Ik had een vraag. Ik zoek 2 motoren om een robot aan te drijven. De robot gaat er zo ongeveer uit zien: Het wordt een rijdend vierkant/rechthoekig platform met 3 wielen. 2 wielen worden afzonderlijk van elkaar aangedreven en 1 wiel is dus 'n soort van zwenkwieltje. Het geheel wordt gevoed met 'n 12 V loodaccu wat dus ook op het platform komt te staan en verder komen dus de componenten er op maar niet echt bijzonder zware dingen meer. Dus het zwaarste is die loodaccu. Ik heb erg weinig ervaring met motoren qua krachten enz dus daarom vraag ik het hier.
Alleen nu was de vraag: Welke motor is hiervoor het meest geschikt om te gebruiken?
Het robotje hoeft verder geen hoge snelheden te halen dus mag op een normaal tempo rijden. (rustig aan dus)
Alvast bedankt voor alle hulp!! 
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
Tip van de dag...
gebruik misschien eerst eens de zoekfunctie van dit Forum.
Forum - Zoeken - Trefwoorden - Platform...
hier had ik ook nog zoiets gepost http://www.circuitsonline.net/forum/view/54204/13
Ok ik heb wat rondgezocht en ik kom termen tegen als 1 kg.cm etc?
Betekent dat deze motor dan 1 kg aan kan? Want ik begrijp zulke termen niet (zit meer in de elektrowereld dan in de werktuigbouwkant).
Vandaar dat ik jullie advies vraag. Via de search kon ik niet veel vinden behalve advies om rolstoelmotor of step motor te gebruiken maar dat wil ik dus niet.
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
1kgcm is het 'moment' of 'koppel' van de motor.
Stel dat je een staaf zou bevestigen haaks op de as van de motor, dan heeft de motor een kracht van 1kg op 1cm vanaf de as gemeten. Maar hiermee weet je ook de kracht op een afstand van 10cm = 1kg : 10 = 0,1kg of 100g (die kracht is nl.
omgekeerd evenredig met de afstand tot de as ).
Dus zou je een wiel met een diameter van 20cm bevestigen op deze motor dan heeft dat wiel op de omtrek een kracht van 100g.
Dus stel je hebt een koppel van 2 kg.cm en je hebt wieletjes van 1 cm als diameter(beetje overdreven). Dan kan de motor dus 'n karretje van 2 kg voortbrengen. Of kan deze motor zelfs nog meer vooruit brengen dan 2 kg? Of zie ik dit dan weer verkeerd?
Erelce
neen,
-een wieltje met 1cm straal dus 2 cm diameter.
-neen, het is ingewikkelder dan dat. Daarvoor moet je de richting en de grootte van de verschillende krachten (gewicht wagentje, trekkracht aan wagentje...) uitzetten in vectoren.
Hier kan ik moeilijk een cursus mechanica geven.
Misschien ff googelen.
[Bericht gewijzigd door Erelce op (13%)]
Op 10 januari 2008 21:08:47 schreef Erelce:
...-neen, het is ingewikkelder dan dat. Daarvoor moet je de richting en de grootte van de verschillende krachten (gewicht wagentje, trekkracht aan wagentje...) uitzetten in vectoren.
...
ts zou kunnen beginnen met een karretje maken (lego), gewichten er op en met een veer unster testen hoeveel gram je moet trekken om het geheel in beweging te brengen.
stel een driewieler door de bocht. twee motor aangedreven, een zwenkwiel. blokkeer een 'motor' en trek met de unster aan de bovenkant van het andere 'motor' wiel (denkbeeldige hefboom) en 'meet' hoeveel kracht het kost om het in beweging te zetten. Wat voor ondergrond gebruik je. parket, zand, tapijt, takken.
probeer in hefbomen te tekenen/denken.
een andere bijkomstigheid: de kracht om uit stilstand te komen is altijd groter dan de kracht om een beweging voort te zetten.
ergo: lees hoe anderen worstelen.