijn kweekkas alleen binnen en buitentemperatuur om te regelen. Dit werkt redelijk, maar ik wil e.a. verbeteren. Nu zou ik graag willen kunnen meten wat de momentane energie instraling door de zon is. Dit kan gemeten worden commerciele meters die eigenlijk allemaal om het principe van temperatuurstijging als gevolg van straling meet. Deze dingen zijn echter nogal duur, en in mijn ogen te complex om zelf te maken c.q. calibreren. zie http://www.iup.uni-bremen.de/doas/lectures/richter_measurement_techniq…
voor een paar voorbeeldjes van deze meters.

Nu is heb ik het idee opgevat om te proberen e.a. te maken met een klein zonnepaneeltje. Voor mijn toepassing hoeft e.a niet erg precies te zijn, het gaat vooral om een indicatie van het ingestraalde vermogen. Ik wil uitgaan van een paneeltje als dit http://www.conrad.nl/goto/?product=110330.

Er moet een relatie zijn tussen het ingestraalde vermogen en de hoeveelheid energy dat dat ding levert. Heeft iemand gegevens beschikbaar over de relatie tussen het ingestraalde vermogen en de stroom door geleverd door een paneel?

Even de datasheet er bij en je kan het zo aflezen:
Bij 10mW/cm² levert die een kortsluitstroom van 3,4mA, bij 100mW/cm² is dat al 34,9mA.
Lijkt mij vrij lineair te zijn, maar of dat echt zo is kan je ongetwijfeld ergens op Google vinden.
Zoieso zal je voor elk zonnepaneeltje andere getalwaarden krijgen, dus ff datasheet bekijken en je kan het zo uitrekenen.

Toine

bedenk wel dat de hoek waaronder het licht invalt ook erg van invloed is op het afgeleverde vermogen.

Op 14 december 2007 00:07:12 schreef Twabi2:
Bij 10mW/cm² levert die een kortsluitstroom van 3,4mA, bij 100mW/cm² is dat al 34,9mA.

Inderdaad, dat heb ik het nu ook gezien. Ik heb alleen in de gebruiksaanwijzing zitten kijken ipv de datasheet. Bedankt! Heeft er iemand een idee hoe de temperatuur coefficienten (\alpha, \beta, \gamma) gedefineerd zijn?

Op 14 december 2007 00:07:12 schreef Sine:
bedenk wel dat de hoek waaronder het licht invalt ook erg van invloed is op het afgeleverde vermogen.

Inderdaad, bedankt. Ik verwacht dat dat geen probleem hoeft te zijn, omdat deze hoek op dezelfde manier ook het ingestraalde vermogen voor de kas beinvloed. Ik weet eigenlijk ook niet hoe het oppervlak officiel is gedefinieerd: is dat het oppervlak in de horizontale richting of het oppervlak loodrecht op de straling?

Ik heb een tijdje terug volgens hetzelfde principe een thermische laserpowermeter gemaakt (linkje).
Simpel en goedkoop, als het om een wat groter vermogen gaat moet ijken met een verwarmingsweerstand eenvoudig mogelijk zijn.

Het voordeel van thermisch meten is dat het itt halfgeleiders / LDR's redelijk onafhankelijk van de golflengtes is.

Als je een gevoelige meter wilt maken zou je een Peltlier element kunnen gebruiken om de warmte af te voeren aan de koude kant, en zo met en stukje regeltechniek de warme kant op de omgevingstemperatuur kunnen houden onafhankelijk van de gemeten hoeveelheid straling.

Volgens mij meet een luxmeter ook vermogen per oppervlakte-eenheid. Je kunt dus met een fotodiode ook lux meten en dan een verband zoeken met het vermogen.
http://www.chirio.com/lux_meter.htm

@Aart:
Goed idee met die diodes en verschilversterker.
Ik heb ook aan thermisch meten zitten denken, maar het leek me redelijk moeilijk om dat betrouwbaar te maken voor m'n weerstation. Je moet immers een punt creeren voor de referentiemeting dat niet wordt beinvloed door de straling zuiver de buitentemperatuur meet. Heb je misschien een idee hiervoor? Het is natuurlijk ideaal als het gewoon met een warmtebron te ijken is.

Daarnaast lijkt het me moeilijk om te voorspellen of het thermisch meten echt onafhankelijk is van golflengtes. Ik heb ooit een aantal metingen met een themische camera gedaan, waaruit bijvoorbeeld bleek erg veel verschil zit in het infrarood gedeelde van het absorptiespectum van verschillende soorten zwarte verf.

Eigenlijk is het voor mijn toepassing niet echt belangrijk welk deel van het spectrum gemeten wordt. Het gaat er vooral om een indicatie te hebben van of het een zonnige of bewolkte dag is en daar het regelalgoritm op aan te passen.

Ik heb ooit een meter gemaakt met hetzelfde principe als gebruikt bij de link van echtepino, wat werkte op zich redelijk. Eigenlijk is ijken steeds het grote probleem.
Misschien dat ik hiervoor een goedkope luxmeter aanschaf, dan kan ik meteen eens kijken hoe deze werken.

Als je de buiten temperatuur wil weten zonder dat de straling van de zon daar invloed op heeft kun je een z´g thermometerhut bouwen, dat is een kastje waar de wind door kan blazen maar waar de zon niet in kan schijnen, er is vast wel meer over te vinden ergens op het net.