Goedendag,

Ik ben de trotse bezitter van twee bocama's. Waarvan een opnieuw is opgebouwd waarbij alle nutteloze knoppen zijn verwijdert en een mooie behuizing gekregen.
Helaas als ik de volumeknop naar een derde draai begint de vervorming. Deze is over beide kanalen hetzelfde en over de hele frequentie.
Ik heb ook een originele bocama en deze speelt de nieuwere versie er echt uit. Er is dus iets mis. Ik heb alle buizen al verwisselt maar hetzelfde resultaat.
Omdat het allebei de kanalen betreft denk ik dat het aan het begin van de schakeling zit.
Ik ben een slimme jongen maar nog niet zo technisch onderlegd dat ik even onderdelen verwissel of doormeet.
Wie kan mij helpen hem weer gezond te krijgen? Ik ben in bezit van vervoer en wil best een stukje rijden om hem even door te laten meten.

Alvast bedankt voor de reactie!

Als er alleen maar wat met de knoppen is gedaan is de kans behoorlijk groot dat er nog veel meer in gesleuteld moet worden.
Begin eens met het vervangen van de kathode elcotjes (indien van toepassing) en het vervangen van de koppel condensators (aan de roosters van de eindbuizen) als dat nog nooit gedaan is

De nieuw opgebouwde is dus slecht begrijp ik uit het verhaal.
Heb je een schema hoe dat ding nu is opgebouwd?

Grappig. Toevallig moet ik tijdens de kerstdagen weer twee Bocama's restaureren.

Yes, de nieuw opgebouwde is degene met problemen. Ledlover, ik heb hem opengehad en alle onderdelen zijn nieuw behalve de travo's en buizen. Het ziet er allemaal keurig uit, is aandacht aan besteed. Misschien dat jullie de hand wel herkennen als ik een foto plaats. Ik heb helaas geen schema.
Maargoed feit blijft dat hij niet in orde is, wat is het handigste om mee te beginnen?

Alvast bedankt!

Plaats eerst maar eens foto's. Goed scherp graag.

Ik krijg een vermoeden dat het gedeelte phonogedeelte en de toonregeling met bijbehorende ECC83's er is uitgesloopt.
Wat er overblijft is de fazedraaier en de eindbuizen.

Je zal waarschijnlijk direct een CD-speler op de fazedraaier aansluiten?
Een gemiddelde CD-speler levert zo'n 1,5V uitgangspanning. Je overstuurd waarschijnlijk de ingangstrap.

Maak een spanningsdeler van twee 10k 1% weerstandjes en zet ie voor de ingang. Waarschijnlijk is je probleem dan opgelost.

Ok, waar kan ik de foto's plaatsen of mailen? Het wordt wel morgen avond voordat ik daar tijd voor heb.

De foto's ergens op het web zetten. Of het upload archief gebruiken. Zie de FAQ.
Daarna de url van de foto's tussen de tags [ img ]...url...[ /img ]. Zonder de extra spaties.

Hello,

Ik wilde toch even wat knappe foto's neerzetten dus heb een Hyve aangemaakt. http://bocama.hyves.nl/
Als het goed is kan iedereen hier gewoon in kijken. Bij de foto's heb ik er vijf geplaatst, spreekt neem ik aan voor zich.
Is het inderdaad denk je zo dat de directe ingang van de cd overstuurd wordt?

heb je een oscilloscoop? je zou kunnen meten met een toongenerator en de scoop waar de vervorming ontstaat.

Ben de maker , ongeveer 1 jaar geleden, het schema hier nog ter beoordeling laten zien.
Bij mijn weten speelde de versterker de sterren van de hemel, althans hier.
Kan zijn dat er hier en daar aanpassingen zijn gedaan.wat ik zo kan zien is de potentiometer die is anders. de geplaatste was dicht.

Dan moet dit het schema zijn
http://www.uploadarchief.net/files/download/tubeamp-schema.gif

http://www.uploadarchief.net/files/download/tubeamp-schema2.gif

In principe is daar niets mis mee. Tenzij er allerlei mods zijn uitgevoerd.

klopt Hugo dat is het schema, ik heb de versterker exact volgens dit schema gemaakt, heb goeie componenten gebruikt . de trafo,s zijn afkomstig van een Bocama.

Marcus dank je wel, ik ben er erg blij mee en vind het model erg mooi. Zonde dat er in dit geval in geprutst is...
Aan wie heb je hem verkocht?

Graag breng ik hem weer in originele staat (dus van een jaar geleden). Ik ga met de schema's kijken of ik veranderingen zie maar gezien mijn technische achtergrond geef ik me niet veel kans. Een van jullie nog suggesties?

Ik weet niet waar je woont, staat niet in het profiel.
Als Zoetermeer geen bezwaar is ben je welkom met die versterker.

Hugo,

Dank je wel voor de uitnodiging. Ik woon in Alkmaar maar vind het geen probleem naar Zoetermeer te komen.
Ik heb het wel aardig druk deze dagen dus denk zelf aan volgende week donderdag/ vrijdag/ zaterdag?
Ik hoor wel even wat jouw goed uitkomt.

Mvrgr, Michael

Hugo nog enorm bedankt voor zaterdag!

Ik ben inmiddels druk op zoek naar een mooi setje buizen en kan vier stuks Philips el 84 (nieuw), voor 7 euro p/st krijgen. Denk je dat dit verstandig is om te doen of kan ik beter een gematched setje sovtek's halen?

Vier stuks nieuw EL84 voor die prijs moet je altijd doen.
Al is het maar voor je zelfbouw project of als reserve.

Maar is zou wel door zoeken naar een kwartet Sovteks.

BTW. Klinkt het nu minder overstuurt?

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (11%)]

Hij klinkt stukken beter! zeker minder overstuurt!
Maar ik merk dat de buizen echt gammel zijn... Daarom hoop ik morgen de nieuwe el 84 erin te krijgen en dan de ecc 81 eens proberen. Ik denk dat ik deze bij Boca ga halen.
Moet alleen even kijken want er zit nu wel een klein brommetje in. Ik zal de draden naar de potmeter even nalopen, deze hadden we toch even los gehad?

hoi, ben benieuwt hoe e.e.a. is afgelopen , wat er mis mee was.

groet Marcus

Klopt die heb ik los gehad. L en R waren verwisseld op de potmeter, dit heb ik weer goed gezet.
Het zou kunnen dat de afscherming niet meer (goed) vast zit?

Op 7 januari 2008 22:46:58 schreef marcus 1958:

groet Marcus

Eigenlijk niets. De insturing was/is veel te hoog en er zitten op dit moment een stel versleten eindbuizen in.

Met een setje ven mijnj reserve EL84's (Sovtek) was het klankbeeld een stuk beter en rustiger.
Vervanging van de ECC83's voor ECC81's gaf ook nog wat verbetering.

Aan de ingang een spanningsdeler gezet van 2x 10k 1%, dat scheelt al de helft.

Hello,

Inmiddels de eindbuizen vervangen voor een origineel setje Philips en de ecc 83 voor ecc 81 (ook Philips)verandert en het klinkt stukken beter. Het is mooi rustig en veel diepte en niet meer overstuurd.

Hugo nogmaals bedankt!

P.s. Tijd om mijn eigen bak te gaan bouwen!

Op 7 januari 2008 22:46:58 schreef marcus 1958:

groet Marcus

Hé Marcus,

Ik wil graag de schakeling zoals jij hebt gemaakt na gaan bouwen. Ik heb namelijk al de travo's van een bocama liggen. Ik vroeg me af hoe ik aan de olie in papier condensatoren kan komen, de black gate condensatoren en de 4W weerstanden.

Hoor het graag, groet Michael

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]

Neem normale condensatoren van de elektroboer, die voldoen.
5w weerstanden zijn meer standaard.