Hallo,

ik heb een TEK THS710STD. (digitale handscoop) Deze is inmiddels qua kalibratie flink verlopen. dwz als ik een bekend signaal of spanning meet klopt de meetwaarde voor geen meter. Alle instelling probe en zo staan goed 1:1 geeft bv al 1 volt als er nog niets is aangesloten en 7 volt terwijl de voeding er 9 afgeeft. Dus tijd voor een kalibratie. Maar even een telefoontje leerde mij dat het ruim 160 euro's (ex) gaat kosten.
Daar het hobby is en de scoop een leuk en handig 'speeltje' is schrok ik van dit bedrag en wil ik er dit niet aan uitgeven, helaas wordt hierdoor de scoop ook zo goed als onbruikbaar.

Weet iemand een manier om de scoop zelf te kalibreren, af te stellen?

In een menu, weet zo niet even welke kun je zelf een kalibratie aanpassing doen, maar de bijregeling is dan te minimaal om de huidige afwijking te corrigeren.

Heeft iemand hier ervaring mee??? of een goede tip???

Heb je een manual vd THS 720?
Heb je de fabrieksinstellingen al teruggezet?

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (45%)]

Heb net door de handleiding zitten neuzen en kom inderdaad een hoofdstuk tegen waar wordt verwezen naar service personeel en fabrieksinstellingen. Zal eens kijken wat voor resultaat het op de scoop oplevert.....

Zo'n THS710 als speeltje :-P toe maar.
Zo'n ding kost nieuw een paar duizend euro!
Het zijn fijne scoopjes overigens, heb een tijdje met een THS720 gewerkt, echt een heel fijn ding, veel fijner dan de fluke scopemeters (das bagger).

Voor 160 eurie laten calibreren + adjusteren is een koopje, zou ik direct laten doen.

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op (16%)]

Met de handleiding kom ik niet verder.
Kan kiezen voor een factory scope pass en een factory dmm pass, maar krijg een scherm met een melding dat er service personeel aan te pas moet komen.

Kanaal b heeft bv met 1v/d een afwijking van een kwart divisie. Als je de schaal verdeling aanpast, zakt de lijn naar beneden, logisch. Als je dan bij 100mv/d komt hoor je de scoop een keer klikken en springt de lijn weer naar boven (kwart). Dan zakt hij weer bij 200/500 en bij 10mv/d sprint hij weer naar een kwart enz.
De afwijking is dus niet constant...

De kosten van calibreren is het zeker wel waard, alleen voor de hobby wat ik er mee doe, haal ik die kosten er niet uit. Zul je misschien denken wat doet hij dan met zo'n scoop. Nou ze zijn op een gegeven moment afgeschreven en vervangen, en laat ik nou een aardige baas hebben die ze ter beschikking stelt aan z'n personeel.

Vreemd die afwijking.
Heb je al via Save/Recall en Recall factory setup gedaan?

Afwijking kan ook komen door beschadiging van de ingangsdeler of ingangstrap.
Als je de 710 als DMM (meterstand) gebruikt, is de afwijking dan hetzelfde?

De recall heb ik niet gedaan meer eigenlijk daar niet gezocht. Dat zal ik nog eens gaan proberen.

Ik ga dan meteen even kijken wat hij doet in de meter stand. of de afwijking er dan ook in zit.

Ik laat even weten wat mijn bevindingen zijn...
Al vast bedankt voor het meedenken.

Als je een calibratie via het menu doet, moet je wel de massa met de probe verbinden, anders haal je niet het optimale resultaat!
Mocht je de scope willen verkopen, heb ik eventueel wel intresse.

Heb de factory setup recall uitgevoerd, maar heeft geen effect.
De dmm geeft correcte waarden aan als ik deze met een multimeter controleer.

Kanaal a lijkt naar behoren te werken.
Kanaal b heeft nog steeds (de) een afwijking.
Met niets aangesloten is er een offset aanwezig, die varieert met de schaalverdeling zoals ik eerder verteld heb. Ook als ik de probe kortsluit naar massa blijft de offset aanwezig.

Ik heb wat verschillende spanningen zitten vergelijken:

instelling / scoop / multimeter controle / afwijking
100mvd / 600 / 648 / 50mv+
500mvd / 1,0 / 1,1 / 100mv+
500mvd / 2,0 / 2,1 / 100mv+
1vd / 5,0 / 4,7 / 300mv-
2vd / 2,0 / 1,8 / 200mv-
2vd / 10,0 / 9,7 / 300mv-

De afwijking is niet constant en lijkt ook van de schaalverdeling af te hangen. Als ik een spanning van 30 volt aanbied dan klopt deze met een kleine aflees tollerantie (pixel hoogte).

Iemand nog een idee, lijkt me toch op een kalibratie verhaal uit te komen...
Gezien de menusturing waarmee de scoop helemaal is opgebouwd lijkt het me dat er een toets combinatie moet worden ingevoerd om in een service menu te komen. Alleen die moet je dan natuurlijk wel weten :)

Bedoel je onder Utility - Cal en dan Factory Cal Scope?

Heb het volgende uitgevoerd:
save/recall - factory setup recall
utility - cal - xxx

xxx = dan kun je kiezen uit drie dingen, ben even kwijt hoe precies de benaming was, maar het is om je scoop aan te passen aan de temperatuursomgeving. Duurt ongeveer 1 minuut. Bij de andere twee krijg je de melding dat je service personeel moet benaderen.

Dit is wat ik tot nu toe gedaan heb, maar nog zonder gewenst resultaat.

Mijn THS720 heeft een "diag" onder utility - system config. Heb jij die ook, en al geprobeerd?

Ik heb een optie onder calibrate - Signal Path Compensate, die compenseerd voor DC offset en temperatuurs veranderingen. Heb je die al geprobeerd?

[Bericht gewijzigd door joopv op (44%)]

Ja heb ik ookal geprobeerd.
Signal path pass was de knop die ik bedoelde met xxx, kon er even niet op komen. Na het lezen van de handleiding had ik zoiets van Jeh, hebbes. Maar dat eindigde in een teleurstelling.

Als ik diag execute, krijg ik allemaal pass te zien voor de verschillende items. Zelfs bij calibration staat pass achter.
Dus voor zover als de zelfdiagnose reikt is dat inorde.

THS720 is volgens mij de snelle (100Mhz) broer van de 710, dacht ik. Verder zijn ze volgens mij hetzelfde.

Aanvulling:
krijg als ik de signal path compensation uitvoer overigens de melding aan het einde dat deze succesvol is uitgevoerd.
Toch blijft de offset aanwezig.

Als ik bij utility - cal factory scope pass kies: geeft hij deze melding:
'if the status messge displayed for this menu is not pass, the calibration state of this instrument is unknown. Refer instrument to qualified service personal for repair and/or adjustment. Push clear to bla bla...'